Det borde väl bara vara att strypa flödet så spelar framledningstemp ingen roll
 
Givetvis måste man ju strypa in systemet, men en reglering skadar aldrig. Jag har själv golvvärme i mitt garage men kommer att byta mot raddar nu i sommar. Detta av två anledningar. Dels har jag lite taskig lutning mot brunnen vilket resulterar i att smältvattnet från bilarna inte rinner undan. Detta är en riksdålig kombo med golvvärme och skapar fuktproblem. Då jag redan har nära nog nya raddar över sen jag gjorde det omvända i villan så hänger jag upp två av dom. Hade jag däremot inte haft dessa hade jag satt en takmonterad fläktkonvektor. Dessa ger en bra värmespridning och cirkulation som hjälper till att torka upp bilarna samt har all nödvändig styrning och funkar dessutom kanon med lågtemp.

Så, om inte TS fastnat i golvvärmetänket skulle jag föreslå kulvert + fläktkonvektor. Snyggt, billigt och funktionellt.

En sak till, den ingjutna golvvärmen reglerar så långsamt så det är svårt att åtnjuta värmen från de varma bilar man kör in höst, vår och vinter, här reagerar raddar/konvektorer betydligt snabbare.
 
Redigerat:
Hej.
Detta mad en takmonterad fläktkonvektor låter som en bra lösning.
Då garaget bara ska bli ett stort utrymme, med kanske någon förrådsdel så måste det räcka med en sådan?

Någon golvvärme är absolut inget krav, var bara ute efter ett alternativ som passar lågtemperatursystem.
 
Fungerar med en fläktkonvektor om dörren till förrådsdelen lämnas öppen och man kan acceptera ett par grader svalare temperatur där.
 
Josth skrev:
Fungerar med en fläktkonvektor om dörren till förrådsdelen lämnas öppen och man kan acceptera ett par grader svalare temperatur där.
Absolut skulle det funka.
 
Ja, några grader svalare i förrådsdelen har absolut ingen betydelse.
Där ska det bara stå, däck, gräsklippare och andra trädgårdsredskap :)

Hur löser man ventilationen? Kan man göra så att konvektorn tar uteluft och blåser in?
Eller blir det för kallt för konvektorn att värma upp på vintern?

Som lågenergihusägare är jag inte så förtjust i självdragslösningar. Man bygger välisolerade väggar, med dyra effektiva fönster med låga u-värden. Och sedan sätter man sticksågen i väggen för att låta iskall luft strömma in..
 
Östlund skrev:
Ja, några grader svalare i förrådsdelen har absolut ingen betydelse.
Där ska det bara stå, däck, gräsklippare och andra trädgårdsredskap :)

Hur löser man ventilationen? Kan man göra så att konvektorn tar uteluft och blåser in?
Eller blir det för kallt för konvektorn att värma upp på vintern?

Som lågenergihusägare är jag inte så förtjust i självdragslösningar. Man bygger välisolerade väggar, med dyra effektiva fönster med låga u-värden. Och sedan sätter man sticksågen i väggen för att låta iskall luft strömma in..
Jag tror det är svårt att få konvektor att ta utomhusluft och värma den. I normalfallet så är luftgenomströmmningen alldeles för stor. Man kan tänka sig att en del av luften skulle komma utifrån, men jag tror inte det finns några sådana lösningar.
Oavsett vilket så blir det ju inte bättre energimässigt för att du gör på detta sätt.

Självdrag med en eller 2 ventiler lågt placerade i ena änden av garaget och 1 eller 2 ventiler högt placerade i andra änden av garaget. Så skulle jag göra. Vill du ha något bättre så är det ju någon form av FTX, och det känns otroligt overkill för ett garage som du ska hålla 5 grader i (eller var det lite mer nu?)!
 
Hej.
Runt 17 grader tänkte jag hålla ungefär.
Och även då tycker jag att ett FTX-system är lite i överkant på ett fristående garage.
Tål dock att funderas vidare på :)..
 
Hur mycket ventilation men behöver i garaget är väl beroende av hur många som bor i det.. I mitt garage bor igen annan är hunden och det är enbart dagtid.. Har självdrag vilken är stängd vintertid och har aldrig upplevt att det varit kvavt el liknande. All luft byts ju morgon och kväll när man kör in och ut bilen.
 
Ja, man kan ju ta upp ventiler och sedan justera dom efter behov :)

Våran hund bor dock i huset :)
 
Korvgubbe
Komplettera med en badrumsfläkt så kan man vädra ur lite bättre om man får för sig att hålla på med något som luktar, lim eller liknande.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Ja det låter som en smart idé :)
 
Den dimensionerade faktorn för ventilationen är ju om du tänkt köra in bilen på vintern. Då är det den fukten du måste ventilera bort, och då behövs det någon form av forcerad mekanisk eller möjlighet att öppna kraftigare självdrag vid behov.

En fuktstyrd PAX/Fresh kan mycket väl räcka.
 
Själv har jag ventilationen stängd och kör avfuktare vintertid när det följer med mycket snö in, men det beror mest på min urusla lutning mot brunnen i kombo med golvvärme. Byggde jag garage skulle jag sätta en ränna under varje bilplats och ordentlig lutning. Men visst, hygrostatstyrd fläkt är inte fel men sådant kan man altid fixa i efterhand.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.