Hej!

Vi bor i bostadsrätt på 3 rum. Huset är från 1898 men renoverades på 80-talet det sattes in element som vi inte tycker är så snygga (bild nedan) och som vi önskar byta mot begagnade sektionsradiatorer. Vad bör vi tänka på?

  1. Måste "värme-kapaciteten" vara densamma?
  2. Hur kan man se eller bedömma "värme-kapaciteten" på element och speciellt på gamla element?
  3. Räcker det att bra att sätta upp ett element med minst lite större kapacitet?
  4. De jag har fått tag på är tjockare än de jag har i övrigt samma bredd och höjd, nuvarande ca 12cm tjocka, sektionsradiatorerna är ca 17cm tjocka, därför tror jag de har större "värme-kapacitet". Tror ni de skulle fungera att sätta upp och sen reglera ner temperaturen med termostat?
  5. Något annat vi måste tänka på?


Nuvarande element som vi ej tycker är snygga.

Element 80-tal.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi önskar byta dem mot snygga tidstypiska sektionsradiatorer som tex
Sektionsradiator.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för råd!

MVH
Oscar & Sofia
 
Redigerat:
Problemet torde vara att få tillåtelse av styrelsen/föreningen.

Protte
 
Jag har redan tillstånd av föreningen att byta till gammeldags element men jag vet ej om de gammeldags element jag har tillgång till kan passa, därav mina frågor.
Mvh Oscar
 
Redigerat:
Krilleman
Sektionsradiatorer är effektiva! Så jag skulle klassa dom som minst likvärdiga som en panelradiator i samma storlek.

Räkneexempel:
Lenhovda Duplex 590 hög, 1170 lång - Ger vid DT50 1456W
Thermopanel TP22 600 hög, 1200 lång - Ger vid DT50 1028W

Men, dina begagnade radiatorer tycker jag verkligen du ska provtrycka innan du monterar!

Och ska verkligen bli snyggt, så lämnar du in dom för blästring och lackering efter provtryckningen.
 
Du kan överväga att köpa nyproducerade Lenhovda sektionsradiatorer. Det gjorde vi till vår lgh. Ser ut precis som gamla klassiska men är nya avseende kopplingar etc. Se krillemans ref ovan.
 
krilleman_215 skrev:
Men, dina begagnade radiatorer tycker jag verkligen du ska provtrycka innan du monterar!

Och ska verkligen bli snyggt, så lämnar du in dom för blästring och lackering efter provtryckningen.
1. Vad innebär provtrycka och var/hur gör jag det?
2. Finns det några tips på var man kan lämna in dem för blästring och lackering, räcker 1000kr per element?

Vi har hittills valt bort nya lenhovda pga kostnad. De begagnade får jag för 100kr/st.
 
Krilleman
Provtrycka gör man med en provtryckningspump. Alla VVS-firmor har en, åk till närmaste ställe och fråga vad dom vill ha för att låna en över en helg. Men det behövs lite kopplingar/proppar.

Tryck dom lite högre än vad värmesystemet är trycksatt med. 3,5bar skulle räcka gott. (1,43ggr beräkningstrycket gäller när man bygger nya värmesystem, alltså 6x1,43=8,58bar)

Kanske VVS-firman kan hjälpa dig med det om du inte kan själv.

Men det är absolut något du bör lägga en slant på enligt mitt tycke! Och montera nya luftskruvar också när du endå är i farten!

0012561.jpg

Snabb googling av "blästring målning Stockholm" gav tex detta:

www.blastring.se

Prismässigt har jag ingen aning.
 
Tack för tips!

Så det är troligen inga problem att sätta upp element som egentligen har högre värme-kapacitet?

Men
oscar
 
Krilleman
Nej, då kan du ju vrida ner termostaterna lite mer bara om det blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.