nikasp
Är det Google Sketchup som gäller för småprojekt? Jag har jobbat och utbildat ett av de vassare 3D-CAD-programmen för mekanikkonstruktion för länge sen men har noll koll på vad man vill använda för trä. Om man kan få ut materiallista skulle det vara toppen men inget krav.
 
Jag kör Sketchup (dock ej Google länge, nu ägs det av Trimble) för det mesta som ska byggas.. Dock inga stora projekt, men ett utedass skulle jag inte se som något problem!
Det är rätt så lätt att komma igång med, och så länge man inte behöver göra några större ändringar i sin modell så är det mesta hanterbart. Jag kör gratisversionen "Sketchup Make", och där saknas ju en hel del som man kan få ifrån andra program, men jag tror att betaversionen innehåller stöd för komponentlistor och komponentritningar m.m.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Glömde säga att det är ovärderligt att ha en Spacenavigator eller liknande när man jobbar med 3D CAD, men det antar jag att du har koll på eftersom du tidigare jobbat med CAD..
 
nikasp
Då labbar jag lite med det.

Det var så länge sen jag lämnade den branschen så det hette Spacemouse då (jobbade med I-DEAS som är mergat in under Siemens NX numer) :) Jag var lite oldschool och körde hellre med F-tangenter och vanlig mus istället (bytte bana år 2000).
 
Ja, en spacemouse funkar nog också, om det bara går att få tag på drivrutiner till den 😊

Kan även rekommendera denna tutorial, där de går igenom hur man bygger ett litet uthus i Sketchup:
http://m.youtube.com/?#/watch?v=7Kcs6Ruspro
 
nikasp
Var tvungen att göra ett snabbt test och det var ju imponerande användarvänligt! Då blir det lite enklare att se proportioner och räkna på virkesåtgång. Det var ganska smidigt att jobba med pan, rotation och zoom med 3-knapparsmus tycker jag.

dass_draft.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
nikasp skrev:
Var tvungen att göra ett snabbt test och det var ju imponerande användarvänligt! Då blir det lite enklare att se proportioner och räkna på virkesåtgång. Det var ganska smidigt att jobba med pan, rotation och zoom med 3-knapparsmus tycker jag.

[bild]
Jag tycker dasset ser lite dragit ut.:p
Inget för den som är blyg och är trög i magen.
Det ser jättebra ut.(y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ett fönster placerat ovanför dörren är trevligt. Det blir mycket ljus utan att någon kan se in. Så stort som möjligt!

Plats för vattenbehållare med kran, fat, tvål och handduk? Lägger man på 40cm i bredd på någon sida får man plats med det.
 
nikasp
nikasp skrev:
Var tvungen att göra ett snabbt test och det var ju imponerande användarvänligt! Då blir det lite enklare att se proportioner och räkna på virkesåtgång. Det var ganska smidigt att jobba med pan, rotation och zoom med 3-knapparsmus tycker jag.

[bild]
En liten fundering som iofs inte rör ditt projekt (som jag för övrigt tycker ser bra ut)
Men hur får du fram måtten så att de stannar i Sketchup?
Jag kan ta fram och mäta, men måtten försvinner omgående. ?!?
 
Använd Tools->Dimensions
 
  • Gilla
linusgranberg
  • Laddar…
Vilket programme har du använt?
 
Sketchup, som det står i de första inläggen.
Versionen "Sketchup Make" är gratis att ladda ner och använda.
 
Polyene skrev:
Sketchup, som det står i de första inläggen.
Versionen "Sketchup Make" är gratis att ladda ner och använda.
Jag misstänkte det, men virket i ritningen verkar vara gjord med specialfilter.
 
nikasp
Det var så länge sedan men filtret var gratis och hette säkert något i stil med pencil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.