I denna tråden fick vi många synpunkter på vår första planlösning. Vi tog till oss en hel del av detta och har vidareutvecklat konceptet en aning.

Samma konstruktionstanke med ett gediget tegelbygge är det tänkt. Husets framsida kommer ligga i nord-östlig riktning dvs baksidan mot syd-väst..Den andra planlösningen bygger på samma idé, nämligen en separat "barndel" med allrum.

Plan2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser betydligt trevligare ut! Och kanske även en hel del större? Det här ser väl ut som runt 260 kvm + garaget? Jag gillar själv H-hus och hade gärna byggt ett sådant.

Skulle jag ändra något på denna så är det nog entrén. Hade hellre lagt placeringen där toan är av två anledningar:

- Undviker helst att sitta vid matbordet och se ut över hallen med allt det kaos som brukar vara där
- Naturligare passage mellan kök och entré
 
Det är ungefär lika stort. Invändig yta exkl "garagedelen" 250 m2 + 74 m2 för garage. Tror det ser större ut pga att det är mer kompakt och det inte finns lika mycket korridorytor.

Själva placeringen av toan är vi nog nöjda med som det är eftersom vi vill ha den mer nära barndelen. Annars känner vi att bägge toaletter hamnar åt samma sida av huset. Däremot skulle en idé vara att man byter plats på hallen och den smala garderoben intill toaletten så att hallen hamnar mer åt höger. Ska testa det och se hur det blir.

Man skulle även kunna byta plats på garderoben och den andra toaletten om man känner att man vill ha den mer lättåtkomlig. Idéen är iofs att den ska vara till för oss, men man får väga för och nackdelar.
 
Jag har egentligen 2 frågor.

1. Hur kommer det sig att ni vill ha ett så otroligt stort hus? Jag kan känna att många av utrymmena är så stora att det kommer kännas tomt när man möblerat.

Tex är köket m. matplats på nära 60kvm, det är löjligt stort! Och på det vill ni ha ett vardagsrum på närmare 50kvm och ett allrum på näst intill samma storlek?

Jag tror att ni kunnat kapa av 30-40kvm lätt utan att det känts litet.

2. Är ni fast beslutade vid att ha garaget inbyggt med huset? Om inte så tror jag att barndelen hade gått och planera på ett sådant vis att det inte blivit så mycket döyta :) Även vuxenrummet med klädkammaren hade jag ritat om lite då det känns som att det blir en ganska "smal" passage förbi klk och den öppna spisen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
byggde jag så stort så skulle jag kosta på en liten gästtoa vid entren och ett badrum till i barnens avdelning. Har man råd med så många m2 så ska man se till att använda ytan på bästa sätt , tycker jag. Nuvarande barnens bad/toa är för nära kök och matplats tycker jag. Om huset behöver inte vara symetrisk så skulle jag öka barnens avdelning och kanske krympa den andra flygeln.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.