Renoverar min gamla hall (40-50 år gammalt) och ska ha dit ett nytt gipstak.
Bef uppbyggnad ovanifrån;
Lösull och reglar
Ngon typ av porös spånskiva
Råspont

Vad blir nästa steg? Gles+gips såklart, men ska jag ha dit någon ångspärr först? Kan jag i så fall häfta den direkt mot råsponten eller kommer det bli fukt och mögel mellan?
Ska jag försöka bryta bort varannan råspontbräda eller fler först för att skapa luftmellanrum?

Vill inte bygga ner taket ytterligare, redan på gränsen för lågt. Andra tips? Att rensa helt och ta bort lösullen och bygga nytt från början känns tidsödande, tid är det jag inte har gott av just nu.
 
Är detta ett takbjälklag med kallvind ovanför alltså?

Normalt sätter man ju en ångspärr (vilken spontant redan borde funnits på ett inte äldre hus..) men är huset byggt utan, så kan man fundera på vilket som är bäst..
Är lösullen något man förändrat också? Spån tidigare?
 
Sätt plastfolien på råsponten direkt, och sedan ny innertakbeklädnad/gles (på) under det. Inget behov av att skapa "luftöppningar", fukten går uppåt ändå. (Men det blir ju inte mkt när du fått dit plasten)
 
GoForIt skrev:
Är detta ett takbjälklag med kallvind ovanför alltså?

Normalt sätter man ju en ångspärr (vilken spontant redan borde funnits på ett inte äldre hus..) men är huset byggt utan, så kan man fundera på vilket som är bäst..
Är lösullen något man förändrat också? Spån tidigare?
Japp, kallvind ovan.
Dödsbo så jag har begränsat med info, men man tilläggsisolerade på 80-talet, gissar att lösullen kom till där (vit, som bommul).

Jag har byggt till huset och där har jag ångspärr. Sätter jag ångspärr även här kommer hela huset förutom 1 sovrum och ett badrum (kanske inte så bra?) sakna ångspärr. Här hade jag inte planerat att renovera inom överskådlig tid, farligt kanske?
 
Redigerat:
S
finns risk att blir mögel om sätter plasten på råsponten.
har nyligen rivit liknande. all råspont hade påväxt
 
SBH skrev:
finns risk att blir mögel om sätter plasten på råsponten.
har nyligen rivit liknande. all råspont hade påväxt
Tror du det hade hjälpt om man hade plockat bort varannan råspont? Eller perforerat hela vägen upp till lösullen med lite hål här och där?
 
SBH skrev:
finns risk att blir mögel om sätter plasten på råsponten.
har nyligen rivit liknande. all råspont hade påväxt
Antingen var påväxten där tidigare eller så var inte plasten tät.
Helt ok med plasten direkt på råsponten, men var väldigt noga med tätheten inga hål eller revor tejpa skarvar.
 
S
Stefan_ham skrev:
Tror du det hade hjälpt om man hade plockat bort varannan råspont? Eller perforerat hela vägen upp till lösullen med lite hål här och där?
kanske. men kommer du ha eller har du ångplast på andra ställen?
 
RoBo skrev:
Antingen var påväxten där tidigare eller så var inte plasten tät.
Helt ok med plasten direkt på råsponten, men var väldigt noga med tätheten inga hål eller revor tejpa skarvar.
Eftersom detta rum angränsar till de 2 rummen som saknar ångspärr, kan det bli svårt att få det helt tätt. Om jag inte viker av den en bit ner mot väggarna kanske (ska byta beklädnad där med).
 
Ja, kallvindens klimat kommer ju att påverkas om du sätter ångspärr..
I badrummet behövs den ju som mest.

Hur är det med husets ventilation?
 
SBH skrev:
kanske. men kommer du ha eller har du ångplast på andra ställen?
Ok. Som jag skrev i annat svar ovan så jag ångspärr I hela huset förutom 1 sovrum och ett badrum (båda dessa angränsar till detta rum). Här hade jag inte planerat att renovera inom överskådlig tid.
 
S
Stefan_ham skrev:
Ok. Som jag skrev i annat svar ovan så jag ångspärr I hela huset förutom 1 sovrum och ett badrum (båda dessa angränsar till detta rum). Här hade jag inte planerat att renovera inom överskådlig tid.
jo såg, ursäkta.
jag skulle plocka råspont. och göra hål i "spånskivan"
 
GoForIt skrev:
Ja, kallvindens klimat kommer ju att påverkas om du sätter ångspärr..
I badrummet behövs den ju som mest.

Hur är det med husets ventilation?
Ja då borde jag kanske passa på att även byta taket i badrummet när jag ändå håller på.
Ventilationen har tyvärr vart sådär, innan jag byggde till hade jag bara en fuktstyrd fläkt i badrummet. Nu när jag byggt ut har jag installerat kanalfläkt som går kontinuerligt i nya badrummet+tvättstugan, planerar att byta ut även den fuktstyrda i gamla badrummet till en kanalfläkt som går kontinuerligt.
 
SBH skrev:
jo såg, ursäkta.
jag skulle plocka råspont. och göra hål i "spånskivan"
Ok, och sätta plasten mot spånskivorna sen? Eller köra någon läkt/distanser först?
 
S
Stefan_ham skrev:
Ok, och sätta plasten mot spånskivorna sen? Eller köra någon läkt/distanser först?
som du skrev plocka varannan menar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.