Hej!

Provade i altan-forumet, men NOLL svar. Kanske passar bättre här...?

Jag har tänkt att glasa in verandan och har insett att den är för låg på vissa delar så jag tänker byta tak och stomme och använda befintliga fundament till stolparna. Det ligger idag en trall på. Funderar på om den kan ligga kvar och regla på med 70-90 reglar så jag får upp planet i samma nivå som huset samt kan få in lite markisolering under golvet eller är det bättre att riva bort det gamla?

Är ju lättare att regla upp på det och sen lägga nytt golv.

IMG_2260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju svårt att bedöma bärighet på vad som finns under den nuvarande trallen..
 
Sant! Den trallen ligger på reglar och sten. Har legat där sen 1978. Enda skillnaden är ju att jag vill höja golvet och det är ju den vikten som hamnar där. Stolparna är gjutna och där kommer jag fästa även golvreglarna i samt borra fast en i huset oxå. Så det blir ju inte så mycket tyngd på det.
Tänkte även lägga lite markisolering i mellan för att få lite ok värme i golvet dock inte vinterbonat utan mer höst och vår.

Nästa fråga är taket. Kanalplast säger dem att det blir smutsigt i kanalerna och är svårt att rensa. Dessutom kan det ju vara så att man behöver komma upp på taket.

Kan man köra råspont och takpapp och kanske två takfönster eller finns det bra alternativ på plasttak?
 
S
samma forum bara annan del.
 
Gör jag en så pass stor förändring så hade jag bytt även reglar under.

Du kan gå på ett kanalplasttak om du lägger en skiva (ex. plywood) ovanpå.
Korrekt monterat så är det snyggt i många år.
 
Problemet är att om man skall bända upp den där trallen så är den nog bara att kasta... Får fundera lite!

Ok, trodde att det var skört som attans? Men frågan är ju om ett riktigt tak kanske är trevligare ifall man får för sig att vinterbona det?
 
Kanalplasttak finns ju i olika tjocklekar beroende på krav på isoleringsgrad. Finns för åretruntbruk också.

Det handlar väl om hur mycket ljus ni vill ha in. Tänk också på rummet innanför.
 
Absolut handlar det om hur mycket ljus man vill ha in, men det var även hur man kommer åt att rennovera vägg ovan taket utan att montera bort det. Självklart är det en kostnad oxå. Kanalplast är förbaskat dyrt!

Att lägga takpapp med isolering kan även detta ha fördelar. Det blir inte lika varmt på sommaren, men det blir oxå väldigt mörkt inne i huset.

När jag nu vet att man kan lägga på en skiva så kan man gå på det så får vi nog omvärdera.

Om man jämför kanalplast med vanligt vitt plasttak. Stor isoleringsskillnad på dessa?
 
Kanalplast är ganska dyrt, men undertak, underlagspapp och bra ytpapp + takfönster är ju inte heller gratis.

Menar du vanligt korrugerat plasttak. Det kan ju knappast ha någon isoleringsförmåga alls.
De kanalplasttak som många har (som kör med förlängd säsong) är nog 16mm.
 
Nä du har rätt. Får botanisera och kolla hur andra har gjort.

En annan idé kan ju vara att lägga trä från vägg och ut på cirka 80cm för att sedan ha plast. Där kan man ju sedan stå utan problem och man kan ha resten med kanalplast. Finns ju vit plåt oxå!

När det gäller markisoleringen under golvet så borde det väl räcka med typ 70mm, värmen sticker ju i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.