Hej forumet!

Jag har läst runt överallt och får inga definitiva svar eftersom vårt gamla hus inte riktigt är som alla andra.... Har frågor om ena väggen och (framförallt) golvet.

Det är en gammal gästtoalett som ska bli ett litet badrum med dusch. Den ligger mitt i huset så det finns inga ytterväggar, tre av dem är teglade den fjärde är reglad med råspont och masonit. Måste man ta ner den väggen? Eller kan man behålla den som den är och sätta våtrumsskiva på masoniten? Eller ska man ta bort masoniten och sätta den på råsponten? Eller ska man ta bort råsponten också? Helst vill jag inte ha gips utan någon annan form av våtrumsskiva, tips?

Huset står en dryg meter ovan mark. Den gamla betongen som var i badrummet är bortbilad och under är sand hela vägen upp till golvet. Det verkar väldigt torrt och rent. Eftersom huset är väldigt långt (30 m, typ Skånelänga) och detta är högsta punkten på avlopp är det svårt att få plats med isolering som det sedan kan gjutas ovanpå, därför tänkte vi använda EPS istället och därpå flytspackla in vattenburen värme. Väggarna runt omkring utgör en hyffsad ram till gjutningen, blir lite av ett semi-flyt-golv är det ok? In under golvet i ena rummet finns det lite trä, ska detta tätas med någon folie eller typ cellplast vid gjutning? Eftersom det inte kommer ligga något kapillärbrytande skikt eller cellplast under plattan ska man då ha tätskikt eller är det bättre att låta det andas fritt eftersom det blir lite mer som en källare?

Gammalt hus bygger ny kunskap
 
Vid en renovering av ett gammalt hus är det ju inte säkert att man kan (eller ens bör) följa det moderna regelverket slaviskt, utan får göra avsteg.

Masoniten hade jag tagit bort på väggen, men låtit råsponten sitta kvar. Alternativ till våtrumsskiva med gipsbas kan vara en fibercementskiva, exempelvis Masterboard.

Gällande tätskikt på golvet, så styrs det ju lite av om det finns isolering i golvet eller ej.
Golvvärmen lär ju bli ganska ineffektiv om det inte finns någon isolering.
 
Eftersom det är gammalt och man gör avsteg blir det ju ännu mer förvirrande... :p

Har du provat masterboard? Erfarenheter?

Det finns ingen isolering i form av cellplastskivor däremot i form av eps och 1 m sand (om man nu tycker det är isolering...)
 
Ja, jag har använt Masterboard vid flera tillfällen.
Mycket smart material, men måste sågas och sliter klingor häftigt.

Med tanke på läget (inga ytterväggar m.m.) så hade jag lagt tätskikt.
 
Det är ju väldigt litet så det blir inte så mkt såga att det är ett stort problem. Kan inte plattan suga lika mkt fukt längre in i huset jämfört m yttervägg?
 
Jag har också ett gammalt hus. Jag behöll råsponten och satte våtrumsgips direkt på den, alltså ingen mdf. samma sak gjorde snickarna som fixade brorsans badrum efter en fuktskada.

Beträffande golvet hade jag valt att ha tätskikt i duschdelen och lämnat det som inte ständigt begärts av vatten öppet.
 
Tack för svar! Skulle du satsat på ett diffusionsöppet tätskikt?
 
Jag var inne på det när jag gjorde en dusch i källaren. Hade dock 16kg schönox HA (rollat)kvar sedan jag gjorde mitt badrum på markplan. Jag ringde till schönox och rådfrågade dem o de sa att det gick utmärkt med det när det bara var en dryg kvadrat som skulle tätas. Men hade jag köpt nytt hade jag kanske sökt lite extra efter något som uttryckligen lämpar sig för golv med viss fuktvandring.
 
Ok, tack! Detta är ju också väldigt litet och mitt i huset, så det borde funka. Men finns ju inget värre än att göra om...! Jag vet att det är lite OT men du hade möjligtvis ingen ventilationskanal i trä i badrummet? Känns spontant inte så bra att använda den till fuktig duschluft eller är det ok?
 
Jag hade eternit kanal. Böt den mot en i plast.
 
Ok, känns som idé att byta den då. Det är ju egentligen det minsta jobbet då vi kommer åt den på oinredd vind. När man gjuter upp mot träväggarna (råsponten) ska man se till att det är luft emellan, lägga folie eller någon form av metall? Väggen idag stod på en träregel som även gick under tröskeln och stöttade dörrkarmen. Den var naturligtvis inte särskilt fräsch. Tänkte man kanske kunde gjuta in en fyrkantsprofil i aluminium som ligger mot träet. Är det ok? Eller finns det enklare/billigare lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.