För att det är ett väldigt vackert exotiskt träd som jag länge haft lust till:rolleyes:

Men jag har avstått just för TS's problem!

ska man ta bort ett sådant bör det ske över 2 säsonger där man barkar stammen ett flertal gånger. Då slipper man gräva upp så mycket.
 
jag har fyllt ca 30 skottkärror vilket blev 20 cm på högsta med jord från annat ställe på tomten för att gämna ut och få lite rakare gräsmatta och sått nytt gräs till vänster om bilderna jag la ut. Och gick runt och kolla med stora ögon efter skott från Rönnspirean men kan inte hitta nått borde det kommit upp något än eller när drar den igång? efter allt jag läst om den nu så har jag svårt att tro att den dog efter bara en säsong läst om folk som bråkat med i många år :/
 
Jag älskar Rönnsumaken och har 2 själv, en vanlig och en dissecta (flikiga blad). Man får sätta dom på platser där viss spridning inte stör. När skott kommer upp tar jag och letar rätt på roten, följer den, plockar upp från änden och kapar av den nära moderplantan, hitintills har detta fungerat bra.

Jag gissar att du fått en hel massa rotbitar från Sumaken där du tog jord ifrån? Rötterna växer också snabbt, ju snabbare de kommer upp desto bättre. Jag har inte hört talas om något "gift" som tar död på den men hör på en plantskola om de har några bra förslag, de säljer dem ju :)
 
Nu är det så att bilden ni sett är från förra året alltså 2014 i juli och jorden jag lagt för att gämna ut gräsmattan gjorde jag för två vekorsen början av maj 2015.
Men ni som har Rönnspirea i era trädgårdar i mellan Sverige har ni fått upp nya skott för iår under 2015 ?
 
Exxi skrev:
Men ni som har Rönnspirea i era trädgårdar i mellan Sverige har ni fått upp nya skott för i år under 2015 ?
Du har Rönn-Sumak, inte rönnspirea :) Sumaken har precis börjat vakna här hos mig i gränsen mellan zon 1-2 och har bara lite toppar som håller på att slå ut. (Rönnspirean är tidig och har redan kommit ut helt) Håll tummarna att inte skotten överlevt vintern men...

När jag bodde i USA/Michigan där Rönnsumak växer vilt kan det vara svårt att hoppas. Där är vintrarna klart mycket kallare än här, dock kortare.
 
Jaja rönnsumak eller rönnspirea känns som jävlens trägårds planter iaf ;) Får hoppas den har försvunnit om jag kommerihåg rätt så minska den efter det super varma vädret som vi hade förra sommaren kan den ha torkat ihjäl rötterna? "moderplantan" tog vi den 26 april 2014
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.