Vi har fått vårt badrum renoverat (se mina tidigare trådar..). Vi har ett inkaklat badkar. Det verkar som att den elektriska golvvärmen ligger även under badkaret. När jag sticker in armen genom inspektionsluckan så känns golvet varmt.

Är det okej?
Jag hade fattat det som att golvvärmen inte får dras under fasta installationer, firman har tidigare förklarat det för mig. Jag har frågat om någon dokumentation till hur golvvärmen är dragen men de säger att det inte behövs när det gäller badrum.
Jag misstänker att de glömt bort att det skulle vara inkaklat badkar och lagt värmeslingan över hela golvet.

Min fråga är om det gör någonting och hur jag bör agera mot firman. Jag har inte slutbetalat än.

(Golvet blir åtminstånde varmt till skillnad från toalettrummet, se https://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/256239-nyinstallerad-golvvarme-golvet-ar-kallt.html )
 
Vad skulle vara problemet?
Golvet värmer badkaret som i sin tur värmer luften.

Att det sedan verkar onödigt att värma en del av golvet som man aldrig kan komma åt med fötterna,
och därmed njuta av värmen är en annan sak.
 
Det står i anvisningarna att det inte ska installeras under fast inredning. Jag har hört att det kan bli problem med för hög värme. Men vet inte hur allvarligt det är.
 
Joellernej skrev:
Det står i anvisningarna att det inte ska installeras under fast inredning. Jag har hört att det kan bli problem med för hög värme. Men vet inte hur allvarligt det är.
Fast Inredning räknas mer toalettstol där det är en yta som står helt på golvet. Jag gissar att det är luftrum under badkaret och då räknas inte det direkt som fast Inredning i golvvärme sammanhang eftersom luften då värms upp av golvet. En toastol med golvvärme under kan göra så att värmeslingan inte får den kylning den behöver och går sönder

Men att man inte behöver ha dokumentation för badrum är bullshit säg att du vill ha garantibevis på golvvärme och då ska det finnas antingen ritningar eller bilder på hur golvvärmen är lagd. Annars har du ingen garanti på golvvärmen.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det skall även finnas mätprotokoll på golvvärmeslingan. Även det viktigt för garantin.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Jag ska insistera på att få ifyllda garantibevis, det borde man väl kunna begära att få?
 
  • Gilla
versan
  • Laddar…
Det är om du har massagebadkar (som dom skriver i texten) och inte vanligt som jag antagit att du har då du inte skrivit något annat än inbyggt badkar ☺

Självklart ska du kräva garantibevis med bilder eller ritningar och med resistensmätningar och isolationsmätning
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett vanligt badkar.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Jag frågade firman "Finns det dokumentation för hur värmeslingorna ligger i golven?" Och fick svaret "Man gör inga ritningar och/eller liknande när man lägger in golvvärme i badrum och wc-rum. Eftersom golvvärmekablar ligger i golven så skall man alltså inte borra i golven och/eller i väggen där golvvärmekabelns kalla del går upp till golvvärmetermostaten."
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Det är Devi Golvvärmekabel DTIR 100 som är installerad.
 
http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/35102_39854/

Sida 208

Där tycker jag det står rätt bra att man ska göra ritning varje gång man installerar ett av deras system. Hitte på att man inte gör det när det är badrum... Det är väl bara för dom att erkänna att dom missade det 😛
 
Och om de erkänner det, vad ska jag som beställare göra då?
 
Joellernej skrev:
Och om de erkänner det, vad ska jag som beställare göra då?
Enligt min erfarenhet är hantverkares vilja att fylla i egenkontroller och dokumentation som SKA finnas ytterst begränsad, det tar tid och är lite jobbigt.

Antagligen kommer firman mena att allt fungerar som de ska och att slingan ligger under badkaret inte utgör något bekymmer rent funktionsmässigt och därmed finns inget problem.

Då kan du antingen propsa på ett prisavdrag ifall firman inte följt er överenskommelse eller så låter du det bara vara, alternativet är ju att göra om hela badrummet för att rätta till det och det känns kanske lite väl drastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.