Någon som vet hur man bygger en mediavägg så att man kan komma åt alla uttag från tv:n som sitter bak på tv:n? Kanske att man kan dra ut tv:n och allt som sitter fast med kablar? Vi behöver ha den stående mot en yttervägg och vardagsrummet är litet.

Exempel som jag tycker är ursnyggt!!!:
http://images.styleroom.se/image/scaled/full/ge67/1/211737-mediavägg.jpg
 
Snyggt!
Vi har tv, box, dvd, blueray, ps3 och ps2. Ska kanske sälja ps2:an och blueray - ps3:an har blueray och de spelen som hör till ps2:an spelas inte så ofta. Hade varit enkelt om allt hade varit i en enda manick!
Du har inte så många manicker väl? Funkar det om du behöver byta ut en kabel mot en annan på tv:n och man måste dra ut tv:n för att komma ut utan att alla manicker som är kopplade till tv:n påverkas?
Funderar också på något på hjul, liknande http://www.ikeahackers.net/2014/09/movable-expedit-standing-desk-with-storage.html fast lika snyggt inbyggt som du gjort och som på länken jag har med i första inlägget.
 
Funderat mer, blir alltid så att när jag har postat en fråga på ett forum så dyker fler idéer upp. På IKEA finns Rill hjul med broms som har maxbelastning 55 kg per hjul. Det borde alltså inte behövas speciellt många hjul för att sätta på ett högskåp som man sedan kan sätta på lite fina lister så att manickerna ser inbyggda ut. Eller också använder man en möbel med tv-panel och snygga lister. Det fixar sig nog.
Bara tråkigt att paneler alltid sitter längst bak på möbeln så att tv:n hamnar så långt bak jämfört med hyllor runt omkring.
 
Redigerat:
S
Buuzzz skrev:
Jag gjorde denna, reglade ut ca 25cm. Alla uttag, USB, HDMI, CAT6 mm harjag dragit fram och det sitter kontakter inne i hålet där boxar mm sitter. Strömmen till hela väggen bryter jag med en strömbrytare som sitter där takbelysningen sitter.
[länk]

Själva väggen blev så här:
[länk]
Får jag fråga vad du har emot gips? :) tycker gips är förjävla skönt att jobba med.
 
Tänkte mig något sånt här (bild):
Mediamöbel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att jag försöker hitta skåp som är ungefär de måtten, sågar ut lagom stora hål på baksidan av skåpen. Ev. på med en snygg skiva eller så målar jag bara baksidan eller tapetserar, så att manickerna ser inbyggda ut. Sätter ihop skåpen en skiva som täcker hela ovansidan och en undersidan och på med hjul. Vill kunna dra ut den för att koppla om sladdar vid behov. Och så kanske en sladd någonstans.
Realistiskt????
 
Redigerat:
Fast det blir ju inte en snygg vägg utan kanske bara en otymplig ful möbel. Kanske i så fall lika bra med en öppen lösning som vi har nu även om den samlar massa damm.
 
Du får köpa en hembio-reciver så du inte behöver byta några kablar till tvn. Det finns väggfästen till tv som går att dra ut en bit från väggen
 
Ramnemark skrev:
Du får köpa en hembio-reciver så du inte behöver byta några kablar till tvn. Det finns väggfästen till tv som går att dra ut en bit från väggen
Oj, finns det, låter jättebra!!!
 
Väggfäste som går att dra är ingen dum idé heller eftersom alla sladdar går till tv:n så när en pryl eller kabel slutar fungera eller man vill köpa en ny så är det kanske enkelt att byta. Behöver verkligen läsa på hur en receiver funkar, är helt nytt för mig :cool:
 
Buuzzz skrev:
Jag gjorde denna, reglade ut ca 25cm. Alla uttag, USB, HDMI, CAT6 mm harjag dragit fram och det sitter kontakter inne i hålet där boxar mm sitter. Strömmen till hela väggen bryter jag med en strömbrytare som sitter där takbelysningen sitter.
[länk]

Själva väggen blev så här:
[länk]
Inser att jag läste lite för snabbt, du gjorde mot en yttervägg så som jag tänkt mig. Jag kanske försöker mig på något liknande, fast det lär inte bli förrän slutet av sommaren för vi måste ju flytta in först :)
 
Bilden i första inlägget är från ett hus där jag bor. I det fallet så kommer man åt allt från rummet bakom där de har byggt en garderobsvägg.
 
En hembioreciver blir ungefär samma som du använder tvn nu. Du kopplar in en hdmi mellan tv och reciver och sen behöver du bara ström till tvn. Resten av alla hdmi/ljud/bild kablar kopplar du in i recivern. Kan vara en bra lösning om du vill slippa mycket kablar till tvn. :)
 
iSnobben skrev:
Bilden i första inlägget är från ett hus där jag bor. I det fallet så kommer man åt allt från rummet bakom där de har byggt en garderobsvägg.
Smart men tyvärr kan inte jag göra så eftersom jag måste ha det mot en yttervägg.
 
Ramnemark skrev:
En hembioreciver blir ungefär samma som du använder tvn nu. Du kopplar in en hdmi mellan tv och reciver och sen behöver du bara ström till tvn. Resten av alla hdmi/ljud/bild kablar kopplar du in i recivern. Kan vara en bra lösning om du vill slippa mycket kablar till tvn. :)
Då underlättar det egentligen inte för jag vill fortfarande ha alla manicker inbyggda och bara en elsladd som kommer ut och går till kontakten. Ska kolla upp utdragbara kablar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.