Hej,
på tomten står en gammal oanvänd garagebyggnad
som så småningom lutar allt mer och hotar att rasa.
Tänkte därför plocka den isär lägga delarna prydlig
sorterad på lut och resa hela rubbet några meter
därifrån.
Ingen stor affär utan någon helgs pyssel. Nu har
grannen tjatad om att man måste ha rivningslov.
Men jag ska ju inte riva - jaf ska "flytta"
Ansöker jag om rivningslov måste jag ju samtidigt
ansöka om bygglov när hela skiten byggs upp igen
- eller hur ???
Någon som vet ?

Hälsningar och tacksam för svar
Hobbit
 
Kul fråga!

Om du skall bygga på ett ställe där det redan står ett hus så "konsumeras" rivningen av det gamla huset av det nya bygglovet. Du behöver i det fallet inte rivningslov, eller marklov för den delen om du ändrar höjden på marken.

I fall du skall riva; eller ta bort vilket är samma sak (byggnaden försvinner) och sätta upp det någon annanstans så blir det tekniskt en fråga om två åtgärder.

Se det som en fråga om omgivningspåverkan. Om du plockar bort Stockholm stadshus från Kungsholmen och sätter upp det på Södermalm så påverkas ju bägge stadsdelarna, eller hur?

Lycka till!  :)

 
Bygglov måste du ha, om du måste ha rivningslov också har jag ingen aning om. Men vännerna som tog bort ett gammalt skjul och byggde upp ett exakt lika stor på exakt samma plats, behövde bygglov i alla fall, så det behöver troligtvis du med. Lycka till!
 
Måste bara anmärka på att du verkar ha en underbar granne! ;) Nu uppskattar jag mina grannar ännu lite mer. De skulle sannolikt till och med hjälpt till att både riva och bygga upp, och sett frågande ut om kommunen misstänkte något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.