Det är en grov missuppfattning att alla utländska företag betalar skatt i Sverige. Det räcker med att de är registrerade i sitt hemland. Om de sedan beskattas där vet varken du eller jag eller Skatteverket.
För att få F-skatt ställs följande krav enligt Skatteverket (för utländska företag):

"Utländsk juridisk person som inte beskattas i Sverige

En utländsk juridisk person som uppger sig bedriva eller ha för avsikt att bedriva näringsverksamhet i Sverige kan godkännas för F-skatt, oavsett om personen är skattskyldig i Sverige eller inte. För godkännande för F-skatt krävs inte heller att sökanden har fast driftställe i Sverige."

Att få fast driftställe i Sverige för utländskt företag i byggbranschen är svårt då det ställs stora krav. Det är endast om de har fast driftställe som de inkomstbeskattas i Sverige. Oavsett detta kan de däremot vara momsregistrerade och registrerade för arbetsgivaruppgifter i Sverige.

Om de är anställda av svenskt företag beskattas de i Sverige. Men det är inte lätt att veta om de har ett underentreprenadavtal med det svenska företaget eller ej. Jag är övertygad att det är vanligt med underavtal.

Ett lågt pris kan alltså ha sina skäl, inte minst skattemässiga.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Lika lön för lika arbete, ska det gälla inom den stad man verkar i, inom länet, landet, världen? Och vem sätter nivån på lönen? Den som tjänar minst/mest? Man ska naturligtvis både förutsätta och kräva att alla följer de regler och lagar som finns men gör man det och är villig att sälja sina tjänster billigare än en konkurrent ska man då stoppas? (frågan gäller naturligtvis oavsett om man är svensk eller utländsk)

Många branscher har i praktiken fått lägga ner på grund av utländsk konkurrens och många andra upplever en växande konkurrens från låglöneländer. Men då får man helt enkelt hitta andra parametrar att konkurrera med än priset och bästa lösningen om det inte fungerar är inte att sätta sig med en burk utanför ICA.
Problemet är ju att oftast så jobbar de inte på samma vilkor. Vi svenskar/Skandinavier kanske är bortskämda så vi säger ifrån när något är fel eller inte stämmer. Vad jag har märkt överlag hos de baltiska arbetarna är att de inte frågar/säger ifrån/ber om hjälp när det inte stämmer. Det kan innebära att säkerheten eller byggnationen inte är/blir som den ska. Jag ska väll inte dra alla över en kant men alla balter/balkan jag har jobbat med har en slags stolthet som gör att man inte ber om hjälp, inte frågar och enligt dem själva inte gör fel.

Det är ju inget problem när det är duktiga hantverkare som vet vad dem gör. Men det är som sagt inte alla.
Och då blir det extra krångligt om man har en språkbarriär.

Jag står kvar vid min åsikt. Samma lön för samma arbete.
 
Jag hade 2 polska hantverkare till hjälp när jag skulle renovera huset jag köpte, och det var utbildade hantverkare, en polare rekommenderade dom han sa dom var duktiga och snabba. Dom spacklade och målade några väggar och tak, lade ett golv samt byggde upp en liten bit yttervägg. Dom gjorde inte många rätt, det dom spacklat såg bättre ut innan än efter dom hade spacklat det, bulor på väggarna, i taken där gipset är ingröpt för att man ska sätta pappersremsa ser man fortfarande ingröpningarna, och först försökte dom spackla utan att sätta någon remsa där, som tur var kollade jag till dom när dom började spackla och sa att dom måste sätta remsa i skarvarna. flammigt tak efter målningen, ytterväggen beskrev jag EXAKT hur dom skulle göra innan jag drog iväg till bygghandeln och när jag kom tillbaka var det fel utfört, dom hade inte tejpat plasten som man ska med tillräckligt överlapp och där elrören går igenom väggen till elskåpet hade dom skurit ut en stor ruta av plasten bara istället för att bara skåra upp lite mindre och tejpa tätt, dom hade reglat upp väldigt konstigt också även om det inte gör mycket mer än att de blir sämre isolerat. golvet lade dom ÄNDA intill väggen. Och då var jag ändå här hela tiden och körde på själv, kollade till dom med jämna mellanrum och sa till dom när jag såg dom gjorde helt fel tyvärr kunde jag ju inte sitta barnvakt och de blev endå en hel del fel... Nu är det ju många saker jag såg dom gjorde fel för jag var här och jobbade samtidigt som dom, men hade jag anlitat dom och åkt till jobb hade jag ju kanske inte vetat hur ytterväggen blev uppbyggd, hade kanske inte haft syllisolering m.m. Eller kan man inte så mycket om bygge vet man kanske inte exakt hur en yttervägg ska byggas och ser det ok ut efteråt tror man det är bra gjort, sen börjar det lukta mögel efter ett par år... Nej jag hade definitivt inte tagit in dessa killarna igen. Om jag skulle ha folk till att göra något jag inte kunnat göra själv hade jag definitivt tagit en svensk firma, skulle något bli fel brukar det oftast gå att visa dom och få dom att göra om det ordentligt. Men i detta fallet så trots att jag sa till deras arbetsledare och visade hur det såg ut så snackade han bort det och ville inte ta ansvar för något. Så nu kommer man få gå och fixa efter dom endå... Billigt ja, men hade definitivt fått mer för pengarna om jag tagit en svensk firma istället. Nu är ju fönsterbyte ett rätt simpelt jobb. Att dom klarade av att byta fönster hoppas jag verkligen för klarar man inte av att hålla en lodstock och skruva i 4 skruvar när man är utbildad hantverkare ska man nog fundera på att byta bransch... Att dreva och sätta lite foder är ju inte direkt nån raketvetenskap heller, nu skulle jag iofs inte bli chockad om dom inte har drevat... Nej men man KANSKE kan ha dom till lite lättare saker som att byta fönster och sätta lister och måla väggar t.ex. Nu gäller detta självklart inte alla utländska hantverkare men av det jag sett så har utländska hantverkare i regel inte samma krav som svenska, dom tänker mer funktionsdugligt och bryr sig inte lika mycket om finishen. Och då är jag ingen som springer runt och letar smårepor på den spacklade väggen men jag tycker iaf inte att där ska vara bulor som syns ens utan släpljus... Sen det här med priset, den polska firman hade väl troligtvis fönster från polen med sig och eftersom dom kan kosta ner till en tredjedel vad dom kostar i sverige så drar ju bara det ner priset väldigt mycket. Men man får ju lite vad man betalar för också, en snickare jag pratade med sa att hans firma beställt rutor från polen, var nått märke som tydligen finns i sverige också men till mycket bättre pris, men dom polska fönsterna höll inte alls samma kvalitet som dom svenska, vågiga glas osv, så dom hade fått köpa nya svenska rutor istället... Och 1,5 vecka för att byta 8 rutor är ju dessutom LIIIIIITE overkill, det är ju helt OTROLIGT långsamt om rutorna inte varit något enormt svåråtkomliga typ översta våningen i turning torso och dom fick bygga byggställning först för att komma upp...
 
elmont skrev:
Så att inte betala skatt det land som bekostar dina barns utbildning och din sjukvård mm är ok? Ta hit folk från länder som har en växelkurs som är helt fiktiv är ok?
Och på frågan om vart gränsen skulle gå så tycker jag att nationsgränser fungerar utmärkt, Lever jag och verkar i Sverige betalar jag min skatt och följer dom övriga regler som gäller i Sverige. Flyttar jag till Polen så lever jag naturligtvis enligt dom Polska förutsättningarna. Men jag vet att många stirrar sig blind på sin egna plånbok och inte är villig att se till det gemensamma, i alla fall inte förrän dom har fått en svårbotad sjukdom och dom tycker att vi (staten) ska betala den dyra vården och dom dyra läkemedlen.
Och jo jag har inget emot att folk kommer hit och jobbar men som jag skrev under samma förutsättningar.
Du har bara glömt en sak ...... de nya tiderna...... kallas medlemskap i EU. :cool:
 
anders07 skrev:
Den dagen jag blir ersatt av utländsk arbetskraft är den dagen jag inte gör mitt jobb tillräckligt bra eller effektivt och då är det ändå dags att byta jobb...
Kanske inte har att göra med hur effektiv du är....
Det kanske beror på att spelreglerna inte är lika för dig och den du konkurrerar med, då hjälper det inte hur effektiv du är.
 
mr_bygg skrev:
Lika lön för lika arbete, ska det gälla inom den stad man verkar i, inom länet, landet, världen? Och vem sätter nivån på lönen? Den som tjänar minst/mest? Man ska naturligtvis både förutsätta och kräva att alla följer de regler och lagar som finns men gör man det och är villig att sälja sina tjänster billigare än en konkurrent ska man då stoppas? (frågan gäller naturligtvis oavsett om man är svensk eller utländsk)
Om man utgår från att man ska ha schyssta villkor på den inhemska arbetsmarknaden, vilket som tur är dom allra, allra flesta tycker, så blir det i Sveriges fall kollektivavtalet som sätter nivån/grunden.
detta är inget konstigt och tro mig men det har inget med protektionism att göra över huvud taget utan bara det faktum att man ska kunna konkurrera på lika villkor.

Som tur är kommer det nu förändringar i byggbranchen för att få bort fusk såsom lönedumpning, svart arbetskraft osv. osv. i form av bla. huvudentreprenörsansvar och personalliggare på byggarbetsplatserna.
Sedan tidigare har vi omvänd moms som fungerat utmärkt.
Arbetsmiljöverket har dessutom startat en satsning där dom är ute och kollar säkerhet på arbetsplatserna, detta för att få bort folk som hänger i krokig arm på stege och målar fasader och rangliga/ej kompletta ställningar byggd av outbildad personal, sådant som ju faktiskt ofta dras med i kölvattnet av lönedumpad arbetskraft....

"Problemet" är naturligtvis inte privatpersoner som använder sig av underbetalda öststatare eller svart arbetskraft, dessa kommer i vilket fall aldrig vilja betala hard currency och kommer köra billigtbilligt vilka regler som än kommer.
Men på dom "riktiga" arbetsplatserna där är det ett problem när det ibland är rena vilda västern i form av folk som inte har rätt utbildning för sina arbetsuppgifter, underbetalda löner, felaktiga traktamenten osv.....
Det är i denna ändan som arbetet med att få schyssta villkor på arbetsmarknaden ska och kommer att börja.

Precis som transport så handlar det idag om att kontrollera och stävja dom regler som redan finns idag.
Som tex. att om du som F-skattare jobbar under anställningsliknande former ska du betraktas som just anställd.
Att man följer gällande regler för arbetsmiljö i form av säkerhet, arbetsmiljöplaner, internt arbetsmiljöarbete, egenkontroller osv.

Som avslutning på det här inlägget: bara för att vi är med i EU innebär det inte att vi kan ta med oss vilka regler vi vill från ett land till ett annat....
eller som Dansken sa till polisen när han åkte fast för fortkörning, vi är väl för fan med i EU ?? i DK har vi 130 på motorvägarna......
 
Redigerat:
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Det är klart alla vi stå med tidtagare ur men alla kanske inte förstår att när man inte är där kanske man handlar material mm och den tiden vem ska betala den ?? tror ni på fullt allvar att materialet inte tar tid att plocka i hop eller skiten som skall tass med och slängas på återvinnigstationen inte tar tid att slänga man har transport sträckor mm.. Alla hantverkare gillar ju att behöva stressa vi gillar även när kunden vill hjälpa till och förkara hur det funkar också :)
 
Norrhyttan skrev:
Full redan vid tiosnåret en onsdag är fanimej respekt! :D
Han kanske är hantverkare som slutat tidigt. Eller en tjänsteman som har åkt på kundbesök. :x

Vad består respekten över att någon är full vid tiosnåret en dag. I övrigt intressanta diskussioner.
 
Redigerat:
slurppe99 skrev:
Han kanske är hantverkare som slutat tidigt. Eller en tjänsteman som har åkt på kundbesök. :x

Vad består respekten över att någon är full vid tiosnåret en dag. I övrigt intressanta diskussioner.
Bara att konstatera att en del har humor och fattar ironi och andra inte.
Kan det vara medfött eller är det miljörelaterat. :D
 
pappskallen skrev:
Om man utgår från att man ska ha schyssta villkor på den inhemska arbetsmarknaden, vilket som tur är dom allra, allra flesta tycker, så blir det i Sveriges fall kollektivavtalet som sätter nivån/grunden.
detta är inget konstigt och tro mig men det har inget med protektionism att göra över huvud taget utan bara det faktum att man ska kunna konkurrera på lika villkor.

Som tur är kommer det nu förändringar i byggbranchen för att få bort fusk såsom lönedumpning, svart arbetskraft osv. osv. i form av bla. huvudentreprenörsansvar och personalliggare på byggarbetsplatserna.
Sedan tidigare har vi omvänd moms som fungerat utmärkt.
Arbetsmiljöverket har dessutom startat en satsning där dom är ute och kollar säkerhet på arbetsplatserna, detta för att få bort folk som hänger i krokig arm på stege och målar fasader och rangliga/ej kompletta ställningar byggd av outbildad personal, sådant som ju faktiskt ofta dras med i kölvattnet av lönedumpad arbetskraft....
Jag tror att vi på många punkter är helt överens och som jag skrev så ska alla följa de lagar och regler som finns oavsett nationalitet. Sen kan jag från mitt sätt inte se att man kan förbjuda någon att erbjuda en tjänst till ett lägre pris och för mig luktar det protektionism om man försöker stoppa utländsk arbetskraft av det skälet att de helt enkelt är billigare än sin svenska motsvarighet.

Själv har jag under många år jobbat i branscher där konkurrens från låglöneländer är en realitet och som jag ser det finns det inget man kan göra åt det mer än att se till att erbjuda ett mervärde som får kunden att välja bort ett billigare utländskt alternativ trots ett lägre pris. Och det är inte helt enkelt då konkurrensen från låglöneländer många gånger består av kompetenta personer. Men här pratar vi inte om skojare utan utbildning som svart erbjuder sina tjänster till slavlöner utan utbildade personer som är nöjda över sina villkor men fortfarande är billigare än sina svenska kollegor.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
systemfel skrev:
Det är klart alla vi stå med tidtagare ur men alla kanske inte förstår att när man inte är där kanske man handlar material mm och den tiden vem ska betala den ?? tror ni på fullt allvar att materialet inte tar tid att plocka i hop eller skiten som skall tass med och slängas på återvinnigstationen inte tar tid att slänga man har transport sträckor mm.. Alla hantverkare gillar ju att behöva stressa vi gillar även när kunden vill hjälpa till och förkara hur det funkar också :)
Det är säkert som du säger att kunderna ibland inte förstår alla moment i ett projekt, men är det löpande räkning så är det bara att redovisa sina timmar i en tidrapport där det framgår vad man gjort när man inte varit på plats. Och tycker man det är stressigt att jobba på löpande räkning med kunder som förväntar sig att arbetet sköts effektivt och vill vara delaktig i processen så kanske det är bättre att jobba på ett stor bygge istället och skippa privatkunder.
 
  • Gilla
andyv
  • Laddar…
Vet om alla "tidtagare" är hypereffektiva när dom är på sitt jobb? Det tror i alla fall inte jag, för jag är helt övertygad om att dom i viss mån tex sitter och surfar på arbetstid. Det blev ett jäkla liv på ett mellanstort mekanisk företag, där min son var it arkitekt och data ansvarig, på företagsledningen begäran stoppade "privata" aktiviteter på arbetsplatserna. och jag är lika övertygad om att folk ur alla arbetsgrupper sitter över på sina fikaraster, inte alltid men då och då. Men det är ju klart att det är stor skillnad på dom och vi, som vanligt.
 
elmont skrev:
Vet om alla "tidtagare" är hypereffektiva när dom är på sitt jobb? Det tror i alla fall inte jag, för jag är helt övertygad om att dom i viss mån tex sitter och surfar på arbetstid. Det blev ett jäkla liv på ett mellanstort mekanisk företag, där min son var it arkitekt och data ansvarig, på företagsledningen begäran stoppade "privata" aktiviteter på arbetsplatserna. och jag är lika övertygad om att folk ur alla arbetsgrupper sitter över på sina fikaraster, inte alltid men då och då. Men det är ju klart att det är stor skillnad på dom och vi, som vanligt.
Man kan ju kanske tänka sig att det är skillnad på en arbetare som kostar ett företag som omsätter hundratals miljoner totalt runt 300 kr/h, och en inhyrd hantverkare som kostar en privatperson 600 kr/h. En kostnad som skall betalas med skattade pengar. Som företag och arbetsgivare får man vara aktsam på den gräns som styr produktiviteten. För hårda regler gör folk omotiverade att ge järnet, för slappa regler kan göra att folk fikar bort stora delar av dagen. Lagom är väl som alltid bäst.
Men om jag hyr in någon för en dags arbete, uppskattar jag inte om man debiterar mig för halvtimmeslånga mobilsamtal, två timmar långa bilturer in till närmaste ort (som tar 10 minuter enkel resa) för att köpa lite fönsterfoder eller kabelklammer. Det blir en procentuellt sett väldigt stor skillnad på timdebitering för faktiskt utfört arbete, om jag med mina skattade pengar betalar för en åttatimmarsdag, men får en sextimmarsdag.

Lite äpple och päron, ändå.
 
  • Gilla
Bokurt
  • Laddar…
elmont skrev:
Vet om alla "tidtagare" är hypereffektiva när dom är på sitt jobb? Det tror i alla fall inte jag, för jag är helt övertygad om att dom i viss mån tex sitter och surfar på arbetstid. Det blev ett jäkla liv på ett mellanstort mekanisk företag, där min son var it arkitekt och data ansvarig, på företagsledningen begäran stoppade "privata" aktiviteter på arbetsplatserna. och jag är lika övertygad om att folk ur alla arbetsgrupper sitter över på sina fikaraster, inte alltid men då och då. Men det är ju klart att det är stor skillnad på dom och vi, som vanligt.
Jag har svårt att förstå upprördheten att någon som betalar för ett arbete också kontrollerar när det utförs. Att surfa på arbetstid eller liknande i en större omfattning är väl lika illa oavsett om man är hantverkare eller jobbar på mekaniskt företag.

Det som jag reagerat över är att vissa på fullt allvar inte verkar tycka att man när man jobbar på löpande räkning behöver redovisa sin tid och när en kund förväntar sig det eller kräver det då är det fel på kunden. Det är ju inte konstigare än att ha en stämpelklocka när man kommer till sin arbetsplats och övrig tid när man inte är på plats men jobbar får man redovisa separat.
 
  • Gilla
Bokurt
  • Laddar…
I mina ögon innebär inte en stämpelklocka något annat än att man ev har befunnit sig inom en viss lokal men inget som helst bevis på att man utfört nått arbete.
Ja jag håller med om att all tid ska redovisas till kund.
Ingen eller ytterst få arbetar effektivt dom 8 timmar dom får betalt för OAVSETT vilket yrke man har. Därför borde dom som anlitar tex en hantverkare även förstå att hantverkare inte fungerar så mycket annorlunda än andra människor.
Brukar det inte bli rätt upprörda känslor när någon utsätts för tidsstuder, ingen tycker om att bli tidstuderade.
Ett utmärkt sätt att slippa det problemet är att jobba på ackord, i alla fall som elektriker. Det leder per automatik till två saker elektrikern tjänar nästan alltid bättre och kunden kan få del av ackordsunderlaget som är mycket specificerad. Ner på den nivå att tex. varje borrhål räknas, uppskalningar, dosor apparater och tusentals olika moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.