Vad jag förstår så är reglerna diffusa angående hur långt från Huvudbyggnaden man får ställa Friggeboden, - eller finns det något maxavstånd? ( X meter) ?
Om det inte finns exakta reglerade avstånd - vem ska då "bedöma" eller besluta om tillåtet avstånd.
Är det fortfarande kommunens bygglovsavdelning, trots att Friggebod är bygglovsfri?

Jag har även motsatt fråga. Teoretiskt, kan man bygga boden hur nära som helst? - t.ex typ 30cm?
 
Numera är komplementbyggnader upp till max 15m2 (i klartext friggor) undantagna från kravet i BBR 5:61 om brandspridning mellan byggnader. Så du kan bygga på 30 cm om du vill, även om jag inte skulle rekommendera det. Brandspridning mellan byggnader är faktiskt en realitet även om reglerna blundar för det när byggnaderna är små.

"5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnaderFöreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2. (BFS 2011:26).
5:61 Allmänt
Byggnader ska utformas med tillfredsställande skydd mot brandspridning mellan byggnader. (BFS 2011:26)."

Teoretiskt skulle det kunna finnas andra regler som är tillämpbara t.ex. områdesbestämmelser eller skrivelser i detaljplan som reglerar byggnads placering på tomten eller i förhållande till tomtgräns, dvs regler som inte härrör ur brandskyddskravet. Även estetiska sådana och påverkan på granntomten bör beaktas.
 
Tack för svaret norrbottenstorpet
 
Mikael_L
Hur långt från bostadshuset man kan bygga friggeboden är väl en intressant fråga.
Mig veterligen är det väl bara någon lydelse typ: "I bostadshusets närhet" eller något annat luddigt.
Jag antar att det måste till något prejudikat innan det går att säga något.

Någon har kanske koll på ev prejudikat eller förarbeten och kan meddela oss?
 
Hemmakatten
En granne satte upp en friggebod ca 100 m från bostadshuset (det är en stor tomt). Kommunen menade att det var för långt avstånd föroch grannen har nu sökt bygglov och kommer istället att bygga en lite större bod på 20kvm.
 
Mikael_L
Om grannen bara hade skitit i kommunens åsikter så hade kommunen kanske gått vidare till förvaltningsrätten med ärendet och vi hade fått ett prejudikat. :)

Att en kommun har åsikter behöver inte betyda att det är detsamma som det aktuella rättsläget.
 
Hemmakatten
I PBL står det (om jag inte kommer ihåg alldeles galet) att friggebod ska byggas i omedelbar närhet till bostadshuset. Vad detta "omedelbar närhet" betyder är väl det som du och vi andra undrar över. På en "vanlig" villatomt uppåt 2000 kvm kan det inte vara några problem med att ställa friggeboden där man vill (med hänsyn taget för de krav som finns angående avstånd till tomtgräns mm).
 
Mikael_L
Ja står det "omedelbar närhet" i PBL så tror jag nog att risken var rätt stor att grannen med boden 100meter bort skulle fått smisk i länsrätten.
"Omedelbar närhet" känns intuitivt som typ max 20-30 m bort. Att det ska kännas ganska självklart vilket hus det hör till osv.

Men återigen.
Jag orkar inte, men någon annan vill kanske leta lite efter lagtexterna, ev förarbeten och ev prejudikat.
 
Hemmakatten
Jag googlade lite på det här med "omedelbar närhet". Kunde inte hitta så mycket men Tierps kommun har i sina tolkningar angett att friggeboden måste stå max 25 meter från bostadshuset.I PBL 9 kapitlet4§står det om friggebodar.

4 §
För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att
1. med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
3. i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra en komplementbyggnad som

a) tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter,
b) har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter, och
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1–3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
Första stycket 3 gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
B
norrbottenstorpet skrev:
Numera är komplementbyggnader upp till max 15m2 (i klartext friggor) undantagna från kravet i BBR 5:61 om brandspridning mellan byggnader. Så du kan bygga på 30 cm om du vill, även om jag inte skulle rekommendera det. Brandspridning mellan byggnader är faktiskt en realitet även om reglerna blundar för det när byggnaderna är små.

"5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnaderFöreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2. (BFS 2011:26).
5:61 Allmänt
Byggnader ska utformas med tillfredsställande skydd mot brandspridning mellan byggnader. (BFS 2011:26)."

Teoretiskt skulle det kunna finnas andra regler som är tillämpbara t.ex. områdesbestämmelser eller skrivelser i detaljplan som reglerar byggnads placering på tomten eller i förhållande till tomtgräns, dvs regler som inte härrör ur brandskyddskravet. Även estetiska sådana och påverkan på granntomten bör beaktas.
Väcker detta till liv igen, för trots att det är länge sen så är vetskapen om att reglerna för friggebod och brandskyddsklassning ändrats minimal. Efter lite oklarheter fick jag besked från Boverket att det är just såhär, under 15m2 gäller inga brandskyddsregler vad gäller avstånd till fastighet. MEN, många kommuner säger fortfarnade att om den är över 10m2 och mindre än 4m från huset ska den brandklassas
 
Mikael_L
Då får man väl upplysa tjänstemännen på sin kommun då ... :D



Men vad gäller för attefallshuset då?

Hur nära, hur långt bort? Brandklassade väggar?
 
Boverket angående friggebodens avstånd till huvudbyggnad, och jag anser att detsamma borde gälla för ett attefallshus:

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...od-far-inte-sta-for-langt-ifran-bostadshuset/

"Denna fråga har länge varit omdiskuterad. I ett tidigare rättsfall, Kammarrätten i Göteborgs dom från 2008-06-04 (mål nr 7595-06) ansågs en friggebod som uppförts 75 m ifrån bostadshuset inte ha uppförts i dess omedelbara närhet. I detta, nyare domslut har avståndet alltså minskats till 31,2 m. Det är dock viktigt att påpeka att en bedömning i varje enskilt fall måste göras. Förhållanden kan skifta starkt, t.ex. terrängmässigt eller bebyggelsemässigt och det är inte möjligt att tillämpa samma mått i alla situationer. Domstolen har tillämpat den bedömningsgrund som hittas i Didón m.fl. lagkommentar, dvs. att hemfridszonen inte får utökas eller att allemansrätten inte får inskränkas. Det bör därför vara dessa kriterier som ska vara viktigast för bedömningen och inte några exakt angivna avstånd."
 
B
Om attefallshuset är mindre än 15m2 så är det också undantaget.
 
Väcker den här tråden då jag undrar om minsta avstånd till mitt eget hus, då det ska bli ett växthus på tomten.
För och slippa såga ner ett fint äppleträd, så är enda bra stället ca 55 cm från husets yttervägg.
På 55 cm kommer jag åt att underhålla husen. Växthuset är på 11 m2, i aluminium och glas.
Det jag undrar mest över är att ca 8 cm av växthusets långsida då ligger under husets takfot? Plus takränna.
Räknas det då som fristående, eller som hopbyggt, trots att byggnaderna inte rör varandra då växthuset är lite lägre?
Har inte kvar Attefallsytan, utan bara Friggebodsyta max 15 m2.
 
D dibb skrev:
Väcker den här tråden då jag undrar om minsta avstånd till mitt eget hus, då det ska bli ett växthus på tomten.
För och slippa såga ner ett fint äppleträd, så är enda bra stället ca 55 cm från husets yttervägg.
På 55 cm kommer jag åt att underhålla husen. Växthuset är på 11 m2, i aluminium och glas.
Det jag undrar mest över är att ca 8 cm av växthusets långsida då ligger under husets takfot? Plus takränna.
Räknas det då som fristående, eller som hopbyggt, trots att byggnaderna inte rör varandra då växthuset är lite lägre?
Har inte kvar Attefallsytan, utan bara Friggebodsyta max 15 m2.
Det ska kunna tolkas som fristående, så 55 cm bedömer jag som tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.