Hej
Hoppas det finns någon där ute som har tid och lust att hjälpa mig
Jag bor i Upplands Väsby kommun.
Vi har fått reda på att vi måste ha bygglov för våran altan som ska byggas .

hur fyller man i denna del av dokumentet ?

vi har fyllt i som vi tror .. vi är ganska osäkra ifall det är rätt .

vårat hus är boarea 89 kvadrat , biarea 89 kvadrat, och den tänkta altan kommer vara 38.5 kvadrat. höjden på altan golvet kommer vara 1.15 m 1431508292710.jpg

Det andra dom vill ha är en kontrollplan
Hur ska den se ut för en altan?
Hittade några exempel på kommunen hemsida men ingen dom passar till en altan.

Evigt tacksamm om det finns någon som kan hjälpa oss med detta
Då jag ringt till kommun men fick inte den hjälp jag behöver.

Mvh Pr
 
Enl. den här länken, som visserligen är från Stockholms kommun så borde du inte behöva bygglov, såvida det inte finns ngt. mer än 115 cm hög altan det gäller.

Jag har inte fyllt i blanketten du visar, men OM den skall fyllas i övehuvudtaget så är väl den nytillkommna bruttoytan 38,5 kvm, inte 127,5. Och nytillkommen boyta är 0, även biarea är 0.

Om du dessutom tänker sätta upp tak eller inglasning på 38,5 kvm. Då lär du behöva bygglov. Men du tillför ingen boyta. Om inglasning ev. räknas som biyta är jag tveksam till, kan vara så.
 
altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här är det tänkt att bli .. 11 m bred och 3,5 djup .. inget tak .. eller så ..
 
H
Kolla hur hög altanen få vara utan bygglov, där vi bor får det visserligen inte gå över 40 cm från marken, då räknas det som markbeläggning, staketet får vara Max höjd 1.10 M från altanens golv. Men det är olika från kommun till kommun.
40 cm har jag för mig är lågt och att andra kommuner har betydligt mer. Försök att få tag på någon på byggnadskontoret för de måste de veta vad som gäller.
 
Ajdå, jag glömde klistar in länken i mitt inlägg, sorry.

Men HEM hittadade ju rätt länk till rätt kommun också. Med den ritningen fattar jag inte varför du skulle behöva bygglov. Kolla med dem igen, måste blivit något missförstånd. Annars får de nog förklara lite mer detaljerat varför du skulle behöva bygglov.

Altandörren, finns den redan? Annars kanske det är en fasadändring som är lovpliktig.
 
15 miljoner i kostnad för en altan är nog i högsta laget ...

Beloppet i det fältet skall vara i 1000 tal kronor, så 15 i ert fall antar jag.
 
Om staketet är så glest att de är minst 50% genomsikt så räknas det inte som staket. Då har du bara 1.15 i bygghöjd och HEM2121 länkade till en sida som gav tillåtelse att bygga upp till 1.20 utan bygglov. Så det är bara att bygga!
 
Tackar för alla som tagit sig tid att skriva ..
Jag ringde och pratade med dom då sa dom att 120 är maxhöjd övermark inklusive räcket inräknat .
Min altan ska vara 1,15 till själva trallen ... Sedan tillkommer ju räcket. Då blir det högre än 120 som kommunen bestämt . Dom ska alltid göra det jobbigare för en ..
. 15 miljoner .. så lite för en altan :) Det är ju småpengar :)
Ska ändra det till 15 Tack ..
 
Thomas är du helt säker på det med 50 % genomsikt Låter ju jätte bra i så fall ..
Ska försöka googla lite om det ..
 
H
Tackar för det .. ska ta och kontakt kommunen igen .. och även skicka med deras egna länkar där det står vad som gäller ...
 
H
nitrox1977 skrev:
Tackar för det .. ska ta och kontakt kommunen igen .. och även skicka med deras egna länkar där det står vad som gäller ...
Ja, det står ju klart och tydligt vad som gäller, det måste ha blivit något missförstånd. Har de några invändningar så be att få det skriftligt. Notera namnet på den du pratar med, dag och tid. Skulle det vara något så blir de rätt tysta om man har alla uppgifter.
 
nitrox1977 skrev:
Thomas är du helt säker på det med 50 % genomsikt Låter ju jätte bra i så fall ..
Ska försöka googla lite om det ..
I värsta fall får du kalla det för en spaljé som placerats runt altanen. Inte ditt fel om det växer dåligt! :D
 
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.