Hej!
Köpte mig en intex rund rörpool förra sommaren. Den platsen jag tänkt till poolen var inte så plan som jag trodde så poolen åkte snabbt ner igen och blev aldrig använd :(

Men nu är ju en ny säsong på gång och i år vill jag kunna utnyttja poolen. Min fråga är hur gör jag bäst för att få marken plan? Är det att schakta ur och lägga markduk och grus? Eller skulle det fungera att väga av marken med trädgårdsplattor? Att man liksom bygger en altan så nära markplan och har poolen står på den? Hoppas ni förstår hur jag tänkt :)
 
Totte_S
Hur stor är poolen, och ungefär hur ojämnt är det? Är det en stor lutning totalt sett, eller är det väldigt ojämnt?
Jag och en bekant valde en kombination av att gröva bort lite gräs och jämna av med sand. En annan bekant byggde ett tralldäck av tryckt virke, ungefär som en altan.
Min erfarenhet är att det är mer behagligt att ha ett mjukare material under poolen. Vår första intexpool ställde vi på 5 cm frigolitskivor, jätteskönt att stå på, poolen höll värmen bra, men skarvarna märktes. Att ställa poolen på stenplattor funkar säkert, men jag hade inte valt det.
 
Vilket som fungerar. Kanske bättre att bygga eftersom du då får plant underlag. Lägg frigolit eller skivor under så du inte får springor i botten.
Tänk på hållfasthetslära och välj material och plintar efter det!
 
poolen är 457x122cm och rymmer ca 16000 liter vatten. Marken är inte jätte ojämn. Jag tänkte om man bygger som en trall på ca 25kvm och använder trädgårdsplattor istället för plintar. Tänkte även använda frigolit uppe på trallen under poolen som man tejpar med ex vävtejp och sedan markskyddet för poolen.

Tror ni att denna konstruktion skulle kunna fungera?
 
Ja, det ska säkert fungera men kontrollera hur hård marken är under trädgårdsplattorna. Gräv annars ur en grop och lägg markduk och fyll med makadam för att få lite bättre hållfasthet. Tänk på att du ställer 16 ton ovanpå (dock fördelat på drygt 16 kvm) så ungefär 1 ton per kvm.

Du kommer troligen att få märken i botten efter skarvarna i frigoliten men de blir grunda. Bara så du vet... :)
 
Tack för svaren!

Då ska jag räkna vad som går åt och förhoppningsvis kan jag utnyttja poolen i år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.