Hallå,

Kan någon hjälpa mig att säga något om detta material? Samtliga ytterväggarär isolerade med dessa 90 mm tjocka skivor. Huset är byggt 1956. Tretex eller asbest.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Träullit kanske? I så fall ingen asbest.
 
Har aldrig hört talas om att asbest används i isolering av småhus?
Till specialområden där mycket värme kan finnas, pga asbestens värmetålighet, men inte vanlig isolering.

Ser inte heller ut som treetex, utan är sannolikt någon glas-/sten-/trä-/lumpull.
 
Nej jag har inte heller hört talas om det. Men jag kan inte heller hitta någon information om vad det kan vara för skivor. Det vanliga var väl att man isolerade med spån i väggarna 1956? Det ser ut som någon sorts träfiber blandat med cellulosa.

Vi ska riva i väggen på torsdag och jag vill inte chansa så var precis och lämnade in en bit för provtagning. Får förhoppningsvis svar på onsdag.
 
Ambitöst med provtagning. Sådant uppskattas. (y)

Man har nog använt lite allt möjligt som isolering tidigare. Bl a t ex torv som jag tror fanns som skivor.
 
Better safe than sorry. Hursom så fick jag rapporten idag och det var ingen asbest detekterad i materialet.

Upptäckte också att förutom detta material så är väggen isolerad med framtidsmaterialet Wellit. Wellpapp doppad i tjärblandning enligt Wikipedia. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wellit#/search
 
Staffans2000
Jag har heller aldrig sett detta isoleringsmaterial -förutom att det inte innehöll asbets -vad bestod det av.

Staffan
 
Dessvärre har jag fortfarande inget svar på det. Asbestanalysen ger bara svar på om materialet innehåller asbest eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.