C
Den andra sitter nog i toppen av skåpet. Förmodar att det är varmvattenberedaren som syns då rören som går ut från denna inte verkar passera cirkulationspumpen. Inte för att det spelar något roll för grundflödet i primärkretsen.
 
cpalm skrev:
Den andra sitter nog i toppen av skåpet. Förmodar att det är varmvattenberedaren som syns då rören som går ut från denna inte verkar passera cirkulationspumpen. Inte för att det spelar något roll för grundflödet i primärkretsen.
Nej, men om det som sagt finns beredare med så borde ju det komma varmvatten ganska snabbt, även om fjärrvärmetilloppet är kallt. Det borde å andra sidan inte vara kallt, eftersom beredaren måste varmhållas.

Men jag har sett ungefär en fjärrvärmeanläggning med "reservoir beredare" istället för genomströmningsberedare, så vad vet jag.
 
C
Ren spekulation, men kan inte problemet vara en läcka mellan primär och sekundärsidan i varmvattenberedaren? Den borde i så fall trycka ut kallvatten i primärkretsen när kranarna är stängda eftersom jag antar att vattenledningstrycket är högre en fjärrvärmetrycket? 17 grader känns ju som < rumstemperatur. Värmen borde visserligen i så fall inte funka heller...
 
Härligt med lite aktivitet i tråden, det uppskattas! Bifogar lite bättre på anläggningen.

Energimätaren är den vita boxen med blåa ramar, men den är gammal och visar bara förbrukning och timmar. (se inlägg #9)

Kan kanske tilläggas att HEM (Halmstad) levererar värmen till vårt gamla pannrum i samfälligheten, och att det sedan därifrån skickas ut till husen.
Men som jag skrev tidigare att det alltid levereras ut 75 grader därifrån (enligt styrelsen).
 
  • IMG_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Ni har ett internt nät. Då är det inte fjärrvärmevatten, utan hetvatten från växlaren i pannrummet. Det ser inte ut som det är ngn varmhållning i din anläggning vad jag kan se bilderna. Det betyder att när shuntventilen till värmen är stängd (den gröna), så stoppar allt flöde. Endast när du tappar varmvatten så kommer du att få ett primärflöde. Därför kan det ta tid innan varmvattnet kommer.
Jag skulle kontrollera att det verkligen är minst 75 grader i kretsen från pannrummet, samt även monterat in en termisk varmhållningsventil. Men detta ligger ju på samfälligheten
 
Sen ser det ut som du har en läcka som behöver åtgärdas. Vid den muttern som är vitgrön av ärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.