Detta köpte jag idag Fattas bara stödhylsa. 20150511_211937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150511_212048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150511_212145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick en annan vatette förstoring som tydligen skulle vara samma.
 
Krilleman
Men det måste till något mer för att du ska få ihop det!

Hur långt är det mellan rör till rör, centrummåttet?

namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
17 cm är det. Hur har du tänkt med dom andra delarna?
 
Krilleman
Köp en till vinkel och en till dubbelmutter, samt stödhylsa 16x1.

Bygg ihop på din utkastare, enligt Vatettes mått borde bli ruggigt nära 17cm!

Du behöver då kapa röret precis bredvid böjen som viker av nedåt. Rensa bort färgen och undvik längstgående repor på kopparröret.

Klart!
 
Vilken vinkel ska jag ha? skriv gärna uppifrån hur allt ska gå, dvs i vilken rad
 
Krilleman
Ovanifrån:

Stödhylsa i kopparröret vid kapningen.
Vatette förstoring 15x16
Vatette vinkel 15
Vatette dubbelmutter 15
Vatette fullflödeskulventil 15
Vatette dubbelmutter
Vattenutkastare

Detta tillsammans borde bli väldigt nära 17cm tillsammans.

Utkastaren är ju bara att kapa ner till lagom längd så den passar direkt på detta efter det befintliga kopparröret.

Har du kollar väggtjockleken förresten?

Edit:
(En stödhylsa smög sig visst in) (y)
 
  • 2290-4-1865954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta om jag är jobbig :) hur ska jag fästa allt med varandra?
 
Redigerat:
Stödhylsan är beställd :)
 
Krilleman
Dom passar rakt i varandra. Dubbelmuttrarna gängas bara på respektive del. Klämringarna och muttrarna som sitter på kopplingarna används inte alls. (y)
 
Ok då hänger jag med. Fattade nu att vissa muttrar blir överflöd :)
 
Dubbelmutter är tätande då den har gummi pluppar i. Hur är det med förstoringen? Kommer den att täta om man bara skruvar på den? Måste jag skapa gängor i det kapade röret innan jag trär på Förstoringen? Sedan förstår jag inte nedre delen, vattenutkastar röret är rakt, dvs sticker ut ur väggen, längst ner ska jag ha en dubbelmutter, ska inte jag ha någon form va böj här, dvs en Vatette vinkel 15 även här.
 
Redigerat:
kulle
Malisan74 skrev:
Dubbelmutter är tätande då den har gummi pluppar i. Hur är det med förstoringen? Kommer den att täta om man bara skruvar på den? Måste jag skapa gängor i det kapade röret innan jag trär på Förstoringen? Sedan förstår jag inte nedre delen, vattenutkastar röret är rakt, dvs sticker ut ur väggen, längst ner ska jag ha en dubbelmutter, ska inte jag ha någon form va böj här, dvs en Vatette vinkel 15 även här.
Om det är vattenutkastaren som du la in på bild så är det sidoanslutning på den.
 
Krilleman
Malisan74 skrev:
Dubbelmutter är tätande då den har gummi pluppar i. Hur är det med förstoringen? Kommer den att täta om man bara skruvar på den? Måste jag skapa gängor i det kapade röret innan jag trär på Förstoringen? Sedan förstår jag inte nedre delen, vattenutkastar röret är rakt, dvs sticker ut ur väggen, längst ner ska jag ha en dubbelmutter, ska inte jag ha någon form va böj här, dvs en Vatette vinkel 15 även här.
16 förstoringen ska sitta på ett naket 16mm kopparrör, fritt från längsgående repor och färg. Inga gängor behövs. Dra 16 förstoringen ett helt varv. Inte mer inte mindre.

Gustavsbergs vattenutkastare har en 18x15mm vinkel som ska monteras på änden av utkastarens rör. Den ska ligga i förpackningen när du köpte utkastaren. Observera att det är en special-vinkel som krankäglans gummi tätar mot den släta ansatsen som finns i botten på 18mm änden! Det är på denna vinkeln du ska montera första 15mm dubbelmuttern.

Monteringsanvisningar:

Utkastaren
http://www.vatette.se/fileadmin/upl.../Monteringsanvisningar/633344_utomhuskran.pdf

Klämringskoppling
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Dubbelmutter
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...Monteringsanvisningar/633330_dubbelmutter.pdf
 
I dubbelmutter monteringsmanualen finns det bild på 2 andra muttrar, men som jag fattade vid montering av
Vatette vinkel 15
Vatette dubbelmutter 15
Vatette fullflödeskulventil 15

så ska jag plocka bort muttrar på dessa och använda dubbelmutter, ex: Om jag ska montera ihop dubbelmutter med Vattete vinkel 15, så ska jag plocka bort muttern på vattete vinkel, för att sedan skruva dit dubbelmutter. Se bild vinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.