När det först ligger takpapp och det sedan ska på med bärläkt, spikas detta rakt igenom takpappen och ner i råsponten?

Försämrar man inte tätskiktet då i och med att man gör hål i pappen?
 
Du ska spika ströläkten på takstolarna, är det inte cc 600 mm på dessa måste man spika mellan också.

Ja men ytterst lite och det är så man gör. Blir inte mycket vatten under pannorna.
 
Okej
Men det är så man gör då iallafall dvs spika igenom pappen. Så man inte gör nått generalfel ☺
 
Det finns tätningstejp man sätter mellan papp och läkt.
Det är dock rätt ovanligt att man sätter det.
 
  • Gilla
Fredrik12345
  • Laddar…
La om taket förra året och 1 timme efter vi fått på papp och ströläkt så kom det en så in i h_es åskskur så det sprutade ur brunnarna. Läckte då in från två spikhål men efter pannorna kommit på plats så var det inget problem längre.
 
En fråga kring Underlagspapp på ett oisolerat förråd. Är det bara att spika på pappen, eller måste jag klistra alla skarvar med asfaltsklister??? Ska ha på ytpapp så småningom, men tänkte ha endast underlagspapp några veckor På grund av tidsbrist. På pappen ska jag lägga tunga reglar så inte vinden får tag i Våderna...
 
Beroende på taklutning och fabrikat på pappen så spikar man även skarvarna.
 
Mikael_L
Ta hem läggningsanvisningen för just den pappen och läs och följ noga, så blir det både bra och fackmannamässigt.
 
Buford skrev:
En fråga kring Underlagspapp på ett oisolerat förråd. Är det bara att spika på pappen, eller måste jag klistra alla skarvar med asfaltsklister???
De flesta typer av underlagspapp/duk tillverkas med självhäftande remsor. Då är det bara att spika/klamra (beroende på tillverkarens instrultioner), dra bort klisterkantens skydd och sen lägga en ny våd över och klistra fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.