Är på G att sätta liggande lärkpanel på huset och funderar nu på spiklängd. Han som jag köper panelen av är även snickare och menar att det räcker med en spikläkt på 28 mm och att sedan spika med 3tums spik, det gör ju att spiken kommer sticka ut drygt en tum bakom panelen. Det borde väl räcka med 50 mm spik eller?

Läser man på träguiden så menar de också tretumsspik på 34 mm spikläkt, även där sticker ju spiken ut på baksidan.

Risken är ju att vindpappen ser ut som ett gigantiskt hålkort?

Eller är det den större diametern på spiken som är grejjen?
 
Det är diametern som är halva grejen, så det kommer inte funka med 2 tum, vanlig lockpanel ska spikas med 4 tum.
 
Ev kan du få tag på kortare "3 tum" det har iaf funnits förr.
Alternativet är att skruva, dock dyrare och kanske fulare
 
Eeeeh, kanske dum fråga, ska det vara rostfri spik till lärk?

Jante
 
2,3x60?
 
Jag röstar på skruv.
 
Jante skrev:
Eeeeh, kanske dum fråga, ska det vara rostfri spik till lärk?

Jante
Varmförzinkad duger bra, rostar inte på 50 år iaf.
 
GoForIt skrev:
2,3x60?
75x2,8 sitter 50% bättre så ja skulle inte chansa.
 
H
haavard skrev:
Jag röstar på skruv.
Ja med. Och som inte rostar. Förborra lärken.
 
Redigerat:
joob skrev:
Problemet är inte att spiken rostar utan att trät av någon anledning kan missfärgas om man inte kör rostfritt: [länk]
Låter skumt, men det är ju möjligt, lärk och fura är ju snarlika träslag och där har jag inte tänkt på det.
 
H
larsbj skrev:
Låter skumt, men det är ju möjligt, lärk och fura är ju snarlika träslag och där har jag inte tänkt på det.
Nä, det är det inte, i Lärk har du en massa naturligt terpentin.
 
HEM2121 skrev:
Nä, det är det inte, i Lärk har du en massa naturligt terpentin.
Det har furans kärna med så det är ingen skillnad.
 
Hur som helst så rekommenderas det rostfritt till lärk och jag har fått riktigt bra pris på Gunnebo spik 3,1x75 RF syrafast A4 så jag kör på den. Skruv vore mer praktiskt mer tycker inte det blir lika snyggt.

Förborra ska man definitivt göra för spiken längst ut i ändarna, längre in är det mindre viktigt enligt den snickare som jag har kontakt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.