Hej, behöver lite råd kring hur jag ska göra med min tomt. Jag har en del som är ett litet skogsparti, vi har sågat ner massa tallar och björkar, nu återstår en hel del stubbar, stenar och så. Tomten sluttar en del, syns kanske inte så bra på bilderna. Tanken var att ta in fyllnadsmassor och hälla ut, dels för att få lite jämnare samt för att få lite jord, just nu är det massa stenar och berg direkt under den lilla jord som finns.

Om jag ska hälla ut fyllnadsmassor, måste jag ta bort stubbarna då eller kan jag "begrava" dom?

Tänkte sedan ha på ett lager vanlig jord/matjord och sedan så gräs, tror ni det funkar?

Kommer nog inte gå med stubbfräs på stubbarna då dom lixom växer in i Berget och mellan alla stenar :/

Några idéer på hur jag lättast går tillväga?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan begrava stubbarna men de kommer synas i gräsmattan om du inte fyller på ett riktigt tjockt jordlager. Dels förbrukar cellulosa kväve när det bryts ned vilket kommer ge sämre gräs, dels kommer stubbarna att sjunka ihop med tiden vilket ger försänkningar i gräsmattan. Dessutom kan det komma en del svampar från stubbar och rötter, upp genom gräset.
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
Hmm okej, hade tänkt såga ner till under nuvarande marknivå och sedan kanske 30cm fyllnadsmassa och jord där det lutar som mest.. Tror du svamparna och kvävet kommer påverka ändå?

Mvh Amanda
 
Vad sägs om lite karaktärsstärkande grovarbete? Ge dig på stubbarna med en stubbbrytare. Då lär du bli av med huvuddelen av dem.

Annars tror jag att det kan vara vettigt att ge sig på hela området med en rejäl grävmaskin och riva bort stubbar och släta till marken, och sedan fylla ut med fyllnadsmassor och matjord så att det blir slätt. Du behöver nog minst 15 cm matjord på marken också för att det ska bli fin gräsmatta, så det blir några kubik material.
 
Om ni kan täcka sten och stubbar med minst 30 cm jord/fyllnadsmassor så bör det fungera ok.
Kräver ni en golfgreen så är det kanske tveksamt, men med en stenig/bergig, mager skogstomt så är det tveksamt med en golfgreen hur ni än gör.

Likaså kan det vara lite besvärligt om ni vill plantera träd el buskar. Inte så att det inte går, men tillväxten kan ta lite längre tid än normalt. Kan också vara bra att måtta in var stubbar och stenar är innan ni fyller upp, så ni vet var ni helst inte ska försöka plantera ev träd el buskar.

Gödslar man regelbundet/årligen så bör det det fungera bra.

Så får ni också räkna med lite toppdressing för att jämna ut mattan nu och då de närmsta åren framöver, men det får man i princip göra oavsett underlag för nyanlagda mattor.
 
Hmm ja får fråga sambon om han är sugen på och hyra grävmaskin igen efter helgens incident då vi hade av grannens vattenrör och fick en damm på uppfarten :p
 
Tack för era svar! Ja toppdressning blir det ändå att göra på framsidan då gräsmattan där är helt gropig och ojämn så då kan jag lika hörna göra det på baksidan med

Grovarbete.. Nja det är jag trött på, vi hade en häck på ca 20plantor som hade jätterötter, vi gick upp 4st för hand sedan hyrde jag in en grävmaskin åt sambon istället, han fick upp en rot på bara några minuter men hade samtidigt av grannens vattenrör till garaget (som låg på 30cm djup!!) även om vår hemförsäkring täckte omkostnaderna och vi sannoligen inte har några rör på baksidan har vi ingen lust o hyra in grävmaskiner igen på ett tag

Provade ge mig på en stubbe som är några år gammal för hand, tänkte att den borde vara rutten och lätt att få upp men den är stenhård och fastkilad mellan alla stenar :/ vi har dessutom en övervåning att inreda i sommar så blir nog bara o begrava allt istället
 
D09
Jag hade kollat av med schaktbolag ifall dom behöver tippa massor ( glöm inte att kolla var massorna kommerifrån ) för att ev få massorna gratis samt hemkört ( dom brukar behöva "tippar" ) och fyllt ut såpass att man får så stor nytta av tomten som möjligt och sedan toppat med matjord.

Glöm inte att dubbelkolla tomtgränsen. Ibland stämmer inte gamla pinnar som någon tidigare ägare satt ut.

Beroende på detaljplan eller inte alt volym på massor kan kommunen ha ett intresse i t ex marklov.
 
Ett tips kan vara att "googla" "USGA green specs*" bättre tips på hur du anlägger perfekt gräsmatta finns inte. Gräs gillar sand, dränerad sand.
Själv skulle jag akta mig FETnoga från annonser där fyllnadsmassa bortskänkes, det är liksom snabbaste sättet att bli av med "giftig" jord. Och har den blivit din så har DU ansvaret för saneringen.

S.k. Matjord är bättre för ogräs än för gräs.

*USGA står för United States Golfing Association, en organisation som både har resurser och kunnande.

I Sverge är Poa http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/poa/welcome.html (ängsgröe och vitgröe) det vanligaste gräset. (i sandigare områden är svingel vanligare, svingel är tåligare för torka än i princip alla andra gräs. Svingel vill du ha om du accepterar gul gräsmatta när det är torka= lättskött) Gräs är i sig en djungel beroende på vad du vill ha och hur mycket arbete du är beredd att lägga på ditt önskade resultat.

I princip vill du ha en dränerad yta där ca 10% av toppjorden består av matjord resten sand för en riktigt bra gräsyta, små inslag av mossa i en sådan sammansättning betyder endast att jorden är mager och perfekt för gräset (=INGA MASKROSOR O.Dyl.).
Hoppas detta tillförde något
MVH Joachim
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
D09
Joyn skrev:
Ett tips kan vara att "googla" "USGA green specs*" bättre tips på hur du anlägger perfekt gräsmatta finns inte. Gräs gillar sand, dränerad sand.
Själv skulle jag akta mig FETnoga från annonser där fyllnadsmassa bortskänkes, det är liksom snabbaste sättet att bli av med "giftig" jord. Och har den blivit din så har DU ansvaret för saneringen.

S.k. Matjord är bättre för ogräs än för gräs.

*USGA står för United States Golfing Association, en organisation som både har resurser och kunnande.

I Sverge är Poa [länk] (ängsgröe och vitgröe) det vanligaste gräset. (i sandigare områden är svingel vanligare, svingel är tåligare för torka än i princip alla andra gräs. Svingel vill du ha om du accepterar gul gräsmatta när det är torka= lättskött) Gräs är i sig en djungel beroende på vad du vill ha och hur mycket arbete du är beredd att lägga på ditt önskade resultat.

I princip vill du ha en dränerad yta där ca 10% av toppjorden består av matjord resten sand för en riktigt bra gräsyta, små inslag av mossa i en sådan sammansättning betyder endast att jorden är mager och perfekt för gräset (=INGA MASKROSOR O.Dyl.).
Hoppas detta tillförde något
MVH Joachim
Håller med om att man ska vara på sin vakt när man ska ta emot schaktmassor.
Man behöver nästan veta var dessa kommer ifrån samt dokumentation på analyser.

Finns alltid risk att entreprenören säger jord men tippar smäcklera.
Schakt från tvivelaktiga platser etc eller kanske någon som schaktar bort massor för att bli av med parkslides etc
Schaktmassor ska uppfylla km ( känslig mark ) enligt naturvårdsverkets riktlinjer.
Ej mkm = mindre känslig mark = industrimark.

Eller om man har rejält med otur.. Så är det massor med rejäla gifter..

Schaktmassor har egentligen inget värde.. Därför skänker folk bort mot transport men det är oftast helt värdelösa affärer. Har man rätt tajming och volym så får man betalt för att ta emot massor. Ibland blir det väldigt mycket pengar.
 
Joyn. Om man inte har ett extremt gräsintresse, och vill lägga ner mängder med tid, så skall man inte bygga upp sin gräsmatta som en sandig äkta golfgreen. En green kräver helt annan kunskap och skötsel. Vertikalskärning, dressning och mycket vatten då den är så snabbdränerad. Det finns en anledning till att det finns en yrkestitel inom området .. :D
 
Mikael_L
River man upp stubbarna ska dom gå på deponi (om man ska följa regler till punkt och pricka), så det blir alltså dubbelt jobb, både att få upp dom, sen lasta och frakta. Och extra kostnader.

Själv skulle jag bara tippat på jord och fyllt över. Gärna jordmassor med ett visst innehåll av lera eller kompakt jord, då detta binder vatten bra - gräsmattan kommer klara torka bättre (men ihållande regnperiod sämre, därför ska det inte vara endast lera, utan lite blandat till en något kompaktare jord)
Sen ovanpå detta, 5-10 cm tjockt ett dress-skikt med lucker näringsrik jord med större sandinnehåll.
Denna får man troligen köpa.

Sen om 10 år kommer gräsmattan troligtvis se lite jävlig ut, när stubbarna och sånt har multnat och marken har satt sig olika djupt, med nivåskillnader.
Eller den behöver väl inte se så jävlig ut, men den lär inte vara plan som en golfgreen i vilket fall.
Om det stör får man toppdressa så det blir plant, eller fräsa upp det hela, plana till och så om.


edit:
Och jag skulle naturligtvis ta dit en grävmaskin, en 10-20 tons bandgrävare jobbar snabbt och effektivt för ett sådant jobb och blir prisvärt i slutänden.
Och den maskinen bryter stubbar i ett kick, men jag skulle ändå undvika det för att slippa ta reda på stubben sen.
Jag skulle inte rycka någon stubbe om den inte "är ivägen", dvs för nära färdig marknivå.
Om grävmaskinsägaren inte har något problem med det, så kan man kanske begrava någon enstaka uppbruten stubbe där det ska fyllas djupt (med ännu mer sjunk i marken i framtiden som resultat :) ).
 
Redigerat:
Tack för era svar! Vi gör nog så att vi sågar ner dom så mkt vi kan, sedan lägger fyllnadsmassor med lera och jord och på det matjord med sand. Någon som vet hur mycket sand man ska ha och vilken? Och hur mycket är lagom? Tänkte passa på att toppdressa framsidan i samm veva, det är väll så fin sand som möjligt man ska ha?
 
Mikael_L
Jag köpte färdig gräsmattejord med stort sandinnehåll, jag tror inte att det är speciellt lätt att blanda ihop det själv utan den utrustning de som håller på med jord har.

Lite tyvärr kan jag väl säga såhär i efterhand. Denna tomt hade dels ett område som skulle fyllas en del (några dm), men ett annat område där nivån i princip var bra. Vi har näringslös väldränerande morän under (mycket sand och silt).

Så där det skulle fyllas gjorde vi första året, fick tag från en grävare verksam här lokalt, massor som blivit över vid ett dikningsjobb vid åkermark. Ingen direkt kvalla på den jorden, tung, kompakt, en hel del lera och en del sten i.
Egentligen hade jag tänkt ett toppskikt med riktig gräsmattejord sen. Men den sommaren tänkte jag att ändå kunde vara trevligt med lite gräsmatta så vi vräkte på lite tunt av en något bättre jord, men fortfarande ingen vidare kvalla. Sen kämpade jag en dag med att försöka jämna av detta något och kasta ut en halv påse gräsfrön.
Och det tog sig bra och blev en väldigt fin gräsmatta, men ganska ojämn yta, men inget som syns, bara när jag klipper. Och förövrigt har vi grävt över en del stubbar där, och överblivet från schakten av huset lastade vi ju också av i den del som skulle fyllas. Så jag har ju hela tiden varit på det klara med att sättningar i marken är att vänta, så det där toppskiktet av gräsmattan får vänta några år.

Men sen var det den andra delen, där var jag dels inte så pigg att schakta ut och behöva transportera bort, och sen fick jag inte tag i någon billig jord.
Så där köpte jag endast av denna smådyra gräsmattejord med massor av sand i. (dyr sand ungefär ;)).
Och så drog vi ut detta tunt, säg 5-8 cm. Och visst växer gräset bra här, men bara några dagar med varmt och torka så bränns gräset alldeles gult. Det finns för lite som håller fukt där.

Men i den andra delen, där det är tjockt med kompakt jord, med lerklumpar och allt i, där klarar gräsmattan hur mycket torka som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.