Hej

Har letat runt men inte samma frågeställning.
Jag och min syster äger ett dödsbo. Vi har precis sålt huset som ingick i dödsboet.

Av det jag har läst så måste man betala reavinstskatt oavsett om man gör arvskifte eller låter dödsboet betala skatten.
Är något sätt bättre ekonomiskt än det andra. Låta dödsboet betala reavinst skatten, eller ha arvskifte och betala skatten sedan.
Jag har en del egna hus lån och vet inte om reavinstskatten skulle bli lägre för min del då en del av den skatten kanske kvittas mot de lån jag har? Eller spelar inte det någon roll?

Huset köptes för 15.000:- 1967. 1970 byggdes huset ut. Jag har hittat den del kvitton på material men min pappa var snickare så han gjorde det mesta jobbet själv.
Men husets värde ökades såklart från ett litet torparhus med kakelugn och utedass till en vanligt 70-tals villa.
Kan någon tipsa hur jag kan räkna ut värdet på detta för att sänka reavinsten? Vi har själva byggt hus så jag vet vad det kostar att bygga ut/till. Tror ni ja kan estimera samma värde?

Tacksam för tips.
 
Vad gäller utbyggnaden så får du bara göra avdrag för det som köptes in, material, arbete. Du får inte dra av för eget arbete.
 
En utbyggnad 1970 som gjordes med egen arbetskraft kommer nog inte att minska skatten särskilt mycket. Ett hus som köps för 15 000 kr och byggs ut tre år senare för lika mycket till gör inte stor skillnad 45 år senare när kåken säljs för 1-5 mille... :)
 
Ok, men om inte min pappa hade byggt om huset då kan man dra av mer om jag tolkar er rätt. Det är min gissning att han byggde det mesta själv men inget jag vet då jag bara var 2 år och pappa varit död i 30 år.
Tack för svaren.
 
daddydj skrev:
En utbyggnad 1970 som gjordes med egen arbetskraft kommer nog inte att minska skatten särskilt mycket. Ett hus som köps för 15 000 kr och byggs ut tre år senare för lika mycket till gör inte stor skillnad 45 år senare när kåken säljs för 1-5 mille... :)
Varje krona beskattas så kan man ta bort 15.000 från vinsten så har man väl ca 4000:- extra i plånboken.
Här nere i Småland finns det områden där snittpriset på hus i ett samhälle kan ligga på 400.000:- och ändå i hyfsat skick.;)
 
O
Det är väl bara de senaste 5 åren som man kvitta emot?
 
Nej en utbyggnad är en förbättring, den får man dra av i "evig tid". Gränsen på 5 år gäller renoveringar.
 
Gäller väl alla typer av förbättringsarbete, tilläggsisolering i väggar, byte från papp till tegeltak, etc, där man gör en något som är förbättrande och värdehöjande på fastigheten.
Bör även omfatta om det har gjorts o
Notering är utifrån att ts letade efter åtgärder som kan påverka beskattning.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Varje krona beskattas så kan man ta bort 15.000 från vinsten så har man väl ca 4000:- extra i plånboken...
15.000 x 22% = 3.300.

Att hålla reda på mäklararvodet vid försäljning, lagfarts- och pantbrevskostnader och kanske tillkommande anslutningsavgifter för vatten och avlopp sedan huset byggdes kan nog ge mycket mer.
 
Pantbrevskostnader från 60 talet blir inte mycket.

Har de makulerade (konverterade) pantbreven för sommarstugan framför mig, byggd 1968 , ett pantbrev för huset á 35000kr och ett på 8000kr för tomten.

Total pantbrevskostnad 160kr + 52 kr i form av klistrade "röda+blå frimärken" med stämplar på.

Om TS säljer huset som ärvt får han väl ta upp lagfartsavgifterna för sitt och förälderns förvärv ?

Om dödsboet säljer så är finns bara en lagfartsavgift. Inga stora pengar där heller, 825 kr fick vi lägga för den ärvda stugan.

Tycker det är fel att man inte får räkna av inflationsindex vid försäljning.

Likaså att en större förbättring , typ nytt tak a´ 150000kr förlorar betydelsen efter 5 år, när det i själva verket kanske ger köparen en trygghet i ytterligare 20 år. :confused:

Kommer att sitta i samma sits om man skall sälja sommarstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.