Hej!
Har lite fundering uti hur man går till väga, bor i ett tegelhus 1 o1/2 plan med källare från -53 med lättbetong (ganska poröst) som stomme. Barnen har ett gemensamt stort rum på övervången på gavelsidan som jag funderar på att göra om till 2 rum så småningom men då vill jag sätta igen fönstret i mitten av gaveln o montera 2 nya så dom får varsina fönster o givetvis blir de 2 element. Frågan är om det är bara att ta ut gamla fönstret (2 år gammalt) o mura /regla gamla hålet i mitten sen såga upp nya hål på varsin sida om reglarna, gjorde en snabb bild i paint för o visa, proportionerna stämmer inte :p Den svarta rutan är befintligt fönster, de röda rutorna är nya fönster. Väggen lär ju vara bärande antar jag. Sen vill jag göra ett nytt hål på långsidan för att få in ett fönster i trapphuset. barnens rum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är tegel ovanför befintligt fönster MÅSTE du förstärka för att teglet skall sitta kvar. Det är armeringsjärn eller något annat i tegelskiften.
Lättast är att riva all tegel ovanför fönstren, om det ser ut som skissen. Ersätta det med fasadbrädor eller något annat.
 
Glömde nämna det men bilden jag ritat är från insidan hur konturen på rummet ser ut, är vanligt sadeltak på huset så det är rätt mycket tegel ovanför fönstret, hela vindsvåningen. Skulle nog varit enklare o göra en takkupa åt vardera hållet men har ingen lust o riva i taket då det är bytt för 3 år sen. Jaja inget är enkelt :p
 
Varför skall det vara enkelt? :)
Du måste förstärka tegelfasaden med armeringsjärn eller någon balk! Finns tegelbalkar. Dels tegel som är ihopsatt till en färdig balk och förstärkt så det klarar att hålla kvar fasadteglet ovanför fönstret.
Sen finns det även L-balkar tex Murma valvbågsform http://www.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/ där man tar bort befintligt tegel. Monterar balken och murar med det tegel man tagit bort. Det sista är en snyggare lösning på äldre hus. Färdiga ihopsatta tegelbalkar blir inte med samma tegel som du redan har på ditt hus.
 
Jag skulle vilja veta hur takstolarna ser ut. Det är väl knappast troligt, men ligger där en nockbalk är det ganska stort tryck på väggen du ska förändra.
 
Försökte ta en bild o visa första takstolen men får inte med den i texten från mobilen, den sitter iaf ca 40-50 cm in från ytterväggens utsida, alldeles som att den är strax innanför den inre murade väggen/stommen på gaveln. Så då borde väl inte ytterväggen belastas så hårt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.