Att vara rakryggad, ta ansvar, följa en linje och inte skylla på andra är egenskaper som jag håller högt och anser att det är det som byggt Sveriges välstånd.

Nu när vi slutför ett större renoveringsprojekt så förfäras jag över ett antal yngre hantverkare som vi har anlitat som helt saknar den förmågan.

Ännu värre är att man har systematiserat detta med branschpåbud som inte ens är regler. Det finns "säkert vatten" att följa och även regler från "byggkeramikrådet".

Detta är inte lagar utan tekniska handelshinder, vissa saker är vettiga och förnuftiga men de är inte heltäckande och eftersom de inte är lagar så har de inte utsatts för remissrundor etc.

Jag har nu begärt anvisning av vårt försäkringsbolag om hur vår fristående badbarsblandare skall monteras utan att de skall kunna läggs oss något till last senare. Enligt alla experter går inte inte detta och det råder därmed ett defacto förbud i Sverige mot fristående badkarsblandare. Maffia eller jante?

Gud bevare Sverige, själva gör vi det inte.
 
Krilleman
Men det är ju till stor del försäkringsbolagen som vill minimera vattenskadorna och har därför varit med och startat säkervatten!

Sen om säkervatten frångås skall en avvikelse skrivas så kunden vet om att det inte är utfört enligt säkervatten!

Men det är inte samma sak som att man inte får. Men man kan inte förvänta sig att få någon form av ersättning vid en vattenskada.
 
B
Kanske läge att Riek Försäkring öppnar snart och tar sig an detta världsliga problem.... ;)
 
  • Gilla
riek
  • Laddar…
Med stor frustration och på goda grunder anmäler jag härmed branschorganisationen ”säkert vatten” för upprättande av tekniska handelshinder.

I deras senaste föreskrift för rörmokare mm. föreskriver de att genomföringar av vattenledningar inte får göras i golv i våtutrymmens "våta zon”
Detta innebär att montage av fristående badkarsblandare blir omöjlig att genomföra i praktiken. Då nämnda branschorganisation på ett maffia-aktigt sätt fått försäkringsbolag att framställa
detta som krav så reser man ett handelshinder för tillverkare av nämnda typ av kranar.

Jag vädjar därför om att Kommerskollegium omedelbart undanröjer detta handelshinder samt föreskriver nämnda branschorganisation att låta granska sina föreskrifter framgent med sk. remiss yttranden
för att undvika liknande klavertramp i fortsättningen.

Detta kan verkligen påverka Sveriges anseende negativt om inte branschorganisationer tillämpar svenska lag utan skapar godtyckliga ”regler” och summarisk efterföljd genom osaklig påverkan från försäkringsbolag.

Det borde stå klart för även dessa tunga intressenter att hålla sig inom demokratins ramar.
 
Krilleman
Vem står bakom säkervatten?

Saxat:
Branschreglerna infördes i september 2005 och är framtagna av VVS-branschen i samråd med leverantörer, försäkringsbolag och myndigheter. Arbetet har fått finansiellt stöd av SBUF, Sveriges Byggutvecklingsfond.

Men jag önska dig all lycka med din anmälan :x
 
vad smäller högst?


WTO:s avtal om tekniska handelshinder (TBT), från Tokyorundan, reglerar tillkomst och tillämpning av tekniska regler. Syftet är att begränsa tekniska handelshinder. Avtalet omfattar alla varor, såväl industri- som jordbruksvaror och reglerar utarbetande, fastställande och tillämpning av tekniska föreskrifter och standarder, inkl. förpacknings-, märknings- och etiketteringskrav.

Enligt avtalet får tekniska regler inte utarbetas, antas eller tillämpas med syfte eller effekt att skapa onödiga hinder för internationell handel. Avtalet föreskriver bland annat en anmälningsprocedur för utkast till nya tekniska regler och procedurer för bedömning av överensstämmelse samt upprättande av upplysningscentraler hos medlemsländerna för sådana regler. Kommerskollegium är Sveriges upplysningscentral enligt TBT-avtalet (TBT-kontaktpunkt).
 
Krilleman
Och Tony Rickardsson är inte bitter... :D
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Här är en snygg fristående blandare! Tyvärr lite dold bakom bjälken, men ni förstår.
Detta är i Löderup, Skåne, Sverige:

2015-05-04 11.41.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror på sansade branchregler.
 
  • Gilla
riek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.