Har problem med att jag inte får loss pumpen på ena sidan. På höger sida lossade det utan problem, men när jag nu skall få loss vänster sida så snurrar hela pumpen istället. Den sitter som berget n
Någon som har tips på hur jag skall få loss den?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Du har ju inte så många alternativ. Antingen om du får in en smal rörtång till höger om muttern som sitter fast på själva pumpgodset och lossar sedan den kärvande muttern.

Eller så kan man hålla emot på den motsvarande gängan med en rörtång. Trä över muttern över själva kopplingen mot växlaren så borde gängan friläggas. Men då förstör man den gängan med rörtången. Dock kanske det är oviktigt då du bekräftat att axeln inte snurrar på din pump och har en ersättningspump till hands.
 
Ja. Har försökt med det sistnämnda men skull behöva två rörtänger o har bara en o en polygrip just nu. :)
 
Krilleman
Jaga rätt på en rörtång 21,00 på en tisdag kväll, vänlig granne?
 
Ger mig inte i första taget. Gick ju bra o duscha i pyttelite varmvatten imorse, men nu finns det bara kallvatten. Man lär bli poppis imorgon bitti med fyra döttrar o en fru. ;)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
kulle
Tänk på att rörtången inte ska klämma åt på muttern för då klämmer det på gängorna oxå , försök justera rörtången så den precis ligger ann.
 
Provat allt. Dagens sista hopp står till en granne som kommer hem om en halvtimma, annars blir det att fixa en till rörtång imorgon. Förhoppningsvis löser det problemet.
Är så extremt dåligt med plats också så man blir tokig. :)
 
Krilleman
Hur gick det?
 
P
Ta frugans brulee brännare å värm så ska du se den ger med sig.
 
Efter två rörtänger o en högaffel är nu den gamla pumpen ett minne blott. Den satt ngt så jävulskt så vi fick plocka bort en del av rören o sen bege oss in i verkstaden för att sätta den i ett skruvstucke för att få bort muttern.
Nu verkar den dock spinna på bra o jag avvaktar till imorgon för att se att det håller sig.

Stort tack till er alla som hjälpt mig med detta o speciellt krilleman som skickade pumpen.
 
Krilleman
Kul att pumpen fungerar!

Dagen hjälte bland dina fem kvinnor! (y)
 
Nu har jag ett litet nytt problem dock. :) Värmen håller i sig, men når inte alls samma temperatur som innan. Panntempen ligger på drygt 70 grader, men vattnet som kommer ur kranarna är varmt, men inte så varmt som det varit innan som sagt.
 
Ok. Satte den på mellanhuset. Vrider upp till det stora. :)
 
Krilleman
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.