Självklart är en kabel anpassad för ändamålet bättre, åtminstone generellt sätt. Jag var med för 8 år sedan och lade en installation åt min farbror med enbart vanlig FK, håller fortfarande. Likaså är mina föräldrars installation med delvis vanlig FK efter 3 år (kanske 4 år) sedan fortfarande problemfri. Så att man måste byta vartannat år om man lägger FK stämmer inte.
 
Som sagt, man gör ju som man vill.
Det finns dom som inte har fått problem och det finns många som fått problem.

Att man måste står inte skrivet någonstans i tråden.
Det jag ville poängtera är att det finns vissa risker med att använda vanlig tråd.
 
trekke skrev:
Båda är nog bra klippare men jag TROR det blir lättare att hålla liv i en HQ på lång sikt, säg 8-10 år med tanke på reservdelstillgång och det återförsäljarnätverk som är uppbyggt i sverige. Jag återkommer om tio år:)
Är i exakt samma tanke, står i valet och kvalet Worx el. Husqvarna. Vist Worx är billigare men efter ha läst en del så verkar det finnas en hel del strul med den, så som att den hamnar utanför begränsningsområdet, stänger av sej mm. Sedan har vi det här med reservdelar, finns det att få tag på om några år?

Nja som det verkar just nu lutar det åt Husqvarna.
 
peternicklas
MB77 skrev:
Är i exakt samma tanke, står i valet och kvalet Worx el. Husqvarna. Vist Worx är billigare men efter ha läst en del så verkar det finnas en hel del strul med den, så som att den hamnar utanför begränsningsområdet, stänger av sej mm. Sedan har vi det här med reservdelar, finns det att få tag på om några år?

Nja som det verkar just nu lutar det åt Husqvarna.
De fel som du skriver om är borta sedan länge eller försvinner i nästa uppdatering som kommer på fredag.
Support och reservdelar är int eheller några problem. Vill även påstå att supporten är en av marknadens bästa.
 
Ok bra att de problemen är tillrättade. Men det är just sådana här små problem som gör att man funderar lite, vad händer här näst. Känns lite buggig, fast min känsla kanske är fel.
 
Redigerat:
HQ maskinerna är grymt tysta och hörs inte alls på avstånd längre än 5-10 meter beroende hur vinden ligger. Går jättefint att klippa mitt i natten med öppet fönster på sovrummet. Hur det är för Worx vet jag ej, för det finns inga i grannskapet.
 
Sitter i samma sits som TS men är lite rädd för att köpa Worx då jag vet att grannen även är på G att köpa robotklippare och känner mig lite orolig att den ska kunna störa ut Worx'en. Tycker mig läst att det varit ett vanligt problem? Det är ju svårt att styra vilken modell grannarna ska köpa!
 
peternicklas
PacoUmea skrev:
Sitter i samma sits som TS men är lite rädd för att köpa Worx då jag vet att grannen även är på G att köpa robotklippare och känner mig lite orolig att den ska kunna störa ut Worx'en. Tycker mig läst att det varit ett vanligt problem? Det är ju svårt att styra vilken modell grannarna ska köpa!
Det var den första modellen som inte tålde någon granne. Jag har en HQ 60 cm. från min slinga utan problem. Bosch är väl den som är värst, ingen kan tydligen vara granne med en sådan.
 
peternicklas
Stingray468 skrev:
HQ maskinerna är grymt tysta och hörs inte alls på avstånd längre än 5-10 meter beroende hur vinden ligger. Går jättefint att klippa mitt i natten med öppet fönster på sovrummet. Hur det är för Worx vet jag ej, för det finns inga i grannskapet.
Gäller samma för Worx, den hörs väldigt lite. Jämfört med grannens HQ 220 så är Worx tystare.
 
PacoUmea skrev:
Sitter i samma sits som TS men är lite rädd för att köpa Worx då jag vet att grannen även är på G att köpa robotklippare och känner mig lite orolig att den ska kunna störa ut Worx'en. Tycker mig läst att det varit ett vanligt problem? Det är ju svårt att styra vilken modell grannarna ska köpa!
Se till att han inte köper Bosch, de verkar ha ordentligt störande radiosignal. (Om han gör det ändå, får han väl dra sin kabel längre in på sin tomt...)

Eller visa honom den här "testen" :) https://www.youtube.com/watch?v=Gsk5NwxI3XU
Svårt att veta hur opartiska de är dock..
 
Redigerat:
peternicklas
Stingray468 skrev:
Se till att han inte köper Bosch, de verkar ha ordentligt störande radiosignal. (Om han gör det ändå, får han väl dra sin kabel längre in på sin tomt...)

Eller visa honom den här "testen" :) [länk]
Svårt att veta hur opartiska de är dock..
Eller denna, som inte är någon reklam från ett företag.
https://www.youtube.com/watch?v=IN9v-Jgke4w
 
peternicklas skrev:
Det var den första modellen som inte tålde någon granne. Jag har en HQ 60 cm. från min slinga utan problem. Bosch är väl den som är värst, ingen kan tydligen vara granne med en sådan.
Grannen har en Bosch Indego. Jag har en WG794E. 2,5 m mellan slingorna som närmast. Inga problem.
 
peternicklas skrev:
Eller denna, som inte är någon reklam från ett företag.
[länk]
Skillnaden verkar vara att Gardena talar om i slutet att det är de som ligger bakom, medan Worx mörkar det. Det finns inte en chans att en oberoende källa ligger bakom det där "testet". De missförstår, som synes med flit, hur Gardena-klipparen fungerar, och fördelar utmålas på något sätt som problem. Läs gärna kommentarerna som lagts till under den videon, det verkar som att tittarna håller med mig.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Skillnaden verkar vara att Gardena talar om i slutet att det är de som ligger bakom, medan Worx mörkar det. Det finns inte en chans att en oberoende källa ligger bakom det där "testet". De missförstår, som synes med flit, hur Gardena-klipparen fungerar, och fördelar utmålas på något sätt som problem. Läs gärna kommentarerna som lagts till under den videon, det verkar som att tittarna håller med mig.
Jag vet från säker källa att Worx inte ligger bakom den Tyska filmen.
 
peternicklas skrev:
Jag vet från säker källa att Worx inte ligger bakom den Tyska filmen.
"Säker källa" utan närmare förklaring är ju värt absolut noll och ingenting. Vem ligger bakom då menar du? Tycker du själv seriöst att den verkar opartisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.