Hej!

Hur är larmet Paradox Evo 192? Är det nån som kör det här och har något att påpeka?

Fick en offert av en larmfirma.
Larmcentralen,
manöverpanel tm50,
7st Paradox dm60 ir-detektorer,
1 magnet,
7 tim arbete inkluderat.
15500kr ink moms. Kabel, material och dragning tillkommer.

Kommunikationsmodul tillkommer. Är det ett ok pris? Sirener tillkommer men det handlar om en tusing totalt ink moms för både ute och inne. Jag kommer förmodligen att komplettera rökdeckare, kanske glaskross och fler magneter.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av Paradox och om priset är bra? Det skrivs mest om andra märken när jag söker runt.
 
Hej

Jag har ett stort Paradox system hemma, bla evo192, man kan jämföra det som iPhone av larm system, lite Exklusivare samt väldigt låst system.
Nu finns ju evo192 HD, där du kan ansluta kameror till, fast dessa är trådbundna.

MrDTS
 
Vad är det som gör det Appleaktigt och låst? Du menar att man inte kan använda andra märken på tillbehören? Finns det fler Kanadensiska tillverkare utöver DSC och Paradox?
 
Hej

Du kan använda alla märken av tillbehör bla ir sensorer o larmdon mm till den, nu har jag själv installerat den så det är svårt att komma åt programvara för att programmera den, måste vara installatör för att komma åt dessa.
Paradox är mycket bra larm, jag kör både trådat o trådlöst med den, samt att den styr ytterdörren (motorlås)

MrDTS
 
Personligen hade jag valt SPC.
 
Jämför larmpaket från Siemens eller DSC.
Materielkostnad runt 6000 kr. Arbete 7h a säg dyrt 700. Summa 11000kr.
Så du har kraftig prutmån. Ta in fler anbud.
 
De installatörer som erbjuder DSC har haft högre totalpriser på offerterna. Dom har högre marginal med andra ord. SPC har jag inte träffat på en enda som vill installera. Var inne på att försöka mig på en SPC installation själv men nu lutar det mot installatör.
 
mrdts: Vad menar du med "komma åt"? Att man inte har tillgång till den som slutanvändare? Känns som den borde finnas att tillgå via andra kanaler så att säga.

Det verkar finnas två varianter. Är det inte bara fjärrprogrammeringsfunktionen som skiljer mellan installatörsprogramvaran och den slutkundsanpassade måntro?

http://www.paradox-security.se/Mjukvara.htm
 
Redigerat:
För att komma åt manualer samt programvara tex på svenska så är det inte lätt som privat person, men detta gäller inte enbart Paradox finns flera av dom, tex DSC, detta har att göra med säkerhet, dom billigare larmsystemen är mer för gör det självare. Det finns alltid 2 sidor om säger så, en för installatören o en för slutanvändaren när det gäller tex Paradox o DSC som slutanvändare har du inte tillgång till hela systemet den är låst (av installatören), detta har att göra med att det är väldigt komplexa larmsystem samt att man tänker på säkerheten/falsklarm mm, så ska inte slutanvändaren komma åt mer än larma av/på + lite till då beroende på vad man har för tillval.

MrDTS
 
Visst kan man hitta på nätet om man letar, men tro mig det är inte lätt :(
 
De är mer komplexa att programera via konsolen ja. DSC är inte komplext via programvara utan det är bara en affärsmodell där man försöker skydda sjuka marginaler.

Ett expansionskort gick på $31 när jag köpte mina om jag mins rätt. Iofs var dollarn då på 6.50 men om man jämför det med ett svenskt pris på 900 för exakt samma sak så ......
 
javisst ska larminstallatörer tjäna en hacka med, så fungerar ju samhället, dock väljer de flesta just det o det kan jag förstå efter att ha installerat en hel del larm, speciellt när det gäller trådbunda o hybridlarm, men att inte komma åt uppdateringar mm är tråkigt för oss andra.

MrDTS
 
RilleRock
myrn skrev:
De installatörer som erbjuder DSC har haft högre totalpriser på offerterna. Dom har högre marginal med andra ord. SPC har jag inte träffat på en enda som vill installera. Var inne på att försöka mig på en SPC installation själv men nu lutar det mot installatör.
Finns flera på forumet som kan hjälpa dig med en spc installation.
Så är du inte låst med olika programvaror nu eller i framtiden.
 
RilleRock skrev:
Finns flera på forumet som kan hjälpa dig med en spc installation.
Så är du inte låst med olika programvaror nu eller i framtiden.
Är det nån som vill komma och ge mig en offert så är jag intresserad. Befinner mig i Upplands-Bro.
 
RilleRock
myrn skrev:
Är det nån som vill komma och ge mig en offert så är jag intresserad. Befinner mig i Upplands-Bro.
Köp det du behöver på tex lasshop. när du stöter på problem finns forumet.
Du lär dig ditt system och håller nere kostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.