H
pelle242 skrev:
Erik Svensson, Stockholm? ;)
Det var ju ett uttömmande svar. Elmont vill ju hjälpa dig.
 
Det finns 82 st med Erik i sitt förnamn (som är myndiga) så det blir en lång lista med alla den äldsta är 85 år och har xx97 som slutsiffror
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det var bara ett exempel, det är inte ALLTID så enkelt att ta reda på personnummer till någon.

Själva den som begärt ROT så står personnumret på pappret från skatteverket så det behöver inte luskas ut.
 
H
Jag förstod det. 😄 Hur har det gått, har du fått svar från Skatteverket?
 
Nej, inget än.
 
Är det någon som vet hur länge Skatteverket väntar med att betala ut pengar, efter det att de skickat ut "Meddelande Rot och Rut" ? I meddelandet står ju att beslut redan fattats, men de borde väl invänta en ev. omedelbar (1 vecka ?) invändning från köparen - eller ?
 
Det tar bara några dagar efter ansökan innan pengarna betalas ut så brevet kommer nog ungefär samtidigt som pengarna betalas ut.
 
Det var väl det jag befarade. Samma problemställning som (det var) med lagfarter på fastigheter då. Att först låter man felaktigheten ske och sedan kanske långt senare, med problem för ägaren/innehavaren, ska det försöka rättas till :(
 
elmont skrev:
Och att dom tio siffrorna skulle var någon svårighet att få tag på är helt fel, själv kan jag på 5 minuter ta reda på hela personnumret bara jag vet namn och bostadsort. Och det helt laglig och anonymt. Är det någon som tvivlar så skicka mig ert namn och bostadsort så svarar jag personnumret.
merinfo.se
ratsit.se
medlemskap krävs för dom sista 4 siffrorna.
Helt öppna handlingar!
 
H
evesve skrev:
merinfo.se
ratsit.se
medlemskap krävs för dom sista 4 siffrorna.
Helt öppna handlingar!
Så får nav bg eller PG nummer av Skatteverket så ser man vart pengarna går också.
 
evesve skrev:
merinfo.se
ratsit.se
medlemskap krävs för dom sista 4 siffrorna.
Helt öppna handlingar!
Det är bara att ringa Skatteverket. Går på 5 minuter och helt anonymt. Ska du ha reda på någons inkomst krävs de fyra sista. Om personen på "inkomstenheten" är lite fyrkantig, kan du behöva ringa till "personnummerenheten" först för att få just de sista siffrorna. Du behöver bara veta namn och adress så tar de hand om resten. Men normalt sett är de som svarar på inkomstfrågor tjänstvilliga och tar reda på det åt dig också. Och nej, det finns inga sådana "enheter" men jag kommer just nu inte på vad det heter. Förklara för växeln vad du vill göra så kopplar de rätt. Egentligen skrämmande hur lätt det är.
 
Redigerat:
H
pelle242 skrev:
Nej, inget än.
Ringde du Skatteverket?
 
Det ringde en handläggare från skatteverket igår kväll. Lite respekt att de jobbar såpass sent. Han ställde mest lite frågor om det kunde finnas någon annan förklaring, att vi beställt något för länge sedan eller om vi på något sätt hade läckt personuppgifter. De kommer gå vidare med utredning och vi kommer få tillbaka ROT avdraget. Det kommer ta lite tid då de måste ta in svar från "hantverkaren" och förmodligen kommer denne inte svara något men det måste gå viss tid. Så 2-4 veckor innan jag kan använda ROT igen. De kommer polisanmäla om de kommer fram till att det är bedrägeri men jag kommer polisanmäla för missbruk av mina personuppgifter som är det brott jag utsatts för.
 
  • Gilla
pmm och 1 till
  • Laddar…
Har raderat ett antal Off Topic inlägg. Håll er till frågan!

/moderator
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Genom att logga in med e-leg på Skatteverkets hemsida kan man få ut sina egna uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.