Vi håller på att ta in offerter för att renovera ett 60-talskök på knappt 20 kvm. Priserna skiljer sig med nästan 200 000 kr på de offerter jag fått… Men - vad är rimligt egentligen givet dessa förutsättningar:
  • Rivning och bortforsling av köksinventarier samt plastmatta och gipstak á 20 kvm
  • Golvläggning à 20 kvm (trägolv, Kährs)
  • Ersätta avloppstam + montering av golvbrunn
  • Nytt gipstak med spottar + dimmer
  • Kakling ovanför diskbänk, ca 5-6 kvm totalt
  • Montering av köksinventarier
  • Montering av vitvaror
  • Spackling/målning av vägg, ca 15 kvm
  • Montering av ny dörr och karm
  • Ny eldragning

En entreprenör räknar med ca 500 arbetstimmar. Det låter lite väl saftigt i mina öron, men så är jag ingen byggare… Det börjar nästan kännas som ”själv är bäste dräng” fastän jag är totalt värdelös på att bygga saker. Men på 500 timmar kanske jag kan åstadkomma nåt någorlunda? ;) Skämt åsido - någon måste ju ha räknat lite galet om det skiljer så mycket för samma jobb. Därav min fundering på vad som egentligen är rimligt, mellan tummen och pekfingret.

Själva inventarierna (köksskåp/luckor, vitvaror, golv och kakel) har jag räknat med kommer landa på ca 80 000 kr och då har jag tagit i rätt ordentligt.
 
tommib
Kolla vad som ingår i materialväg. Kanske har den billigare firman tänkt att du ska stå för allt spackel, gips osv medan den dyrare räknar in det. Byte av avlopp kan vara enkelt eller svårt beroende på om man behöver bila upp de gamla rören eller om man kommer åt att jobba nerifrån. Jag blir lite nyfiken när du säger golvbrunn, i kombination med trägolv...
 
Ikea-kök? 80 lätt inte mycket alls.
 
Följande delar i ditt projekt bör man klara själv.
- Rivning och bortforsling av köksinventarier samt plastmatta och gipstak á 20 kvm
- Golvläggning à 20 kvm (trägolv, Kährs)
- Montering av köksinventarier
- Montering av vitvaror
Spackling/målning av vägg, ca 15 kvm

Sedan hade jag kontaktat skilda firmor för resterande delar.
 
Skulle inte rekommendera att lägga golv eller sätta upp ett kök om man inte har någon tidigare bygg/renoveringserfarenhet. Heller inte spackla väggar om det är mycket spackling som krävs, svårare än man tror :(
 
500 timmar låter lite mycket...

Jag skulle gissa på 200 000 för allt... Men som sagt bara en gissning, har inte räknat på varje moment...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.