Ska plantera ett mellanstort vårdträd mitt på gården intill brunnen, men alla träd jag fastnar för verkar ha problem...

Jag vill ha ett vackert blommande träd, och hade ställt in mig på Hagtorn, men eftersom det drabbas av rost/pest så har jag också funderat på någon större prydnadsapel (helst med rosa blommor), men vilken sort? Eller bergskörsbär? Hittar jag inget annat så får det bli ett vanligt äppelträd. Jag vill helst slippa problem!

Jag hade också funderat på att plantera näverhägg och kanske blodhägg på tomten, men undrar om de angrips av häggspinnmal...?

Ytterligare ett träd jag fastnat för är rödblommig, gulblommig eller ev. fylldblommig kastanj, ett något större träd till entrésidan av huset. Där behövs ett träd som bildar ett inbjudande tak över entrégången... Mannaask kanske, men askar drabbas ju också...

Är det någon som känner igen sig och kanske kan komma med tips i denna träddjungel...?
 
Vad du än gör, köp inte en sådan här lönn.
Den har stått här i fyra år, och på två år har den vuxit från 156 till 200 cm.

Vi kommer att ligga tre alnar ner innan den kan räknas som träd och inte tandpetare :p
P1000701 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset!:p Haha.. Man kanske får ge sig ut i skogen och "hitta" ett större träd... :) eller plantera en pil, för de växer väl snabbt?!
 
Varför inte ett vanligt körsbärsträd? De blommar vitt på våren och så får man frukt också. Annars, om man vill ha något riktigt problemfritt och tåligt så är oxel bra. Blommar också på våren eller försommaren, men blommorna är ju inte så framträdande som på fruktträd

KnockOnWood: vad för sorts lönn är det?
 
C
Körsbärsträd tenderar att ha ett rätt självdestruktivt växtsätt så det kan kräva en del underhåll för att hålla sig fint. Å andra sidan så växer det fort och förökar sig lätt :)

Vet inte om just näverhägg eller blodhägg drabbas av häggspinnmal, men hur som helst så orsakar den inte någon permanent skada på trädet och försvinner efter ett år eller två, så det är inte så mycket att oroa sig för. Snarare lite spännande när det händer.
 
Vet inte riktigt, något med Makrofolium.
Men jag är urkass på sådant tyvärr.

Körsbär tycker jag låter trevligt! Här är ett litet, självsått, vid vår gärsgård:
P1000656 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har redan två jättestora surkörsbärsträd och två biggarråträd, men päron i så fall..?

Har ni något tips på en större prydnadsapel med röd/rosa blommor?
 
... päron vill jag nog inte ha där förresten. Blir så mosigt och kladdigt på marken!
 
Jag har ett rosenhagtorn utanför huset, har stått där sen tidernas begynnelse. Har inte sett någon rost eller pest på det? Är alldeles otroligt vackert när det blommar! Inget träd man vill klättra i pga taggarna men det är det lätt värt för den fantastiska blomningen. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi har också ett rosenhagtorn. Det har lite kräfta, men inte så allvarligt att det stör nämnvärt. Däremot skulle inte jag kalla det för träd, utan mer en stor buske.

Annars är det med växter som med djur (inkl människor) att alla är mer el mindre drabbade av antagonister/parasiter/ohyra/virus/bakterier. Det är väl mest om det är riktiga pågående allvarliga/fatala epedemier som man behöver vara lite restriktiv.

Bästa tipset är att gå runt i närområdet och titta på vilka träd som finns, och ev problem.

Vi har massor av askar, och många men inte alla, är drabbade av askskottsjukan. En del dör, men en del verkar kunna klara sig. Så inte ens en fatal sjukdom behöver nödvändigtvis vara just fatal på alla exemplar, och som sagt en del verkar inte vara drabbade.

Personligen tycker jag om hästkastanjerna, just för att de blommar så vackert. Vi köpte en rödblommig för ett par år sedan. Den kommer att vara fullvuxen, imponerande och vackert blommande för senare ägare. Riktiga träd är ju en långsiktig historia, men om ingen planterar dem för att de växer långsamt så blir det ju aldrig några vackra träd.

Bifogar några bilder på träd.
Morellträd_Fågelbär.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japanskt körsbärsträd.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japanskt körsbärsträd_blommor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äppelträd.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosenhagtorn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödblommig Hästkastanj.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äkta kastanj.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kalle B skrev:
Varför inte ett vanligt körsbärsträd? De blommar vitt på våren och så får man frukt också. ...
Jag lyfter detta igen, för jag tycker att körsbärsträd är så fina!

Någon som känner igen detta?
Under korsbarstradet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under Körsbärsträdet, en berättelse av Astrid Lindgren i boken Kajsa Kavat.
Utgiven 1950.

Detta exemplar är signerat av min kära hustru "Kajsa Lena 1952".
Troligen en julklapp när hon var sex år.

Det är hennes färgläggning med spritpennor på bilden som har kladdat ner den motstående textsidan.

Köp boken, den finns i nyutgåva, eller låna den på biblioteket och läs för era barn och barnbarn!

Jag har ofta undrat varför inte Astrid Lindgren fick nobelpriset i litteratur :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.