Om min lägenhet (som är byggd 2001) redan har jordade uttag överallt. Bör jag då ändå välja ett spegelskåp till badrummet MED jordfelsbrytare i 230V-uttaget? Eller blir det ingen skillnad säkerhetsmässigt?
 
Jordade uttag gör något helt annat (leder ström som är på villovägar via en säker väg) är en jordfelsbrytare (stänger av strömmen om ström är på villovägar) så det blir absolut skillnad. JFB i centralen är bäst men extra säkerhet är aldrig fel - är det skillnad i pris eller något annat som gör att du tvekar?
 
Redigerat:
tommib
Du bör se till att det finns en jordfelsbrytare i elcentralen. Om det är omöjligt att åstadkomma skulle ett uttag med inbyggd JFB i badrummet öka säkerheten men bara just för det uttaget.

Jordade uttag och jordfelsbrytare har inte någonting med varandra att göra. Jordfelsbrytare fungerar utmärkt även utan skyddsjord. Den fungerar så att den mäter strömmen som går ut i fasledaren och kommer tillbaka i nolledaren. Om det skiljer mer än 30mA (för de vanligaste) så bryter den strömmen.

Edit: tvåa på den.

Som ett tillägg kan man säga att en JFB som monteras i centralen + vanligt uttag sannolikt är billigare eller åtminstone samma pris som ett specialuttag med inbyggd JFB. Elektriker måste du ha dit i alla fall då bägge installationerna är behörighetskrävande.
 
tommib skrev:
Du bör se till att det finns en jordfelsbrytare i elcentralen. Om det är omöjligt att åstadkomma skulle ett uttag med inbyggd JFB i badrummet öka säkerheten men bara just för det uttaget.

Jordade uttag och jordfelsbrytare har inte någonting med varandra att göra. Jordfelsbrytare fungerar utmärkt även utan skyddsjord. Den fungerar så att den mäter strömmen som går ut i fasledaren och kommer tillbaka i nolledaren. Om det skiljer mer än 30mA (för de vanligaste) så bryter den strömmen.

Edit: tvåa på den.

Som ett tillägg kan man säga att en JFB som monteras i centralen + vanligt uttag sannolikt är billigare eller åtminstone samma pris som ett specialuttag med inbyggd JFB. Elektriker måste du ha dit i alla fall då bägge installationerna är behörighetskrävande.
Men JFB i centralen och i uttaget är väl allra säkrast? Den ena av de två KAN ju teoretiskt sluta fungera...
 
osiris: Med JFB kostar skåpet 1780 kr mer. Kostar då 4775 kr istället för 2995 kr.

Men okej då vet jag att det inte är samma sak som jordade uttag. Nu undrar man ju om centralen har JFB.

Edit: Okej då vet jag att det alltså ökar säkerheten oavsett. Att jag kommer låta en elektriker göra detta jobb är självklart.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ett 230V uttag i badrum måste vara skyddat av JFB. Är så nu, och har alltid varit så. Innan JFB blev uppfunnen och kom ut på marknaden så var 230V (220V då) uttag helt enkelt förbjudna i badrummen.

Men om din lägenhet är byggd 2001 så ska det sitta JFB redan för alla uttag, troligen en JFB som skyddar all el i lägenheten.

Du kan kolla om JFB skyddar ditt kommande badrumsskåp genom att slå av JFB (tryck på testknappen) och kolla att det blev strömlöst där du tänker ta strömmen ifrån till badrumsskåpet.
Blev det strömlöst så har du redan en JFB som skyddar badrummet i elcentralen och behöver inte en till JFB i badrumskåpet.
 
tommib
Ja, ena JFBn kan sluta fungera. Det kollar man genom att testa sin JFB enligt tillverkarens anvisningar ;)
Ska man vara orolig för det kan man lika gärna oroa sig för att balkongen plötsligt ska rasa....
Att montera en extra JFB i badrum skulle åtminstone inte jag göra, det är i mitt tycke onödigt.

TS: En JFB av bra märke kostar 557 kr på elbutik.se. Att montera in den om man ändå byter elcentral (vilket du verkar göra med tanke på att du har fått ett pris på hela skåpet) är ett jobb som tar max 15 min. Om du inte av någon märklig anledning ligger precis på marginalen vad gäller skåpsstorlek och måste byta till ett dyrare skåp är kostnaden i överkant. Detta har diskuterats av många här på BH och är ett utslag för att elektrikern tar ut en rejäl vinst även på materielen.

Om du vill kan du lägga ut specifikationen på skåpet som är föreslaget så kan jag berätta vad det kostar att köpa prylarna som privatperson. Din elektriker kommer inte gilla det men du kan föreslå att du köper materielen och h*n står för inkopplandet. Förbered dig på att elektrikern då vill ha en dyrare timtaxa. Detta kan ändå vara värt det med tanke på att arbetet är ROT-avdragsgillt medan materielen inte är det.
 
tommib
Mikael_L skrev:
Du kan kolla om JFB skyddar ditt kommande badrumsskåp genom att slå av JFB (tryck på testknappen) och kolla att det blev strömlöst där du tänker ta strömmen ifrån till badrumsskåpet.
Blev det strömlöst så har du redan en JFB som skyddar badrummet i elcentralen och behöver inte en till JFB i badrumskåpet.
Det låter på TS beskrivning som att hela centralen ska bytas, därav min kommentar ovan....

Med tanke på kravet på JFB i badrum verkar det knäppt att elektrikern ens föreslår en central utan JFB.
 
Mikael_L
TS pratar väl om att byta ett spegelskåp, inte byta säkringscentral ...?
 
Jag ska köpa ett spegelskåp till badrumet ja, inte byta någon elcentral, haha :)

Och såg nu detta vid centralen:

jordfelsbrytarlapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ah, ok. Det är det skåpet han menar....

Då är det ännu jävligare av elektrikern att ens föreslå ett JFB-uttag om det redan finns en JFB i centralen, till rövarpriset 1750 kr.

EDIT:

Kanske var lite snabb att skälla på elektriker där.... Det kanske inte var någon sådan inblandad alls..... :surprised:
 
tommib
Dåså, skit i JFB-uttag, kolla bara att din jordfelsbrytare täcker hela lägenheten.
 
tommib: haha ingen fara, gillar ditt engagemang i alla fall :)

Jag kommer strunta i JFB, även om det finns en viss säkerhetshöjning med en extra även i skåpet. Pratade just i telefon med min pappa också som berättade att dom köpte utan JFB i deras spegelskåp dom just köpte till sin badrumsrenovering. Dom hade diskuterat med badrumsfirman + elektriker där att det var ok. Så det känns ju som det inte är helt galet att köpa utan JFB i mitt fall också.
 
Redigerat:
tommib skrev:
Ah, ok. Det är det skåpet han menar....

Då är det ännu jävligare av elektrikern att ens föreslå ett JFB-uttag om det redan finns en JFB i centralen, till rövarpriset 1750 kr.

EDIT:

Kanske var lite snabb att skälla på elektriker där.... Det kanske inte var någon sådan inblandad alls..... :surprised:
Haha, episk koll på tråden ;-)
 
peterwesterlund skrev:
tommib: haha ingen fara, gillar ditt engagemang i alla fall :)

Jag kommer strunta i JFB, även om det finns en viss säkerhetshöjning med en extra även i skåpet. Pratade just i telefon med min pappa också som berättade att dom köpte utan JFB i deras spegelskåp dom just köpte till sin badrumsrenovering. Dom hade diskuterat med badrumsfirman + elektriker där att det var ok. Så det känns ju som det inte är helt galet att köpa utan JFB i mitt fall också.
Om det finns JFB i centralen och de ska ha hutlösa 1750:- extra för badrumsskåp med en extra i så skulle jag strunta i det och lita på den som finns i centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.