Hej

Jag är i läge att köpa mig en robotgräsklippare.
Min tomt (gräsytan) är dryga 1100 kvm och något ojämn och med en nivåskillnad som jag ska slänta ut så att klipparen kan gå i den lilla backen som blir.

Den modell jag har tittat och fastnat för är Worx WG792E som klarar upp till 1500 kvm.
Att jag fastnat för den är mest beroende på priset samt att ljudnivån är låg. Under 10000SEK samt 57db.
Efter att ha googlat runt lite så blir jag fundersam och lite "rädd" för att köpa grisen i säcken.
Ni som har erfarenhet av WORX, och då helst Worx Landroid L WG792E, hur tycker ni att den är? Kan den rekomenderas? För och nackdelar?

Har på senare dagar även kollat lite på Husqvarna 220AC som jag sett att en del återförsäljare har kvar.
om jag förstår det rätt så är det en gammal modell och tillverkas inte längre.
Den kan man få för ca 15000 SEK som jag sett.
Är den ett alternativ till Worx? Eller har det hänt så mycket under dessa åren till Worx fördel?

MVH
NickeLenkan
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hej

Har just en Worx WG792E L 1500 och kan absolut rekommendera den. Har dock bara haft den några månader men den funkar som den skall och klipper bra. Är det något specellt du undrar over.

Mvh
Henrik
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tja,
har ingen direkt erfarenhet av Worx eller just HQ 220. När jag inför säsongen skulle köpa en robot så insåg jag att inget märke är problemfritt. Men eftersom flera kompisar och grannar samt föräldrar och farbror har just HQ 220 och alla är otroligt nöjda, dem går och går i princip helt utan tillsyn, så föll mitt val på HQ. När man läser igenom trådar här på byggahus så framstår HQ som det minst riskfyllda köpet. Dock ska man ju ha klart för sig att forummedlemmarna inte representerar ett korrekt urval av användare och väljer du Worx kommer ditt gräs också bli klippt.

Om valet står mellan olika HQ modeller så måste man fundera på om de funktioner som skiljer 220 och 310/315/320/330 faktiskt har någon betydelse (bla. Li-jon batteri och automatisk passagehantering). 220 är ju väldigt beprövad, fördel/nackdel? Jag har en HQ 310 och den enda jag har synpunkter på är att manualen i vissa delar känns otydlig/bristfällig.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Eftersom jag satte ett maxpris på 10000 från början så var Worx det som jag fann mest prisvärt för min storlek på tomt.
Men jag var förbi en bekant som hade en HQ220 och han var otroligt nöjd, men sa att det var en gamal modell.
Kikade runt och såg att den fortfarande såldes....men till ett ganska högt pris 14995:-, vilket är 1,5 st WORX.
Kan ju vara så att det är värt de pengarna när man ändå är igång och har spenderarbyxorna på sig :)
Guidekabel är ju ett plus samt att den verkar kunna ha väldigt lång kantkabel. Han hade runt 400 meter trodde han utan problem.
Worx kan ha max 250 meter enligt supporten som jag mailade till och fågade.
HQ220 släpptes 2007 och Worx Landroid L WG792E 2015 så det skiljer ganska många år där emellan
Har det hänt så mycket i utvecklingen till Worx fördel?
Man ska väl inte hålla på och gnaga på sådant här utan bara åka in och köpa "skiten" :)

/Niklas
 
Det där med 250 meter kan du ta med en nypa salt.
har en WG792E och vi har nästan 1100 meter i vår gräsmatta och det fungerar fint.
//Klas
 
Funkar dessutom med vanlig elkabel så du behöver inte köpa dyr "specialkabel" som jag tror att du måste ha till husqvarnan.
 
ja, råda i detta är lite som att välja mellan aftonbladet eller expressen. Det beror på tycke o smak. Själv har jag en WG794E (Worx Landroid M, för 1000 kvm) inköpt våren 2014, alltså inne på andra säsongen. Fördelarna med Worx (min modell) är i första hand:
-det låga priset
- att den är grymt mycket snyggare än en HQ (tycker jag ...)
- den låga ljudnivån när den klipper (grannen har en stor Bosch som visserligen har massor med funktioner men det går knappt att sitta ute och njuta när Boschen kör. Den hörs flera hus bort. Worxen är i princip ljudlös, det surrar lite)

nackdelar med min modell av worx
- stänger ibland av sig, (sägs bero på mjukvarufel som ska rättas till)
- kräver en hel del av användaren ( om man vill hålla på och uppdatera firmware själv och /eller om den strular)

som tidigare sagts så är det ju oftast de som har något problem som uppsöker forumen så det är knappast representativt att bara läsa i Worx-tråden.
på det hela taget så är jag grymt nöjd med Worx.
på tal om kablelängd så har jag lagt hela kabeln som följde med (tror det var 180 m) plus nästan en hel rulle till, som jag köpte på Clas O och jag tror den var på 200 m.
 
Hej

Tackar för snabba svar och nu lutar det mer åt Worx:en.
Har varit lite tveksam ang kantkabelns längd....men det verkar vara en "bagatell".
En sista önskan då :
Kan ni ge mig ett tips på billig kantkabel/begränsningskabel som fungerar lika bra som orginalet, som enkelt köps på JULA Classe eller annat varuhus?

Tack för bra svar!

/Nicke
 
Jag drog vanlig FK-kabel verkar funka utan problem!
 
Lysande!

Tack
 
Hej

Jag hade exakt samma dilemma, Worx eller en dyrare HQ.

När jag väl hade bestämt mig så ville inte Clas Ohlson sälja en Worx wg792e till mig pga mjukvaruproblem! Tog en funderare och nu är det en HQ 220AC på väg hem till mig istället.

Båda är nog bra klippare men jag TROR det blir lättare att hålla liv i en HQ på lång sikt, säg 8-10 år med tanke på reservdelstillgång och det återförsäljarnätverk som är uppbyggt i sverige. Jag återkommer om tio år:)
 
Redigerat:
Använd inte FK, RK eller liknande som begränsningskabel.
Den här typen av kabel är inte förtennad, höljet är inte UV beständigt och osäker på om det ens är fukt tätt.

Räkna med att sådan kabel går 1-2 år innan du börjar få oxid mm och därmed problem med signalkvaliten.
Är man inte sugen på att lägga om hela slingan vartannat år så köp kabel som är ämnad för ändamålet.
 
Haft vanlig elkabel i 3 år utan problem.
 
Ja det är ju upp till var och en om man vill chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.