Macarus skrev:
Detta är ett mycket vanligt problem och du kan hitta mycket bra information på forumet om du söker.

Rimligtvis är era vanor annorlunda gentemot de tidigare ägarna vilket har orsakat den ökade påväxten. Orsaken är varm och fuktig luft som läcker upp på vinden och kondenserar på det kalla underlagstaket. Spikarna är ju extra kalla eftersom de blir en slags miniköldbryggor. Badrummet är förstås en stor källa men handlar också om torkning av tvätt, matlagning m.m. Vi genererar en hel del fukt bara genom att andas...

Dina första åtgärder bör vara att täta vindlucka och andra genomföringar där luften kan sippra upp. Nästa steg är att förbättra ventilationen och helst skapa undertryck så att den varma och fuktiga luften går ut genom ventilationen istället för upp på vinden. Hur är det med frånluft på övervåningen? Ett första steg kan vara att köra badrumsfläkten för jämnan och se till att övrig ventilation är öppen och fungerar.

Jag skulle göra dessa första åtgärder och skura bort möglet med klorin och se om det återkommer nästa vinter för att då ev. fundera på ytterligare åtgärder.
I princip exakt samma sak vad han på anticimex sa :)
 
GoForIt skrev:
Jag har inte mycket till övers för Anticimex (i synnerhet deras överlåtelsebesiktningar) men en del hade väl chefen rätt i.
Fast han glömde väl att en ökad ventilation/cirkulation på vinden (genom exempelvis spalter i takfoten) mycket väl kan hjälpa.

Frågade du honom om vad en, i ert fall ganska omfattande sanering skulle kosta?
Nej det frågade jag inte. Men han tyckte det såg ytligt ut. Jag provade sticka med kniv och det kändes helt ok. Han sa bara att det finns lite olika sätt att ta bort det med.
 
Vi hade liknande problem med vår kallvind, men inte i den omfattning som du har. Jag har löst det med att installera en justerbar badrumsfläkt som går på för jämnan. Dessutom har jag satt in tilluftsventiler i alla rum förutom i köket. Därefter tätade jag vindsluckor, stängde för ventiler till vinden med fogskum och installerade en sorptionsavfuktare. Modellen vi valde var Acetec PD-150. Till avfuktaren har jag satt på spirorör som sprider ut den torra luften jämnt på vinden. Detta har resulterat i att luftfuktigheten på vinden gick från ~80% till ~55%. En annan trevlig effekt är att jag tycker att vår inomhusluft känns bättre.
 
Underlat skrev:
Vi hade liknande problem med vår kallvind, men inte i den omfattning som du har. Jag har löst det med att installera en justerbar badrumsfläkt som går på för jämnan. Dessutom har jag satt in tilluftsventiler i alla rum förutom i köket. Därefter tätade jag vindsluckor, stängde för ventiler till vinden med fogskum och installerade en sorptionsavfuktare. Modellen vi valde var Acetec PD-150. Till avfuktaren har jag satt på spirorör som sprider ut den torra luften jämnt på vinden. Detta har resulterat i att luftfuktigheten på vinden gick från ~80% till ~55%. En annan trevlig effekt är att jag tycker att vår inomhusluft känns bättre.
Trevligt med lösningar som fungerar. Gjorde du alla åtgärder samtidigt eller hur kom du fram till att allt behövdes?

Hur tänker man med placering av tilluftsventiler?
 
Och vad kostar avfuktaren i drift?
 
Fahlekorv skrev:
Har samtalat med anticimex igen. Fick prata med chefen och eftersom de gjorde en besiktning vid överlåtelsen + att jag skickade bilder till honom så kunde han ge mig ganska bra hjälp.

Han sa att vi troligen har andra levnadsvanor som gör att vi producerar mer fukt än det äldre par som bodde här innan oss. Det blir alltså fuktigt inne, det pyser upp på vinden och möter den kalla panelen.

Han sa blank nej till att röra vinden. Han sa att det var det vanligaste felet alla gör. Om jag skulle sätta större ventiler så blir luften kallare men eftersom det är lika mycket fukt som läker upp så blir det bara värre om jag gör vinden kallare. Mer isolering skulle även det bli värre. Han sa att det är skillnad på varm luft och värme. Det är inget fel med att det läcker upp värme, skulle jag isolera tar jag bort värmen men lika mycket fukt skulle ändå läcka upp och även det skulle bli värre.

Han sa istället att jag måste attackera ventilationen i själva bostaden med utfläktar som går av sig själv, samt ventiler i flera rum på både botten och övervåningen som släpper in luft. På så sätt ska det bli ett större luftutbyte i bostaden och man drar ut fukten genom utfläktar.

Sen kan man sanera bort möglet. Han trodde inte att man behöver byta ut råsponten utan genomföra bättre ventilation i bostaden samt sanera. Sen kan man se hur det går nästa vinter.
GoForIt skrev:
Jag har inte mycket till övers för Anticimex (i synnerhet deras överlåtelsebesiktningar) men en del hade väl chefen rätt i.
Fast han glömde väl att en ökad ventilation/cirkulation på vinden (genom exempelvis spalter i takfoten) mycket väl kan hjälpa.
Är inte heller någon vän av Anticimex men just här skulle jag ge dem rätt. Idéen om att problem med mögel på kallvindar löses med mer ventilation av uteluft har väl mer eller mindre övergivits idag. Problemet är som sagt att under stora delar av året så är uteluften tillräckligt fuktig för att mögel ska trivas alldeles utmärkt och då bidrar man bara till att förvärra problemet. Finns en SP rapport om detta som menar att man bör nöja sig med rätt måttlig ventilation av kallvindar. Se: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.sp.se%2Fsv%2Funits%2Fenergy%2Feti%2FDocuments%2FUteluftsvent%2520vindar.pdf&ei=-KBMVY6VL4ubsgG4nYHwBA&usg=AFQjCNGCaeAkhAEx1cTZ-qcsovaAPvQrtA&sig2=Gk5et1FUV82Fu7Wpv9AkOQ&bvm=bv.92765956,d.bGg&cad=rja
 
Vårt undertak hade när vi köpte huset också mögelpåväxt på insidan (dock inte lika kraftig som här).
Vi valde att byta tak och sätta nytt undertak, samt öka ventilationsspalten vid takfoten.
Vi monterade också fuktstyrd fläkt i badrummet.
Sedan dess (10+ år) har vi inte haft några problem.

Jag säger inte att det alltid är lösningen, men i vårt fall verkar det fungera.
Många faktorer påverkar, såsom isoleringsgrad och hur ångspärren fungerar.
Vi har en bristfällig ångspärr, och därför har jag medvetet valt att avstå från att tilläggsisolera vindsbjälklaget.
 
Ja jag får väga kostnaden för sanering mot att byta tak. Men att förbättra ventilationen inne känns som något jag kan göra hur som helst. Har kontaktat en ventilationsfirma som ska komma och göra en plan för vart ventiler och fläktar ska sitta.

Just det faktum att det har accelererat så kraftigt sedan vi flyttat in gör att jag köper teorin att vi som småbarnsföräldrar producerar mer fukt. Vi duschar oftare och längre, vi lagar mer mat, tvättar definitivt mer.
 
Det kan inte vara så enkelt som att fukten kommer från snö/regn som letat sig in under tegepannorna? Det är trots allt enbart fläckvisa problem och då borde det kunna bero på dålig takpapp på de ställena där det är mögel.

Insidan av mitt vindstak såg likadant ut (men inte lika illa) och de håller på att byta teglet nu. Underlagspappen var verkligen i dåligt skick och ramlade sönder som pergamenpapper där den var som sämst. Mitt problem dök upp på vintern när snön yrde in under pannorna och sedan smälte. Trots att råsponten var riktigt blöt där det läckte in är all råspont helt ok och inget behövdes bytas så det är bara att lägga ny underlagspapp och sedan dit med bärläkt m.m. Huset jag bor i är byggt 1924 och jag skulle inte bli förvånad om det inte har bytts underlagspapp sedan dess :rolleyes:
 
Redigerat:
Ja det går ju inte att utesluta men det är plåttakt. Vore väl om det kom in via spikhuvuden. Men då borde det rimligen ha pågått under en längre tid. Men det går ju inte att utesluta.

Har fått igång hygrometern där uppe nu iaf och det ser ok ut senaste dygnet. Inte så konstigt då det är vår och varmt men ändå skönt att se att jag har lite tid på mig att fixa.

Fortsättning följer..

2015-05-11_0724.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det slog mig nu. Kan man inte höja taket på nedervåningen så att vinden försvinner? Kallvindar verkar ju vara ett elände så varför inte ta bort skiten och få högre i tak samtidigt. Eller finns det någon stor nackdel med det alternativet?
 
Så länge du har isolering på insidan av taket så kommer du att ha en "kallvind", även om den bara uppgår till en smal luftspalt eller ens det. Lösningen är att isolera på utsidan, och det är inte helt trivialt.
 
Hmm ok, och då är det svårare att inspektera också..
 
Har haft en ventilationskille på plats nu som gett mig en plan för bättre ventilation.

Är det någon idé att jag sanerar bort möglet innan jag vet att mina åtgärder fungerat?

Enda anledningen skulle vara av hälsoskäl. Om jag skapar mer undertryck i bostaden så riskerar jag väl att dra ned dålig luft från vinden?
 
Du kan ju alltid själv tvätta bort möglet med klorin för att se om det kommer tillbaka eller ej.

Det ska mycket till för att du ska dra ner luft från vinden i bostaden, även med fläktar som ordnar undertryck. Speciellt med 11/2- eller 2-våningshus. Övertrycket i huset är som högst nära taket, vilket är just varför fuktig luft trycks upp på vinden.

Det hela beror förstås på hur tätt huset är och om det finns friskluftsventiler. Normalt finns det i ett äldre hus gott om ställen där luften enklare tar sig än att motarbeta övertrycket vid innertaket. Tex drag via golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.