Hej,

I samband med att vi flyttar kommer vi börja köra Satellit(istället för bredbands TV) och vi har valt Canal Digital.

En tekniker ska komma ut och installera parabolen och sen dra till 2 rum.

Detta skapar ett par frågor :

  1. Kan jag förvänta mig problem eller är det en relativt problemfri lösning?
  2. Hur fungerar installationen? Jag vill gärna inte ha kablar som går längs väggar o liknande? Samtidigt har jag blivit husägare för första gången så jag har inte så mycket erfarenhet av att dra kablar inne i väggarna. (Huset är ett 1 plans med källare(där en TV är i källaren), bjälklag av trä)
 
Du måste ha coax kabel till sattelit boxen. Så dra kabel måste göras på ett eller annat vis.
 
tommib
Och kabeln hamnar garanterat utanpåliggande om inte du har förberett dolda rör innan.
 
Jo, jag förstår att det måste dras kabel, frågan är bara hur man gör det på bästa vis. Canal Digital pratade något om att de hade special kabel där det gick flera i en men det är ändå 2 olika rum på 2 olika våningar i huset som det ska dras in på.

Så egentligen måste vi ta dit någon elektriker föst som drar rör på något snyggt vis?
 
tommib
Rör för coax får du dra själv. Har du ingen i bekantskapskretsen som är lite händig?
Flera i en när det gäller satellit är nog att man bara behöver en kabel ner från parabolen men som du själv tänker så måste ju varje box ha varsin kabel eftersom de står på olika platser.
 
Du har förmodligen antennuttag redan. Till dem är det draget rör. Enklast är att använda de rören och uttagen (men byta själva kontakterna). Göra dold dragning i vägg kräver dragning av rör inuti väggen, dvs väggen måste öppnas vilket innebär extra arbete för att återställa.

om du beställt med installation, ingår en enkel standardinstallation. Kolla med installatörerna vilka alternativ som finns, de kan sånt (de kan även dra vp-rör och kabel), det finns ingen anledning för dig att blanda in någon annan - då krånglar du bara till det hela i onödan.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hos mig drog installatören kabeln från parabolen under takpannorna, ner på utsidan av ytterväggen till TV rummet, borrade igenom ytterväggen (trähus) så coaxkabeln kom genom väggen vid det stället där antennutaget skulle sitta. På den tiden hade CD inte single-cabel lösning så de drog 2 coaxer till varje "TV-uttag", nu dras nog en coax till varje TV-uttag.
 
whatever skrev:
Hos mig drog installatören kabeln från parabolen under takpannorna, ner på utsidan av ytterväggen till TV rummet, borrade igenom ytterväggen (trähus) så coaxkabeln kom genom väggen vid det stället där antennutaget skulle sitta. På den tiden hade CD inte single-cabel lösning så de drog 2 coaxer till varje "TV-uttag", nu dras nog en coax till varje TV-uttag.
Det där gillar inte jag kan jag säga direkt, jag vill att de drar in kabeln på vinden och sen vidare ner i byggnaden på insidan. Sen kan jag köpte att det kanske måste gå längs listor i värsta fall men jag vill inte ha något som går mitt på tak eller väggar. De får absolut inte borra eller spika i fasaden(tegel).

Jag får ta ett snack med installatören och se vilka möjligheter det finns, kanske slutar med att jag ändå får ta på mig att dra det själv även om det är helt nytt för mig. Parabolen i sig verkar dock vara ganska jobbig att ställa in så det måste en installatör göra med rätt utrustning.
 
snowjim skrev:
Det där gillar inte jag kan jag säga direkt, jag vill att de drar in kabeln på vinden och sen vidare ner i byggnaden på insidan. Sen kan jag köpte att det kanske måste gå längs listor i värsta fall men jag vill inte ha något som går mitt på tak eller väggar. De får absolut inte borra eller spika i fasaden(tegel).

Jag får ta ett snack med installatören och se vilka möjligheter det finns, kanske slutar med att jag ändå får ta på mig att dra det själv även om det är helt nytt för mig. Parabolen i sig verkar dock vara ganska jobbig att ställa in så det måste en installatör göra med rätt utrustning.
Det skall du definitivt göra. Installatören gör annars det som är absolut enklast och det brukar innebära borrning rätt igenom väggar osv. Om du vill ha en någotsånär snitsig installation och det inte finns schakt osv. som är enkla att gå i, så får du nog räkna med att göra det själv i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.