Johan_A_M
Hej!

Ska lägga om taket i sommar och vi funderar lite på antennen. Det är en klassisk spretig sak med kanske 10 grenar (UHF?) som nog har sina decennier på nacken. Vi tittar aldrig på tv, verkligen aldrig, utan streamar i så fall via nätet. Därtill får vi fiber inom 1-2 år och då kanske vanorna ändras.
Kan man ta bort antennen och helt enkelt inte sätta tillbaka den? Ska jag i så fall anmäla det till någon?
Kanske vansinnigt naiva frågor men den nivån är vi på :)

Johan
 
Du kan utan problem göra dig av med antennen. Men jag skulle rekommendera att du åtminstånde behåller kabeln till taket så att du, eller nästa ägare, har kvar alternativet att titta på marksänd TV.

Marksänd TV är inte så illa. Man får ett flertal reklamfria kanaler utan att behöva ha något trist abonnemang med månadskostnad.

Min TV.antenn är uppsatt på taket, och sitter i skorsten och med en snörasskyddskonsoll.
 
Bara att ta bort. Helt och hållet ditt val, om du nu inte t.ex. delar antenn med grannen vilket var vanligt förr.
 
Mikael_L
Kollar ni aldrig på marksänt och har tänkt lägga om taket så hivar ni naturligtvis antennen all världens väg då taket görs om. Bara väldigt onödigt att ta en genomföring extra i taket som kan läcka.

Men lämna gärna kvar antennsladden kvar, så lång som möjligt, på undersidan av taket, för att lättare kunna sätta upp antenn sen, om behov uppstår.

Själv kollar vi marksänt, och jag satt upp en gitterantenn på husfasaden istället, precis under takfoten. Antennen sitter mer skyddat, och jag slapp genomföring i taket.



gitterantenn, som är bra för digitalTV, men inte för gamla nedlagda analoga nätet:
maximum-grid2(172999)_Large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Jag har både markantenn och parabol utöver en halvslö ADSL-koppling som klarar typ en streamad TV-sändning i taget. Skulle aldrig ta ner varken befintlig antenn eller parabol även om vi skulle få snabb fiber som möjliggör att allt går via den. De gör ju ingen skada där de sitter, en dag kanske de behövs, så mycket enklare då om de redan är på plats.
 
Johan_A_M
Stort tack alla för svar! Då kommer vi plocka ner den men behålla antennkabeln fram till taket, det är ju ett enkelt sätt att inte skapa för mycket krångel för en eventuell nästa ägare av huset. Tack igen!
 
Plocka ner den bara. Marksänd TV är ändå bara fördummande. :p
Vi lade om taket 2012 och tog ner antennen då. Tanken var att jag skulle sätta tillbaka den igen men innan takbytet var klart så hade vi redan vant oss av med att se på TV så antennen kom aldrig upp igen. Vi sitter visserligen lika mycket framför TVn nu som förr men nu för tiden så saker vi på sker som vi verkligen *vill* se och inte bara slötittar bort kvällarna. Det blir mycket mer filmer, kvalitetsserier som Game of Thrones eller Breaking bad samt en hel det datorspel. De TV-program som man verkligen vill se kan man strömma från webben.
 
Redigerat:
Jag plockade ned vår tv-antenn när vi byta tak och fixade skorstenen. Antennen satt med stålband runt skorstenen, och banden hade gått hårt åt ytan på skorstenen. Hade planer på att skruva fast antennen på väggen istället, men ville inte förstöra den nya putsen.
Istället lade jag antennen på vinden och riktade noggrant in den. Det funkar bättre än väntat. Trodde taket skulle skärma av, men det gör det inte.
 
Johan_A_M
Tack återigen för svar! Jag förstår vad du menar Janus82, det blir allt mer utvalt tittande jämfört med sin egen barndom (stumt öppenmun-tittande på den där klockan som tickade fram mot första omgången barnprogram i TV1 :D som 70-talist!
 
Jag är ganska tacksam mot tidigare ägare som lät antennen sitta kvar trots att de körde TV via adsl, så lämna kabeln kan vara en bra grej (antennen mindre viktig).
 
Janus82 skrev:
Plocka ner den bara. Marksänd TV är ändå bara fördummande. :p
Helt rätt tänkt! Streamad TV är så mycket mer bildande... ;):p
 
Johan_A_M
osiris skrev:
Jag är ganska tacksam mot tidigare ägare som lät antennen sitta kvar trots att de körde TV via adsl, så lämna kabeln kan vara en bra grej (antennen mindre viktig).
Will do! Alla tänker inte lika, ingen anledning att försvåra för någon annan :)
 
Redigerat:
TV eller inte är ju lite OT i den här tråden men kan man sluta med TV så finns det mycket tid och pengar att spara. Om man struntar i rapport och tre game of thrones-avsnitt i veckan och lägger den tiden på träning eller bara promenader med man/fru/barn/hund/musik så mår man nog bättre och blir friskare.
 
Jag slängde bort TV-antennen när vi ändå fick kabel-TV via fiber. Kabeln är nog väck med, inget att spara på så gammal och röten som den var. Stolpen till gammal parabol gick också hädan när vi lade om taket.

Så jag röstar också (lite senkommet) på "riv".

Om jag får gissa så är marksänd "broadcasting" på utdöende. Om trettio år eller så när vi flyttar så skulle jag vara förvånad om mer än några enstaka procent får TV på det sättet. Redan idag så tar ju "on demand" över allt mer, Youtube (iofs räknat som helhet) lär ju redan vara tredje eller fjärde största "kanalen" i Sverige, räknat i tittad tid. Eftersom "kringkastad" TV via mark eller satellit inte kan göras on-demand på ett verkningsfullt sätt, så tror jag att dess tid är förbi om bara några decennier. Vi vuxna ser hemma nästan uteslutande på antingen Netflix eller SVT via play. Jag vet faktiskt inte när vi såg något "direktsänt" senast.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kabeln är nog väck med, inget att spara på så gammal och röten som den var.
Kabeln som kabel är det nog ingen som kommer att återanvända. Däremot kan man ha nytta av den gamla kabeln för att "förstå kanalisationen" och som draghjälp om man någon gång vill sätta uppe en antenn med en ny kabel.

Jag röstar nog för att lämna kvar den. Den gör ingen skada men kan komma till nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.