Förra ägarna till vårt hus var inte direkt intresserade av trädgårdsskötsel, eller husskötsel i allmänhet för sen delen och jag har senaste åren försökt få lite ordning på gräsmattan. Efter diverse omgångar med gödning, mossbekämpning och isådd så börjar det likna en helt OK gräsmatta, men på några ställen så har ett "ogräs" etablerat sig som de vanliga "kombinerad moss-och ogräsbekämpningsgödningarna" inte verkar rå på. Vad är detta för växt egentligen? Hur får man bort den, eller i alla fall kontrollerar den. Just nu är det ett antal kvadratmeterstora "öar" i gräsmattan som tagits över av denna lilla gynnare. Bifogar en hyggligt högupplöst bild på krabaten -la en tallkotte ovanpå för att få en känsla för storleken:
 
  • ogräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon slags sedum?

Och kotten är nog en outvecklad tall-dito.
 
KnockOnWood skrev:
Någon slags sedum?

Och kotten är nog en outvecklad tall-dito.
Ja, Sedum glaucophyllum skulle det faktiskt kunna vara (efter lite googlande). Har inte sett den blomma senaste åren då jag klippt rätt hårt, men jag erinrar mig att det var lite vita, luddiga blommor i gräsmattan innan jag började renovera den. Problemet nu är att den fläckvis tagit över gräsmattan på ena sidan huset.

Vad är bästa attack -riva bort och så i så är problemet löst, eller snackar vi tyngre artilleri?!?

...och tack för artbestämningen av kotten :)
 
  • Gilla
BT1975
  • Laddar…
Det var en ren chansning, sånt här kan jag inte (utom kotten då :cool: ).

Tycker det låter som att du har bra koll på växtriket själv.
Men bilden var skarp och fin. De ser faktiskt goda ut :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Det var en ren chansning, sånt här kan jag inte (utom kotten då :cool: ).

Tycker det låter som att du har bra koll på växtriket själv.
Men bilden var skarp och fin. De ser faktiskt goda ut :)
Jo, ska jag vara helt ärlig så ligger det lite i släkten. Min far hade garanterat plockat denna växt utan problem, men nu ser han inte så bra (ska opereras för starr nästa månad). Själv är jag lite av en tätortsprodukt som inte brytt mig speciellt mycket om växtlighet innan jag skaffade hus, men min far är oerhört kunnig och han har i sin tur lärt sig från sin systers man, som brukade ha som stående utmaning till sina jägmästarstudenter, att om dom under sommarferien kunde hitta en växt i Norden som han inte omedelbart kunde artbestämma med sitt latinska namn så skulle dom få motsvrande MVG på hela läsåret. Han släppte igenom studenter på detta sätt några få gånger under åren, varav en var min far.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hevi skrev:
...Min far hade garanterat plockat denna växt utan problem, men nu ser han inte så bra (ska opereras för starr nästa månad)...
Hälsa den gamle hedersmannen att han inte skall vara orolig för starroperationen!
Min fru genomgick samma operation, på båda ögonen vintern 2013/2014,
med ca 4 veckor mellan varje öga.
Helt smärt- och besvärsfria operationer, och nu ser hon som en hök :)
 
För att återgå till frågeställningen om borttagande:
Sedum, de behöver väl inte så mycket rötter?
I så fall bör det bara vara att hyvla av fläckarna, kanske inkl 5 cm jord överst för säkerhets skull, på med gräsmattedressing då det inte är några stora volymer, så i nytt gräs, klart.

Du kan ju också lyfta/gräva upp en planta och titta hur det verkar vara med rötterna, så du vet hur pass lätt/besvärligt det är att ta bort dem.

Jag har ingen nämnvärd erfarenhet av sedum, men har aldrig tidigare stött på att det skulle vara ett invasivt besvärligt ogräs. Vare sig i gräsmattan el annorstädes. Så den bör inte vara så svår att ta bort.
 
Ja, efter lite snack med far så rekommenderar han just det (egentligen rekommenderar han att låta det vara kvar, då han gillar sedum) men ska man få bort det utan medel som kräver spridarlicens så blir det till att rycka upp för hand och sedan så i gräs... Tydligen inte helt lätt att bli av med...Största "plätten" där sedum tagit över är ca 3 m i diameter(!), så det blir ett litet projekt ändå....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.