jag lägger den i ett pvc rör...

vad skiljer instalationskabel från patch kabel?????
 
antar att Patch kabeln, har kontakter i varje ände.

Installations kabeln har inga kontakter man får sätta dit kontakter själv tex RJ11,RJ45. Bra om man ska ha många korta bitar ;)

100meter är max för kabeln vill man ha längre måste man ha en hubb eller en swich imellan..
 
Jag har kört 2 år med ca 50 m UTP mellan 2 hus. En switch har gått åt pga åska, men det får man nog räkna med...

Strömmar pga jordpotentialskillnad ska inte vara något problem, portarna i en switch lär vara galvaniskt isolerade.

Om du ska ha vanlig eller patchkabel beror på vad du ska ansluta. Patchkabeln är korsad och ska användas dator-dator eller switch-switch. En rak används normalt mellan dator-switch. Vissa switchar har en knapp eller en särskild port (uplink) som gör att man kan ha en rak till nästa switch. Viss utrustning kan t.o.m. anpassa sig själv.

Du vill inte använda fiber. Det är ju förstås bra, men för dyrt. Kabeln ligger väl på 90kr/m har jag för mig (okontakterad)

Trådlöst är också dyrare, särskilt med externa antenner, och väderkänsligt om du inte har fri sikt (lövverk etc.)

/Oscar
 
Patchkabel har inget att göra med om den är rak eller korsad, det är egentligen den kabeln som avses när man kopplar mellan ett stativ och ett annat (i ett företagsnätverk då - eftersom bara vi nördar har sådant hemma...)
Om komplett.se använder det namnet för kabel som säljs på 100m på trumma så får det stå för dem...
Absolut vanligast är att patchkabeln är rak dock.
 
patchkabel är mjukkabel som klarar att böjas mycket.
installationskabeln är möjligen lämpligare att förlägga i mark.
De klarar dock sällan fukten under någon längre tid.
någon typ av skyddsslang bör användas.

skärmand kabel bör inte användas mellan två byggnader.
inte i ett el u-land som sweden i alla fall.

 
A
Använd inst kabel. Patch kabeln ska användas till att göra patchkablar och är som henrik_x säger anpassad för att klaras att böjas, trampas på m.m. Om den sedan ska vara rak eller korsad väljer du när du kontakterar den.

Lägg kabeln i slang så kan du enkelt byta ut den vid behov.
 
Den korrekta definitionen på inst resp patchkabel är att inst kabeln är enkardelig för att få god kontakt i lsa plintarna som man kontakterar den i.

Patch kabeln är flerkardelig för att bli smidigare. Denna kontakteras normalt med crimpkontakter som ger god kontakt mot flertrådiga ledare.

Det går att köra med fel sorts kabel. Råkade bli patchkabel i min installation. Man får trycka till lite extra med verktyget bara
 
Hörni grabbar...

* Patchkabel är en benämning på en kabel med kontakter som används för att aktivera (normalt) uttag genom att koppla en rätt kort kabel (beroende på nätverksskåp) mellan två patchpaneler eller mellan switch och patchpanel. Patchkabel kan vara skärmad eller oskärmad men normalt är den oskärmad. Patchkabel är oftast TP kabel (Twisted Pair, kommer av att de 1-4 par som ligger i kabeln är inbördes tvinnade för att bl.a. ta ut störningar). Med oftast menar jag att en patchkabel kan vara Thin (10Base2)- respektive Thick(10Base5) Ethernet (Koax av olika dimension) eller fiberstumpar´. Allt beror på vad som skall "patchas". En patchkabel kan vara rakt kopplad eller korskopplad. Normalt är en patchkabel korskopplad om man skall sätta kabeln mellan två switchar. Det är endast på senare tid som det finns switchar som är autosense på korskablar respektive raka kablar.

Patchkabel kan kabelmässigt vara samma medium som vilken annan nätverkskabel som helst.

Skärmat TP kabel (STP) är rätt styv men har inget emot att ligga i rätt störiga miljöer. Oskärmad TP (UTP) är mjuk(are), givetvis beroende på kabelns uppbyggnad.

Installationskabel eller rättare TP kabel, entrådig passar som sagt bäst för fasta installationer.

Om det inte finns en speciell anledning så skulle jag aldrig använda annat än mjuka kablar. Styva kablar endast vid fast förläggning. I rör skulle jag dra mjuk kabel för en styv kan vara kinkig och i allra högsta grad oflexibel, tro mig!!
 
A
mats_o skrev:
Den korrekta definitionen på inst resp patchkabel är att inst kabeln är enkardelig för att få god kontakt i lsa plintarna som man kontakterar den i.

Patch kabeln är flerkardelig för att bli smidigare. Denna kontakteras normalt med crimpkontakter som ger god kontakt mot flertrådiga ledare.

Det går att köra med fel sorts kabel. Råkade bli patchkabel i  min installation. Man får trycka till lite extra med verktyget bara

Det är dock värre att köra med inst.kabel som patchkabel, speciellt om kablen kommer att flyttas/böjas ofta.

De brukar sluta fungera efter ett tag, av någon konstig anledning :)
 
Skälet till att instkabeln är enkardelig är som jag skrev just att den ska kontaktera rätt mot kontaktdonen. FK kan få sämre kontakt och lossna med tiden.

Detta är troligen inget problem vid hemmabruk men jag skulle gärna vilja ta en analysator och titta på ett antal fk kontakteringar och se om de verkligen blir lika bra som ek:n mot lsa blocken.

geschwint:
Patchkabeln ska vara av samma typ (stp/utp) som den panel den ansluts till. Annars kan man få väldigt roliga effekter. Har bla hittat 60V växelspänning inducerat på en cat3 stp kontakterad i en utp panel.

Sen glömde du ibm typ6 bland patcharna ;D
 
ok skall jag använda mjuk patch kabel eller instalationskabel???

Väljer mellan dom båda på komplett.se
 
För sånt som ska vara fast förläggning. Dvs i rör mellan uttag och panel ska det vara instkabel.

Ska du kläma rj45:surprised:r på den så ska det vara patch
 
mats_o skrev:
För sånt som ska vara fast förläggning. Dvs i rör mellan uttag och panel ska det vara instkabel.

Ska du kläma rj45:surprised:r på den så ska det vara patch
Så är det.
Amen. ;)
 
tack för svaren nu har jag 100m instalationskabel hemma...

Ska bara vänta på värmen så att jag får ner spaden i backen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.