Jag har en billig pump där nivåvakten gärna vill fastna titt som tätt. Brunnen är ca 30cm i innerdiameter. Finns det mindre nivåvakter man kan sätta dit eller vad ska jag göra?

Jocke
 
W
hade samma problem. köpte kärchers dränkbara pump med en lite nivåvakt på sidan. den är av typen som
känner av vatten, inte en sådan som flyter upp. funkar perfekt men den kostade lite er än de billiga.
typ 1300 tror jag ja gav
 
en med inbyggd nivåvakt är att rekommendera

problemet är att hitta en med så stor dynamik på/av som möjligt. annars slits pumpen ut av att slå på/av altför ofta (om och när det rinner ned vatten i brunnen).

Robota har en med iaf typ 12cm mellan på/av.
 
Finns det inte nivåvakter eller liknande att köpa och koppla in på den befintliga pumpen?

Jocke
 
Hur gör ni för att få upp era pumpar?
Jag tänkte byta min pump som gått i graven, men slangen den pumpar vidare till tar emot och jag får inte upp pumpen utan slangen knäcks.
 
Jag har tagit ett Vp-rör och sen stripat fast slangen på den samt fast ett snöre på pumpen att dra i istället för att lyfta i slangen. Det är också då lättare att placera pumpen längs med kanten så att nivåvakten kan flyta fritt.

Dessutom har vi haft huset i familjen sen 84. och kan säga att vi bytit pumpar flertal gånger och de som hållit längst är Biltemas billiga pumpar. Allt annat tjafs med rostfria super pumpar har i slutändan visat sig varit skräp som bara går sönder rostar osv. Ett tips är att lägga ett galer från en tvättränna elelr dyligt så att pumpen inte står direkt på grusbädd då de också sliter enormt mycket på pumparna!
 
Jo det låter ju som det är någon liknande, det sitter en vajer att lyfta pumpen i. Men problemet jag har är att brunnen måste vara ca 3-5m djup minst och slangen som pumpar ut vatten går ut ur brunnen på ca 2m djup. Det vekar inte finnas någon extra slang på den som följer med upp när jag drar utan det tar tvärstopp.

Känns spontant som att jag måste gräva ner till nivån där slangen går ut på 2m djup för att försöka den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.