Hej!

Jag har lite svårt att bestämma hur jag ska dra PEX rören till vårt tappvatten hemma. Det som känns absolut enklast är att dra rören i torpargrunden. Det är lättåtkomligt och gott om plats där.
Det jag är lite orolig över är frysrisken. Det är en ventilerad grund, så jag antar att det blir ganska kallt där på vintern. Om jag förstått det rätt är det ingen fara om PEX-rör fryser, men däremot är det ju lite irriterande, så jag antar att jag bör isolera dom på något sätt.

Då är frågan hur. Ett sätt som jag tänker kunde vara ganska praktiskt är om jag drar alla rören mer eller mindre längs med varandra, och sedan bygger in dom i någon slags kanal som jag sedan fyller med mineralull eller liknande och sätter fast under bjälklaget. Då blir rören dels isolerade och dels kan dom stjäla lite värme ifrån golvet.

Alternativet är väl att dra på såna där skumplaströr som man sätter utanpå rören, med andra ord att isolera rören individuellt, men då kommer dom ju ändå frysa, om än senare. I alla fall om vattnet står stilla, då det inte tillförs någon värme alls.

Kan man kanske skippa isolering helt? Hur kallt blir det i en ventilerad torpargrund? Bor i södertäljetrakten.

Är det något annat jag bör tänka på om jag ska dra rören genom genom grunden på detta sätt? Det verkar ju mycket smidigare än att dra det genom bjälklaget tycker jag.
 
tommib
Vet inte med isoleringen men du bör inte förlägga kallt och varmt vatten tillsammans. Då får du ljummet vatten. Om det är en äkta torpargrund borde det inte frysa men jag misstänker att du har en krypgrund med tanke på att du säger att du har gott om plats. Kan du vänta ett år och mäta? Om du inte kan det så kan du ju alltid dra rören med risk för att du får göra om...
 
tommib skrev:
Vet inte med isoleringen men du bör inte förlägga kallt och varmt vatten tillsammans. Då får du ljummet vatten. Om det är en äkta torpargrund borde det inte frysa men jag misstänker att du har en krypgrund med tanke på att du säger att du har gott om plats. Kan du vänta ett år och mäta? Om du inte kan det så kan du ju alltid dra rören med risk för att du får göra om...
Jag hade tänkt dra dom genom isoleringen i så fall, vilket ju gör dom isolerade även från varandra.

Vad är skillnaden på en äkta torpargrund och en krypgrund då?

Nej, jag kan inte vänta. Har ingen lust att vara utan rinnande vatten i ett år. =)
 
tommib
Skillnaden är att en torpargrund vanligen är byggd av sten och jord och liknande och att murstocken går ner hela vägen i grunden och värmer upp den. Krypgrund är en modern variant. En del av skillnaden uppkommer genom användningen i sig (uppvärmning via murstock och genom dåligt isolerade golv).

Uteluftsventilerad krypgrund är för övrigt en riskkonstruktion vad gäller fukt.

Om rören isoleras från varandra uppstår ju inte problemet med värmeläckage nej, det är riktigt. Se till att hålla ett bra avstånd bara.

Ska du vara säker får du nog dra rören i bjälklaget. Någon av rörisarna här på forumet kanske vet något bättre sätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.