Nu åker vinterskydden av, poolerna toppas upp och första dammsugningen görs och man drömmer om att temperaturen ska stiga.

Ett tips för ovana poolägare som gör sin första kontroll av klor, pH, alkanitet osv ... drabbas inte av panik om värdena är åt h...e.
Fyll ett litet kärl med poolvattnet och ställ in det i rumsvärmen. Kontrollmät igen efter en timme, många av mätmetoderna, tex stickor, kan ge väldigt opålitliga värden när vattnet är kallt. Börja man då justera tex pH så riskerar man att komma helt i obalans.

Tänk även på att alger kan börja bildas vid 9-10 grader, så se till att ha klor och filtreringen igång tills dess.

Ha en härlig poolsommar!!
:cool:

btw: ursäkta särskrivningen i rubriken :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för bra tips Benjamin!

Vi är också sugna på att dra igång poolen nu men vi har sagt att vi ska vänta tills blommorna på vårt körsbärsäppelträd har ramlat ner. Det brukar tyvärr smutsa ner poolen ganska mycket.

Även i år kommer vi tömma poolen på vatten helt och fylla på nytt eftersom det blev för smutsigt i höstas när alla löven började falla.

Önskar att min pool var lättare att rengöra från löv.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...nej du önskar att löven inte föll däri.......skaffa pooltak.....:)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
skaffa robot... tar mindre plats :D
 
Nimajneb skrev:
skaffa robot... tar mindre plats :D
Är en poolrobot så effektiv att den käkar upp alla löv? Hur ofta får man tömma?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Är en poolrobot så effektiv att den käkar upp alla löv? Hur ofta får man tömma?
Den käkar iaf upp våra löv o annat mög, hockeypuckar fixar den inte dock.
Jag rengör filterpåsen efter varje körning, vill inte det ska ligga massa organiskt jox o ruttna plus att jag inbillar mig att "micro/nano filterpåsen" blir mindre effektivt om man inte rengör det. Tömmer bara påsen och spolar av den med en vattenslang. Tar ett par minuter.
Med robot så minskar man även belastningen på sandfiltret då man behöver inte backspola ut massa varmt poolvatten efter varje dammsugning.
 
Eller pooltak... Jag dammsuger kanske 4-5 gånger totalt under säsongen. Vi har ändå ett gäng björkar, ekar och andra träd runt knutarna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Behövs ingen robot med tak och taket är bra för annat också....
 
Pooltak verkar vara det optimala, fast vi kan inte ha det. Poolen ligger väldigt nära huset i två vinklar med ett växthus precis nära också så det skulle verkligen inte se klokt ut hos oss. För mycket intryckt på samma plätt. Hade vi den i andra ändan av trädgården skulle jag inte tveka.
 
Pooltak är superpraktiskt, håller rent, spar energi, bra vinterskydd och om man tycker det är roligt att bada när det regnar o blåser kan man göra det.
MEN
Tyvärr är dom så otroligt fula, tar massor med plats från soldäcket, kostar skjortan och behövs framförallt bara när man bor i norra Sverige som tex MathiasS :p

Så vill man ha ett snyggt o lättskött poolområde så väljer man robot. Dessutom är ju hippfaktorn 1000ggr större med en robot än en plastkupa. :wow:
Det är ju bara så underbart att slippa stå där o lägga massvis med tid på att dammsuga.
 
Nu håller jag ju inte riktigt med om att pooltak generellt sett är fula, tycker det kan vara riktigt snyggt med rätt pooltak på rätt plats. Däremot är vårt poolöverdrag riktigt fult :x

pooloverdrag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli gött när det blir dags att ta av det. :)
 
@Marlen: Du kan ju skaffa ett växthus som täcker poolen. Det har våra grannar gjort. :)
 
Spännande, det skulle man ju vilja se hur det ser ut 😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.