Står och funderar på poolköp och ser då att det finns olika reningsverk till dom.

Det som följer med verkar vara filter eller sand, men sen ser jag att det även finns saltvattensystem och ozon system.

Vad är att föredra (minst jobb) och ersätter dom helt det "vanliga" reningsverket?
 
Minst jobb är att ha automatisk dosering för klor och ph-regling. Det möjliggör också mycket låga klornivåer.

Saltvatten ersätter inte, vilket många verkar tro, klor. Man använder då en saltklorinator som producerar klor ur saltvattnet. Saltvattnet för med sig den nackdelen att man gärna avstår från rostfria armaturer vilket kanske är en dålig ide om man ska gjuta in armaturerna.

Sandfiltret behöver du alltid ha men som alternativ finns mer avancerade patronfilter (inte att förväxla med de enkla och värdelösa filter som följer med rusta-poolerna).

Du behöver alltid åstadkomma två saker:

1. Filtrering av vattnet för att bli av med skräp och smutspartiklar.
2. Desinficering av vattnet för att motverka tillväxt av bakterier.

"Ozongenerator" för vattenrening i pool har jag dålig koll på.

Beroende på budget och ambitionsnivå är också ett pooltak ett bra sätt att minska underhållsarbetet. Jag suger skräp var 2-3 vecka ungefär och kemikalierna sköter sig helt själva via doseringssystemet.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
För en utomhuspool, markpool, så tycker jag att en vanlig klorpuck som man lägger i breddavloppet en gång i veckan inte direkt är någon större ansträngning. Rejält sandfilter och o pump med timer sköter sig själv. Bakspolning 2-3 ggr per säsong. Botten och väggrengöringen fixar poolroboten.
Mycket lite fixande då det mesta sköter sig självt.
 
Saltvatten och klorinator rekommenderar jag. Dels är det trevligare att simma i saltvatten (inget svid i näsa och mindre i ögonen) och klorinatorn sköter sig själv.
Jag chock-klorerar 3-4 gånger per säsong men behöver väldigt sällan göra justeringar.
 
Automatisk dosering enligt någon teknik är naturligtvis optimalt, speciellt om man är ovan och osäker på hur man managerar kemibalansen i poolen. Dessutom så kan man resa bort över en vecka, kör man med klorpuck som vi så måste någon titta förbi en gång i veckan o släppa i en klorpuck.
Men det är lättare att låta grannen ta hand om poolen än att ta hand om katterna när man reser bort :rolleyes:

Hade jag valet mellan en robot och en automatisk klordoserare hade jag tagit roboten 7 dar i veckan.
 
I vårt förra hus hade vi pool och gjorde där några (enligt mig) nybörjarmisstag...
Vi hade överdrag (pressening med stålrör) där löv konstant blåste in under den ner i vattnet. Under hösten ofta så mycket så skimmern slog fast och cirkulationspumpen gick torr (men aldrig så länge att den "brann").

Vi använde klorpuckar men under längre resor och om man inte fick någon att lägga i en ny var det alger och några dagars kamp mot alger och byte av stora mängder vatten för att få balans i vattnet igen. Alltid under högsäsong och många missade dagars sköna bad.

Avdunstning under långresor. Trots täckning försvinner en del vatten via avdunstning och när tillräckligt har försvunnint går pumpen torr.

Det lärde mig följande till vår nya pool vid nytt hus:

1) Automatisk påfyllning, fyller lite vatten hela tiden så kemi-balans hålls bättre och temperaturen påverkas inte som när man spolar i några hundra liter på en gång när det börjar minska.

2) Pooltak! Av bra kvalitet som stänger ute alla löv!

3) Saltklorinator så vattnet hålls i balans även om man är borta längre tider.

Automatisk dosering fungerar visst det också (istället för klorinator) som Nimajneb säjer, men den utrustningen är dyrare och jag gillar inte idén med koncentrerat klor och risken att det läcker ut.

Poolrobot skulle varit bra vid vår förra pool p.g.a. alla löv och maskar och annat härligt som åkte i vatten men vid vår nya pool med ett tätt pooltak skulle den vara väldigt onödig. Jag damsuger 4-5 gånger per säsong och två av dem är alltid vid öppning och stängning... Det förutsätter ju förstås att man håvar upp löv/skräp som blåser i när man har taket öppet!
 
Saltklorinatorn är för mig en typ av automatiskt dosering (körs dock på "konstant nivå" inte closed-loop som mäta-dosera-systemen gör) men även för den som vill ha salt finns ju helt reglerade system.

Autosystemen är dyrare som du säger, men ack så bekväma. Kemhanteringen ska man ta på allvar. Flytande kloret är inte problemet, men en ev blandning med saltsyran är inte bra. Nu när jag kört några år får jag dock säga att den största faran utsätter jag mig för när jag ställer dunkarna i bakluckan och åker hem med dom. Krockar man och innehållet åker ut är man "rökt". Väl hemma använder man behållarna som kemikalierna säljs i, så det blir inget blaskande alls.

Avslutningsvis är förstås fördelen med auto att vattnet alltid är perfekt och att det går att hålla konstanta mycket låga klornivåer. Försök hålla 0,4-0,5ppm klor i poolen med klorpuckar utan att det börjar växa på väggarna - förstår att poolroboten är den bästa vännen i det läget....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.