Hej,

Håller på att diskutera med en husleverantör och fått prisuppskattning för att komplettera väggarna med en OSB skiva innanför gipset.
Priset ligger på lite över 300 :- per löpmeter och väggsida! Detta ger 120:-/m2. Kan det verkligen ses som rimligt?

:x
 
En OSB-skiva 120x244cm kostar en hundralapp styck på billigaste stället, Bara så att du får ett hum om vad det kostar.
Består väggarna annars bara av ett lager gips på vardera sida?

Men 300kr per löpmeter tycker jag låter lite i överkant. men är kanske vad hustillverkarna brukar ta.
 
Skivan brukar kosta strax under 50:-/m². Då blir det 140 kr över per skiva för montering. Det räcker till 1 man i 20 min.
Rimligt? Ja i varje fall inte orimligt …
 
Det borde vara klassat som byggfusk att inte ha träskivor bakom gipsen.
 
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
Om det i priset ingår alla justeringar som blir till följd av den tjockare ytbeklädnaden så är det nog ett ganska bra pris. Jag tänker på el-dosor, fönster- & dörrsmygar m.m.
 
Mikael_L
Det låter inte orimligt som tillägg.
Det hade knappast kunna bli billigare än typ 80:-/kvm extra, men inte heller orsakat speciellt höjda ögonbryn om det legat på säg 150:-/kvm heller.

Hade jag fått skicka en rak gissning så hade jag dragit till med 100:-/kvm. ca 50/50 material / arbete.
 
Hur blir det med eventuella dörrkarmar, dosor i vägg m.m. Ingår det i priset att t.ex ändra karmdjupet eller klackfoder?
 
Mikael_L
Ja det är ju inte självklart hur man ska räkna, eller hur husbyggaren gör.
Men någonstans misstänker man ju att dom inte först monterar fel karmar och foder, för att sen bryta loss det och montera nya ...
 
Klackfoder eller utsalningslister brukar man köra i badrum och andra utrymmen där det är kakel, om inte någon varit vaken och beställt rätt karm till respektive väggtjocklek..

Jag är själv snickare och det är allt för ofta inköparna (jobbar på en stor firma och har ett flertal inköpare som sitter vid ett skrivbord) beställer helt galet för smala karmar..
Eldosorna brukar vara samma då elektrikern lätt kan justera det på lite olika sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.