För några år sen styckade våra kompisar av sin tomt i tanke att sälja den avstyckade delen. Sen förblev den osåld fram till förra sommaren, då vi köpte den, och nu är på gång att bygga (läs "låta någon annan bygga" ;-)) hus där. Under tiden som gått sen avstyckningen har grannen på andra sidan flyttat, och nya grannen har lagt ny grusgång och grävt rabatter i utkanten av tomten. Någonstans i samband med detta har plattorna som lantmäteriet satte ut vid avstyckningen "försvunnit". Jag gissar att de ligger under grus/blomjord, mer eller mindre medvetet från grannens sida.

Grannarna är trevliga för övrigt, och väldigt tillmötesgående, även när vi nämner att vi är lite bekymrade för att de kanske brett ut sig en halvmeter in på vår tomt, vilket kommer bli ett problem i så fall eftersom vi ställer ett garage nära tomtgränsen. Men de är som sagt väldigt lättsamma, och har inte antytt några problem om vi ger oss på deras grusgång etc, om det nu är så att den ligger på vår tomt.

Frågan är nu vad det skulle kosta oss att plocka dit en lantmätare igen bara för att sätta ut de två resterande hörnen på tomten, så att vi blir på det klara med var vår tomt slutar. Någon som har en uppskattning?
(Ja, man skulle kunna tycka att grannarna skulle stå för den kostnaden, men eftersom de nu är såpass trevliga tycker vi att grannsämjan är värd en hel del)
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Lantmäteriet tar timlön skulle tippa 4 timmar a 1200:-

Om jag uppfattar dig rätt vet du var två av hörnen är ? Isf kan du bara ta ett måttband och mäta därifrån, måtten ska finnas på tomtkartan.
 
Ok, 4 timmar för att det tar tid att köra ut då eller? Annars blir jag rätt nyfiken på vad de ska göra hela den tiden... ;)
Jo, har funderat på lösningen med måttband, kanske blir så, men hade känts bra med "officiell" mätning. Fast måttband och sen gräva lite kanske räcker, om man hittar markörerna så.
 
Av egen erfafenhet, dom har väl krav på sig att ha täckning för alla timmar och troligen hinner den personen inget annat före lunch så det är stor risk att det blir fyra timmar, har du otur så kanske det krävs två personer.

Men för en del typer av jobb kan du få fastpris av lantmäteriet det är bara att ringa och kolla, vi tog fastpris vid avstyckning av våran tomt, dom var ute hos oss i två timmar och det kostade 25000:- men det ingår väl lite pappersjobb också.
 
Där jag bor är det kommunen som sköter den typen av jobb, och jag fick det gjort i förra veckan. Det tog 45 min och tror det kommer bli ca 1500 kr totalt. Det var då fyra punkter som sattes ut (rak linje, med GPS) mot ena grannen.

Om du gör det så är det en bra idé om grannen också kan vara med under mätningen.
 
Är det verkligen "plattor" de lagt ut? Brukar det inte vara järnrör? I så fall kan du hitta dem med en enklare metalldetektor (finns ex. på Jula, Kjell o Co).
 
"Solfubus" - kommunen kan göra en enklare variant men deras utsättning blir inte juridiskt bindande - det måste vara lantämäteriet som gör för att det ska gälla. Viktig skillnad att veta om.

Jag fick ett fastpris förra veckan av Lantmäteriet för utsättning av en (1st) ny tomtpinne som inte går att hitta och de skulle ha ca 15.000 kronor för det......
 
Mikael_L
Även lantmäteriet utför enklare och billigare varianter.
Kolla
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Gransutvisning/

Här visar man bara ut var gränserna (bedöms) gå. Denna åtgärd blir ej juridiskt bindande, dvs det som LM kommer fram till gäller inte om man senare hittar de riktiga tomtrören och de visar sig ligga lite annorlunda.
Denna slags tjänst får vem som helst utföra, kommunen, företag som har rätt utrustning osv. Ofta är det billigare att anlita kommunen om dom har den tjänsten inom huset.

Sen finns det en radda andra åtgärder, där den "värsta" är Fastighetsbestämning (se menyn till vänster i ovanstående länk).
Detta är troligen det dyraste, men då fastställer LM gränserna med juridisk verkan för all framtid.
Varför detta är dyrare är ganska självklart, LM måste vara mycket mycket mer säkra på att göra rätt, dvs gå igenom precis allt gammalt material om fastigheten och omgivande fastigheter.
Och när bestämningen är klar så skall allt dokumenteras och arkiveras med samma omsorg som vid en avstyckning.
 
D09
Jag tog ut en privat aktör när jag ville ha en gräns utstakad. Kuperad tomt, lång gräns.
Ca 2,5 timmes jobb inkl körtid och landade på runt 2500kr

Då kom han med en totalstation och var väldigt duktig.

Tolkar det som att hörnerna fanns redan men ni är osäkra på vart samt den exakta linjen.

Om du känner till hörnerna så är det inte så jättekrångligt att staka ut själv

Edit

Bra bit under hälften vad lantmäteriet skulle ta
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag valde också en privat aktör för husets utsättning. Väldigt duktig kille med ypperlig utrustning (bl.a. en nästan ny värsta totalstationen, han hade i vilket fall betydligt bättre utrustning än kommunens kille, som jag såg springa omkring med måttband och så när han satt ut grannars hus ;)...)

Och detta kostade mindre än hälften av kommunens "tjänst", men det är ju klart, med så mycket bättre utrustning tog det ju bara en bråkdel av tiden jämfört med kommunens kille.
 
Jag fick hjälp av kommunen att sätta ut pinnar i tomthörnen för att få placeringen en friggebod rätt enligt godkännande från en grannen (1m från tomtgräns) och kommunen (1,5m från gräns till parkmark). Det tog 1h och kostade 600kr. Jag bedömde inte att jag behövde ha en juridiskt bindande gränsutsättning i detta fall.
 
Vi betalade, kommer inte ihåg exakt, men säg 12.000 för att Lantmäteriet tog bort strecket mellan våra tomtdelar och gjorde om dem till en fastighet. Så att räkna på timkostnad eller ansträngningsnivå gäller inte för lantmäteriförrättningar.
 
Redigerat:
En lantmäteriförrättning är mycket mer än att sätta dit eller ta bort streck. Den får inte heller bli fel, eftersom det är dess resultat som gäller.
 
När vi för några år sedan skulle bygga på en fastighet som funnits inom familjen en längre tid kom vi lite oense med komunen om placeringen av det nya huset i förhållande till tomtgräns.

När vi tillsammans med komunen tittade närmare på fastighetskartorna visade det sig att den gränsen var lite olika på olika kartor.
Jag kontaktade då Lantmäteriet för att få hjälp och då visade det sig att gränsen är "enligt hävd" sedan början på 1800-talet vilket var då den först dök upp på någon karta. Jag frågade då vad det skulle kosta att få gränserna juridiskt utsatta och de uppskattade då att priset skulle landa någonstans mellan 100.000 - 250.000:- för vår ca 7 000 kvm fastighet på grund av att det skulle innebära mycket utredningsarbete.

Vi lyckades komma överens med komunen om husets placering och bor idag på en fastighet utan juridisk fastställda tomtgränser :D
 
Använd kommunen eller någon privat utförare även om det inte blir "lagligt".
Om det sedan skulle bli så att grannen eller den som senare köper grannens fastighet undrar om det har blivit rätt så får väl de anlita Lantmäteriet (för egen kostnad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.