Jag har läst en hel massa trådar kring golvvärme och annat, men har inte hittat någon som haft praktisk erfarenhet av golvvärme + plankgolv, är det någon som har detta? Jag skulle vilja lägga in plankgolv, gärna furu, när vi renoverar vår Skånelänga och vill samtidigt byta uppvärmningssystem till någon form av vattenburen golvvärme och det skulle vara intressant att veta om det funkar att ha golvvärme under plankgolv?
 
Vill minnas att jag har sett en uppgift på att golvplanken isf får vara max: 28 mm tjocka. Har jag fel blir jag säkert rättad. ;D
 
Hemmakatten
Immobil skrev:
Vill minnas att jag har sett en uppgift på att golvplanken isf får vara max: 28 mm tjocka. Har jag fel blir jag säkert rättad. ;D
Absolut! Du blir omedelbart rättad! ;) Det jag läst är att planken inte får vara mer än 22 mm. och även med dessa tjocklekar finns det de som hävdar att golvvärme inte fungerar bra.

Skriver en som också gärna vill ha trägolv + golvvärme!!
 
Vi ska ha plankgolv och golvvärme i vårt renoveringsobjekt, men har inte kommit så långt ännu, så närmare information om tjocklek kan jag inte ge.
Det var byggmästaren som föreslog det, och sade att det hade han lagt på flera ställen, och det funkade fint. Det tror vi på, för vi vill gärna ha golvvärme.

Vi får väl se längre fram i vår hur det blir, än är bara "skalet" på huset någorlunda klart.

/EB
 
Tack för svaren! Det hade ju varit väldigt trevligt OM det funkade med plankgolv + golvvärme!
 
Det fungerar. Vi har 22 mm furugolv i två rum med vattenburen golvvärme i betongplattan. Golven känns aldrig varma på det sättet som ett klinkergolv kan göra men å andra sidan känns de aldrig kalla som ett klinkergolv.
 
Vi har haft golvvärme och furugolv och även om jag inte är förtjust i upplägget kommer vi att ha det igen. Med stor volym blir det aldrig riktigt bra uppvärmt. Ser inget annat snyggt och billigt alternativ dock.

mvh
David
 
  • Gilla
SankteSatan
  • Laddar…
hade 32 mm furugolv i tidigare huset på stora delar av andra våningen. skulle nog inte välja samma lösning igen. där det var 22 mm var det betydligt varmare!
men med cc 30 på bjälklaget och 22 skulle ju fungera, eller??
 
Ni som har eller har haft plankgolv + golvvärme, använder ni det som uppvärmning av rummet eller bara som komfortvärme för fötterna?
 
Uppvärmning av övervåning och loft. Fast vi har bara uppvärmning av övervåningsgolvet.

mvh
David
 
Vi har 100m2 furugolv (25mm) och golvvärme. Golven blir varma och sköna och det är inga problem med att hålla värme i huset. Fast, då skall man tänka på att det är nybyggt med allt vad det innebär av isolering, fönster osv. Men en högre energiförbrukning kanske det fungerar sämre.
Köpte BAC-golv och även om jag är lite missnöjd med kavliten så har det inte krymt nästan något. Någon enstaka millimeter här och där. Vi har kört golvvärmen från Oktober.
Golvvärmen är LK 20mm lagda i träbjälklag. Dessutom kanske bör tilläggas att vi har källare. Dvs inget som kyler underifrån, dock fullt isolerat mellanbjälklag. Vet inte hur det fungerar att lägga brädgolv på betongplatta. Det tillkommer väl plastfilm och ngn form av foam. Kan det bli en isolerande luftspalt mellan?
Jag kan tänka mig att ett klinkergolv direkt på en platta blir ruskigt effektiv värmeledare ->stor skillnad mot trägolvet. Medans vår konstruktion i bad och hall inte är fullt så effektiv och därför är skillnaden gentemot trägolven mindre.

En tjockare golvbräda håller stabiliteten bättre men blir givetvis värmetrögare. Att lägga ett massivt brädgolv på golvvärme är alltid en risk då golvets fukthalt kan variera osv.

/Jögga
 
Tänkte bumpa denna tråd för att se om det finns fler som har plankgolv (fur) ovanpå golvvärme ingjuten i betongplattan och som har erfarenheter av detta? Blir det t.ex. stora springor mellan golvplankorna?
 
Ni som lagt furugolv på betongplatta med golvvärme, har ni lagt flytande och limmat, har ni skruvat i plywoodskivor som ligger flytande, eller har ni löst det på något annat sätt? Många golvtillverkare rekommenderar ju att man skall skruva i plywoodskivor, men det blir ju hiskeligt tjockt om man först skall ha 12-15 mm plywood och sedan ca 22 mm furu. Måste bli ett väldigt trögt system.
 
Jag ville själv ha såplutat grangolv på platta på mark och har inte fått gehör för detta hos någon byggare såvida golvet inte reglas upp ordentligt. Parkett går däremot att lägga utan några större problem. Eftersom det var just plankgolvet jag ville ha har projektet fallit och det blir polerat betonggolv istället - av kostnadsskäl.

Nu var ju detta inte svaret på golvvärme utan risken med sprickbildningar och slagning i plankgolv med platta på mark. Med eller utan golvvärme.
 
Hemmakatten
Sedan mitt förra inlägg i denna tråd har vi läst och funderat och slutligen bestämt oss för att inte ha golvvärme av flera olika anledningar. Men en av anledningarna är att det är så många olika åsikter om golvvärme+massiva trägolv.

Det är helt enkelt för osäkert. Man vet inte vad som sker med golvet på några års sikt och man kan inte garantera en godtagbar värme inomhus under kalla vintrar eftersom golvet aldrig får vara varmare än 27 grader.
Och vad händer om man vill klaga på golvet, tex sprickbildning eller annat? Golvtillverkaren kommer garanterat att invända och hävda att golvvärmen varit på för mycket.

För vår del blir det vattenburna konvektorelement nedfällda i golvet framför fönsterväggen. Och vattenburen golvvärme (ovanpå betongplattan) i badrum och hall med stengolv.

En annan viktig del är vad som händer med golvvärmen och slingorna om 20 år? Ingen vet säkert (även om tillverkare och andra hävdar att slangarna håller huset ut), eftersom golvvärme inte funnits så länge. Men det verkar inte kul att kanske få bila upp plattan.

PS. Såg just att jag inte alls svarat på din fråga utan att du ville ha svar från folk som lagt in golv med golvvärme. Men låter inlägget stå kvar ändå. Våra tankar kanske ändå kan vara till någon liten hjälp.
 
  • skiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.