Hej!

Jag äger ett tegelhus från -71. Det finns ett tillbyggt garage med en nedgång till källaren där putsen har börjat släppa.

Förra ägaren hade råkat spilla motorolja över en bit på väggen, han tvättade bort det och målade över det, vet inte om det var en diffusionsöppen färg. Vet inte om det har något samband.

Vad jag kan se så är det en hel del saltutfällningar under putsen.

Vad ska jag göra, knacka lös putsen och lägga ny puts?

Kan det vara en frostsprängning?

Om det ligger för mycket fukt i hålsten för länge, kan det innebära att det vittrar sönder?

Tacksam för hjälp!

IMAG0218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag mätte upp fukthalten i hålet i putsen till 24-26%. Vad bör det vara?
 
Det där är ju helt klart på grund av fukt. Kan du inte sätta ett skärmtak kanske så vattnet inte kommer ner?
 
Det är redan under tak, garaget går över ingången. Dock kommer det in små mängder vatten från en dörr högre upp vid trappen när det regnar, inga jättemängder men ändock. Det blir nog åtgärd 1. Antingen fasa ner slipa eller gjuta upp en klack.

Det du ser nu var utsidan av huset tidigare, det är en yttervägg. Det finns en golvbrunn längre ned. Fallet till golvbrunnen är dåligt, vilket det blir stående vatten längst ned.

Antar att jag bör bila upp golvet till golvbrunnen längst ner och rätta till fallet till brunnen.

Jag har en till liknande ingång till källaren där det inte finns något skärmtak och golvbrunn men där har inte putsen släppt.
 
Kan det hjälpa att öka ventilationen? Det är byggt en arbetsbänk över nedgången så det kanske har gjort att det har blivit sämre ventilation därnere?

Eller måste bila bort trappan och gräva ny dränering där under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.