A
Hej

Vi skall buda på ett hus som har två nedslag i säljarnas besiktningprotokoll. Det är bägge badrummen.

Står enligt nedan:

Iakttagelser
Kvalitetsdokument samt intyg om Säker Vatteninstallation saknas.
Brunnsduk har skurits så att den hamnat under klämringen i golvbrunnen vilket ej följer tillverkarens anvisningar.
Installationsutrymme för rörkopplingar saknar dränering och tätskikt.

Enligt säljarna är badrumen renoverade av fackman via försäkringsbolag 2009. (Undrar varför inga kvalitetsdokument finns!?)

Jag förstår inte hur allvarligt detta med brunnsduken kan vara. Kan någon här förklara hur kostsamt det kan bli att åtgärda?? Måsta man riva ut hela badrummet?
 
Vi har samma fel på golvbrunnen. Besiktningsman från försäkringsbolaget tipsade om att leta efter ett företag som heter något i stil med "remaljering" som tydligen ska ha en godkänd metod för att bara byta brunnen.
 
Jag har lärt mig en gång att "fackman" kan vara en, vilken som hellst (grannen läkare kalle) som anser sig bygga efter monteringsanvisning. "Entreprenör" är ett företag. "Behörig entreprenör" nog det som jag gissar de flesta tror är samma som fackman.
 
Vårt försäkringsbolag använder sig av "fackmän" men det är snickare, även för badrum. När vi frågade om detta var svaret att det inte krävdes behöriga våtrumsföretag, utan bara att "de byggde rätt". Det var upp till oss att säkerställa det, om vi ville ta in tex besiktningsman.

......för många vi pratat med låter detta konstigt. Jag håller med. Men så verkar det vara....
 
A
Nu har vi varit på andra visningen och ställt alla frågor till mäklaren.

Det som står fackman var precis som ni var inne på en vän. Och denna vän var inte ens behörig för våtrum. Men enligt mäklaren så har dem kollat upp detta med brunnsduken och det finns en firma som kan åtgärda detta för 3000.-

Så vi kommer begära in denna offert innan vi går vidare med eventuell bud.

Tack för alla svar och trevlig kväll :)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Se till att det besiktigas och godkänns innan ni köper huset. Våtrumsskador är inte kul och försäkringsbolaget ger er inte mycket om det inte är utfört enligt branschreglerna.
 
en duk som syicker fram under klämringen behöver ju inte innebära en utökad risk, bara att man inte har följt tillverkarens anvisningar. Detta kan dock eventuellt indikera att det finns annat som inte står rätt till. Vill man inte investera ca 100 kr som kniven kostar för att skära rätt så kanske man har tagit fler genvägar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
...det ni bör fundera på är ju, hur ser reten ut? Om det nu var fel där? Regelavtånd, appliceringen av tätskikt mm?

Detta badrum är ju, trots det urbota idioti formuleringen "av försäkringsbolag fackman" ett badrum som är felbyggt utan papper. Beroenfåde på vad ni tycker om huset och prislapp skulle jag pruta ca 100,000kr för detta. Ett nytt badrum kostar 150,000-300,000kr ink allt, beroende av vart i landet du bor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.