Hej!

Nu är det dags för fasadbyte och jag vill ha en färdiggrundad panel. Men frågan är vilken som är bäst eller om någon är mindre bra.
Jag jämförde Byggmax och Beijer vilket det skiljer en hel del i pris på, Beijers panel är grundad med en alkyd-oljegrund men jag hittar inte någon information om vad Byggmax panel är grundad med. Och det känns som att om man ändå byter panel vill man inte köpa någon med en dålig grundfärg.

Har ni några erfarenheter från Byggmax grundmålade? Eller andra?
 
Det finns panel som bara har en så kallad transportgrund som kräver en ny grundfärg innan färdigstrykning. Sen finns det dom som är grundade med riktig grundfärg, så kolla noga när du jämför priserna så du jämför samma sak.
 
Jag läste precis det du säger och det måste man vara noga med.
Däremot verkar vissa vara grundade med en vattenbaserad grundfärg och ex Beijers som jag tidigare nämnde en alkyd-oljegrund. Känns som att oljegrunden är att föredra
 
  • Gilla
Carl18
  • Laddar…
Du jan ju även köpa med en täcksväng åxå.
Kostar ett par kronor extra per meter.
Handlar själv de mesta via Beijer å här hemma målas panelen med Demidekk.
 
smiler skrev:
Du jan ju även köpa med en täcksväng åxå.
Kostar ett par kronor extra per meter.
Handlar själv de mesta via Beijer å här hemma målas panelen med Demidekk.
Hur målar du färdiggrundat virke med Demidekk? Bara grundolja på ändträ, och sen två slutstrykningar? Hur resonerar du då?
 
S
tänk på att det finns färdig grundat och transportgrundad
är det bara transpotgrundat så krävs det en vettig grund först
 
Mm det där med transportgrundat kan vara lurigt om man inte tänker på det.
Kollade på grundad panel i helgen men blev lite förvånad över lockpanelen. Sen var ganska böjd åt fel håll om man säger så, den sågade sidans ytterkanter stod ut litegrann..
 
Jag tycker att huvudsaken är, att leverantören av virket ska kunna redogöra för vilket grundningssystem som används. Får du reda på vilken grundfärg de använder är sannolikheten stor att tillverkaren av denna har en rekommenderad färdigfärg.

Alla(?) större färgtillverkare levererar ett, för deras produkter, godkänt fabrikssystem. Om du redan vet vad du ska färdigmåla med så kan du ju börja med att kolla hos färgleverantören vilka krav de ställer på fabriksgrunden.
 
gstv skrev:
Hur målar du färdiggrundat virke med Demidekk? Bara grundolja på ändträ, och sen två slutstrykningar? Hur resonerar du då?
Det finns ju en massa olika demidekk. Säkert vissa av dem som ska funka med industrigrundad panel.
 
"Transportgrundat" ställer till det. Man ska tydligen grundmåla igen, med lösningsmedelsbaserad grundfärg.
Vad var då poängen? Och det torde bli svårt att impregnera virket med oljegrundfärg när det redan är målat med vattenbaserad grundfärg.
F ö så är färdiggrundat virke målat med vattenbaserad (lin)oljegrundfärg i de fall jag studerat.
Tveksamt hur pass oljan tränger in i virket.
En traditionell grundning med lösningsmedelbaserad oljegrundfärg känns bättre.
 
Jehu skrev:
"Transportgrundat" ställer till det. Man ska tydligen grundmåla igen, med lösningsmedelsbaserad grundfärg.
Vad var då poängen? Och det torde bli svårt att impregnera virket med oljegrundfärg när det redan är målat med vattenbaserad grundfärg.
F ö så är färdiggrundat virke målat med vattenbaserad (lin)oljegrundfärg i de fall jag studerat.
Tveksamt hur pass oljan tränger in i virket.
En traditionell grundning med lösningsmedelbaserad oljegrundfärg känns bättre.
*Alkydoljegrundfärg. Inte (lin). Det är egentligen inte olja, utan hartser av olja. Bindemedlet är typ samma, oavsett vad färgen spädes med, men jag håller med om att det "känns bättre" med ett naftabaserat lösningsmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.