Vet inte om detta är rätt foum men testar ändå.

Ska åka och kolla på detta hus som är lite äldre och skulle vilja ha lite råd vad ja bör hålla koll på.

http://www.lansfast.se/hitta/villa/...svik/domsjo/genesasvagen-12/4csapoff35kkk7dj/

Kolla när och om dränering är gjord?
Kolla väggar i källare om färg osv släppt pga för mycket fukt.

Kolla om de finns mögel på vinden?
Tak osv är ju ganska nybytta så dem lär ju vara okej.

Bör jag kolla upp med mäklaren om säljaren bytt ut elen i huset?

Hur gamla toa/badrum är sen senaste renovering? Något mer man bör kolla?
 
Ja, allt det ska du kolla....
 
Här är två punkter:
Lyfta på några pannor och kolla hur pappen ligger vid kanterna bla mot skorsten.
Om tätskiktet på golven i badrummen är bytta efter (kommer ej ihåg årtal, runt -98) är utbytta så ska även golvbrunnen vara utbytt.
 
Screenshot_2015-05-07-14-23-47.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska man tro om vinden, början till fuktproblem? Inga ventiler på gavlar och dåligt isolerat.
 
Blir det så att man köper huset kommer jag isolera vinden och installera kamin ganska snabbt efter inflytt
 
Alva10 skrev:
[bild]

Vad ska man tro om vinden, början till fuktproblem? Inga ventiler på gavlar och dåligt isolerat.
Det du visar är ju förslag på energibesparande åtgärder, det finns inget underlag där för att bedömma ev fuktproblem på vinden?
 
Tänkte mest på diffusionstätheten som kanske kan ställa till ett problem, men de ser man ju på plats :)
 
Så är det i alla gamla hus. Man byggde inte med plast i taket förut. Det brukar ju dock klara sig tills man sänker tempen på vinden genom att isolera....då gäller det att ha extra koll.
 
Nu har jag pratat med säljaren och han säger så här:



Det ligger på rote plus underlagspapp, således är det kondensskyddet.
 
Underlagspapp, den ligger rimligtvis utomhus på taket, den har inget med klimatet på vinden att göra (så länge den är hel förstås!).
 
Det låter som lite begreppsförvirring mellan säljare och bes. man.

I bjälklaget upp till vinden finns det på någorlunda moderna hus en diffusionsspärr, den skall hindra att varm luft med stort fuktinnehåll att tränga upp på vinden, där kylan kan få fukten att kondensera. På äldre hus fanns inte denna diffusionsspärr. Diff spärren är oftast plast.

Underlagspapp brukar man använda på yttertaket. Det är avsett att skydda taket från läckande vatten från ngn trasig takpanna, eller från kondens som i vissa väder bildas på undersidan av takpannor. Det är alltså "papp" som ligger under den yttre takbeklädnaden.

Diff spärren i vindsbjälklaget skall hindra fukt på den varma sidan av isoleringen, slipper fukten igenom och kommer upp i isoleringen så kommer fukten att kondensera någonstans mitt inne i isoleringen där temperaturen är tillräckligt låg.

Behovet av diffspärr är i någon mening en bieffekt av moderna isoleringsmaterial som isolerar mycket bättre än äldre material som sågspån, torv osv. De äldre materialen tål en hel del fukt trots att de är oganiska material. Träfiber abosrberar fukt utan att bli blött, upp till en gräns. Man brukar säga att det är material som andas. De absoerberar fukt när det behövs och torkar upp därimellan. Den absorberade fukten gör ingen skada (annat än lite försämrad isolering) så länge materialet inte blir mättat av fukt.

Glasull och mineralull som har överlägsna isolerringsegenskaper, absorberar ingen fukt överhuvudtaget. Om fukten kondenserar i glasull så blir det vatten på ytan av fibrerna, detta ger sedan mögel (organiskt bindemedel), och försämrar kraftig isoleringseffekten, med resultat att fukt sedan kondenserar tidigare innan den når fram till det redan drabbade området.

En ytterligare faktor är att eftersom isoleringen är bättre så blir det kallare på vinden, fukt som tränger upp har lättare att kondensera innan den försvinner ut i ventilationen.

Detta förstärks ytterligare av att vi numera eldar mindre, skorstensstocken som tidigare värmde upp vinden är nu kall.

Så de äldre husen utan diff spärr kan mycket väl fungera så länge man inte tilläggsisolerar vinden, och framförallt då inte med moderna isoleringsmaterial. Det finsn numera moderna brandskyddade celulosa baserade isoleringsmaterial. Dessa skall iallafall i teorin vara lika bra som de äldre ur fuktsynpunkt. Deras isoleringsförmåga är i normala mätmetoder sämre, men förespråkarna hävdar att man genom en "omdefintion" av mätmetoderna får minst lika bra resultat. Dvs. isosleringsförmågan bland dessa material som brukar kallas ekologiska är omtvistad.
 
Redigerat:
Tackar för klargörandet, huset är nu besiktat och kommer få ta del av protokollet på visningen nu på söndag. Väljer jag att köpa huset så har jag tänkt att isolera vinden, frågan är bara hur jag ska isolera på för vis. I mitt förra hus sprutisolerade vi ovanpå ca 1dm spån men i det huset fanns det gavel ventiler på vinden. Sen kommer jag även sätta in en kamin innan vintern.
 
Undersök med olika experter. Det är tänkbart att en eco isolering (cellulosa) är mer lämplig i det gamla huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.