I Linköping är det något av en strategisk fråga för kommunen att skapa tillgänglighet genom cykel- och gångstråk längs med Stångån. Det finns (väldigt trevliga) planer på att kommuninvånarna ska kunna gå/cykla längs ån genom i stort sett hela staden, det framgår av den här artikeln som var i tidningen samtidigt: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/har-ska-nya-cykelvagen-dras-8008389.aspx

Det rör sig inte om endast "ett hundratal" hushåll, utan det är snarare tusen(tals) hushåll. Jag skulle väldigt gärna kunna gå/cykla/springa längs ån istället för att behöva promenera/cykla genom bostadsområdena. Och för barnen skulle det vara värdefullt att kunna ha tillgång till många fler badplatser (som idag inte kan användas av allmänheten).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
magda136 skrev:
I Linköping är det något av en strategisk fråga för kommunen att skapa tillgänglighet genom cykel- och gångstråk längs med Stångån. Det finns (väldigt trevliga) planer på att kommuninvånarna ska kunna gå/cykla längs ån genom i stort sett hela staden, det framgår av den här artikeln som var i tidningen samtidigt: [länk]

Det rör sig inte om endast "ett hundratal" hushåll, utan det är snarare tusen(tals) hushåll. Jag skulle väldigt gärna kunna gå/cykla/springa längs ån istället för att behöva promenera/cykla genom bostadsområdena. Och för barnen skulle det vara värdefullt att kunna ha tillgång till många fler badplatser (som idag inte kan användas av allmänheten).
Men vi pratar om en Å, det är väl enligt min uppfattning ett högst olämpligt ställe bada med sina barn..

Bryggorna lär ju ryka ganska omgående, vem ska stå till svars för ev olyckor som händer där?
 
harry73
Pumba: Det handlar inte km avundsjuka. Det är kommunens mark och vill de ha tilbaka det så får de det. Fastighetsägaren får vara glad om det inte blir mer påföljder.
 
harry73 skrev:
Pumba: Det handlar inte km avundsjuka. Det är kommunens mark och vill de ha tilbaka det så får de det. Fastighetsägaren får vara glad om det inte blir mer påföljder.
Som jag tolkar det så har det inte funnits något intresse i att göra något förrän ett gäng med avundsjuka grannar klagat. Och så försöker man rättfärdiga det med en massa påhitt.

Jag anser ju så klart att det inte är rätt att ta marken på det sätt fastighetsägarna gjort, samtidigt så ser jag inte heller vinsten av de argument som framhävs, cykelbanor, badplatser osv, låter väldigt krystat.

Hade varit väldigt roligt att veta hur kommunen sålde in dessa tomter en gång i tiden, antar att vattenläget inte var med i reklamen från kommunen, en asfalterad cykelbana kanske var med i dokumentationen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ta en titt på vad andra städer med åar har gjort och planerar att göra, så förstår du kanske bättre. Titta t.ex. på Uppsala och deras upprustning av Å-rummet med gångbanor, cykelstråk, solbryggor och parkbänkar på en sträcka av flera kilometer.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men vi pratar om en Å, det är väl enligt min uppfattning ett högst olämpligt ställe bada med sina barn..

Bryggorna lär ju ryka ganska omgående, vem ska stå till svars för ev olyckor som händer där?
Ja, det är en å kombinerat med Kinda kanal. Kan du utveckla, vad är det som gör att det är olämpligt att bada i en å?

Bryggorna kommer kanske bli färre, men det finns så många så det är inte ett stort problem ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
magda136 skrev:
Ja, det är en å kombinerat med Kinda kanal. Kan du utveckla, vad är det som gör att det är olämpligt att bada i en å?

Bryggorna kommer kanske bli färre, men det finns så många så det är inte ett stort problem ;)
Här i stan så det är det tämligen strömt på många ställen i ån vilket kan göra det farligt att bada, men det kanske är helt stillastående vatten i denna ån?

Bryggorna sätter jag en 5a på ryker ganska fort efter första olyckan som kommer inträffa.
 
Visst, det är bitvis strömt, i synnerhet när vattenkraftverket är igång. Men på vissa ställen där det är lite bredare är vattnet ganska lugnt ändå.
 
Pumba skrev:
Straffa handlar ju om att bygga en cykelbana precis utanför tomten, det lär ju sänka värdet på deras hus markant, även utan vattnet så är ju en cykel/gångbana i tomtgräns nått som sänker husvärdet, så först ta bort sjötomten so de med all rätt inte har rätt till, men att sen göra det till ett fyllestråk längs med vattnet kommer ju såklart att sänka värdet ytterligare på deras hus.
Det är ju dock fastighetsägarna som själva, och endast själva, som har skapat den situation de (och du) försöker försvara. De hade ju kunnat bygga staket vid sina tomtgränser mot ån och på så sätt bevara sitt privatliv när allmänheten utnyttjar sin rätt att gå och bada vid stranden. Istället har de gjort sken av att de äger hela marken ner till vattnet och byggt sina staket vid sidan just för att förhindra att allmänheten får tillträde. Det är alltså inte ett endast dugg synd om fastighetsägarna.

Pumba skrev:
Jag kan inte se vem som bryr sig i detta fallet mer än någon som är avundsjuk, hade inte internet funnits så hade ingen veta om det och ingen brytt sig heller.
Det är väl erkänt i alla tätorter att tillgången till vatten är eftertraktat. För mig är det alldeles självklart att man inte behöver vara avundsjuk för att vilja få tillträde dit. Det är ju troligtvis endast bristande kunskap hos allmänheten (och troligtvis hos kommunen) som är anledningen till att det inte gjorts något åt detta sedan långt tidigare. Och det är ju, återigen, fastighetsägarna som är skyldiga till det genom att försöka skapa tron hos allmänheten att marken är privat.

Att klaga på "Internet" känns ju inte så modernt... :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Huset som fanns ute på hemnet i trådstarten ligger inte längre ute till försäljning, men enl lantmäteriet har det inte inkommit handlingar om ägarbyte.
 
Pumba skrev:
Som jag tolkar det så har det inte funnits något intresse i att göra något förrän ett gäng med avundsjuka grannar klagat. Och så försöker man rättfärdiga det med en massa påhitt.
Det stämmer inte. Det här området har diskuterats vid ganska många tidigare tillfällen genom årens lopp, men av någon anledning har de olagliga markannekteringarna inte åtgärdats.

Kanske hade de boende väldigt snälla kompisar på kommunen, vad vet jag.

För några månader sedan lanserade dock sajten hitta.se en karttjänst där man kan se tomtgränser utritade mot en sattelitbild, och den möjligheten att kolla överträdelser har allmänheten inte haft tidigare.

Ser fram emot att fler pseudostrandtomtsägare får bråda dagar faktiskt. Bara här i tråden har vi ju hittat ett par praktexemplar.
 
garton skrev:
Huset som fanns ute på hemnet i trådstarten ligger inte längre ute till försäljning, men enl lantmäteriet har det inte inkommit handlingar om ägarbyte.
En kollega berättade härom dagen att det tydligen såldes för 9 miljoner. Hen hade sett det på hemnets slutpristjänst.
 
Pumba skrev:
Här i stan så det är det tämligen strömt på många ställen i ån vilket kan göra det farligt att bada, men det kanske är helt stillastående vatten i denna ån?

Bryggorna sätter jag en 5a på ryker ganska fort efter första olyckan som kommer inträffa.
I ån söder (där jag dessa anekteringar gjorts) om Lkpg har folk badat väldigt mycket så länge det funnits bebyggelse. Det är lite strömt, inte mer än att det går lite långsammare att simma uppströms. Jag gick i simskola och lärde sig att simma här.
Det har hänt 2 drunkningsolyckor just här, en ~60talet samt en 90talet. Den sista var ett barn som gick genom isen på vintern.
Olyckor händer ibland men några bryggor kommer aldrig ryka pga det.
Det har ingenting att göra med avundssjuka grannar.
Det vore underbart att kunna cykla till stan utmed ån hela vägen....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
magda136 skrev:
En kollega berättade härom dagen att det tydligen såldes för 9 miljoner. Hen hade sett det på hemnets slutpristjänst.
Finns det någon länk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.