Om jag sätter på full fart i valfri varmvattenkran i huset så kommer der lite varmvatten efter en liten stund, men sedan blir det kallt vatten.
När jag kollar på pannan (Albin futura std) så står det att temperaturen på pannan ligger på ca 70 grader.
Kör uppvärmning endast på el nu på sommaren.
Första gången Jah råkat ut för detta och därför är kunskaperna begränsade, så jag tar tacksamt emot alla tips och funderingar på vad och var jag skall felsöka.
 
Krilleman
Ditt rör i varmvattenberedaren kan ha gått av. Röret sitter i beredaren och tar in kallt vatten i botten så inte det blandas med varmt vatten i toppen.

Då inträffar det du skriver...
 
Krilleman, du menar väl att röret som tar ut det varma vattnet i toppen har "gått av"/lossnat.
Så varmvattnet tas i botten på beredaren i stället för i toppen.
Och alltså ersätts snabbt det varma vattnet med kallt inkommande vatten.

Låter som en rimlig tolkning!
 
A
Är det samma sak från alla kranar?
Jag jagade samma problem nyligen och hade ingen aning om hur allt funkar men det är rätt enkelt ändå.
På min duschblandare visade sig att det sitter filter där rören går in i blandaren och de var helt igensatta. Blev en jäkla skillnad på värmen efter rengöring.

Har du problem med varmvatten i hela huset så ska du nog sikta in dig på pannan.
Jag vet inget om den pannan du har men vissa har ett rör som går igenom varmvattnet och på det viset värms vattnet till kranarna och på andra sitter det en värmeväxlare. Jag har värmeväxlare på min, det andra systemet har jag ingen koll på.
Värmeväxlaren (min satt inne i pannan men har sett att de kan sitta utanför också) ser ungefär ut som kylaren på en bil men med 4 rör som går in/ut, har man dåligt med varmvatten så kan det bero på att pumpen som ska pumpa runt pannvattnet i växlaren inte slår till när kranen öppnas eller att växlaren satts igen av kalk. Eller att termostaten har fastnat, ser ut som termostaten på vanliga element.
Det sitter ett litet filter på röret som går in till värmeväxlaren, den kan du ta loss och göra rent, det kommer att spilla ut lite vatten men om alla kranar är avstängda så blir det inte så mycket. Stäng av inkommande vatten först bara!
 
Likadant i alla kranar. Tagit bort fronten o då ser det ut såhär. Massor med sot om inte annat. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår der hela rätt så kommer vattnet in till vänster om pumpen. Sedan så går det genom ngn form av uppvärmning för att sedan gå upp i röret för varmvatten?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det vattnet som kommer in till vänster om pumpen är varmvattnet inne i pannan (och elementen), när du öppnar varmvattenkran i nån blandare så startar pumpen och pumpar runt pannvattnet genom värmeväxlaren och sen tillbaka till pannan.
Sen har du en helt separerad krets där du har kallt vatten in till värmeväxlaren och som går igenom kanaler som är omgivna av det varma pannvattnet och på det viset värms det vattnet upp och går vidare till badrum/kök.
Dessa två delar blandas aldrig utan går i olika kanaler inne i växlaren.

Startar den pumpen när du öppnar en blandare?
 
P
Backventil i någon blandare som hakat sig så kv trycker igenom.
 
Jag provade att sätta på varmvattnet nere på toan i källaren, men märker inte att pumpen startar över huvud taget.
 
Krilleman
Jaha, du har en värmeväxlare. Det är enkelt att kolla om pumpen startar. Öppna valfri kran på varmvattnet. Under tiden det rinner släpper du på den svarta bulten mitt på pumpen. Bakom den borde du kunna komma in och kontrollera att axeln snurrar. (på vanliga pumpar är det ett skruv med mejseltag)

Likt:
107982r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KnockOnWood skrev:
Krilleman, du menar väl att röret som tar ut det varma vattnet i toppen har "gått av"/lossnat.
Så varmvattnet tas i botten på beredaren i stället för i toppen.
Och alltså ersätts snabbt det varma vattnet med kallt inkommande vatten.

Låter som en rimlig tolkning!
Nej, det är vattnet på inkommande kallvatten som går ner i botten på beredarna som brukar gå helt av. Då trycks inte det varma vattnet i toppen på beredaren ut i varmvattenledningen, utan det kalla kommer omgående även fast pannan är varm.

Observera min eminenta CAD-ritning:

beredare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Tog bort den lilla svarta plastratten som satt för o kollade när jag satt på varmvattnet o det händer inte någonting.
 
krilleman_215 skrev:
...
Observera min eminenta CAD-ritning:

[bild]
Aha, jag fattar!
Tvärt om mot en elektrisk beredare med anslutningarna nedtill alltså.

Och CAD-ritningen var helt excellent (y)
 
Krilleman
hedde skrev:
Tog bort den lilla svarta plastratten som satt för o kollade när jag satt på varmvattnet o det händer inte någonting.
Man brukar kunna sticka in en skruvmejsel och känna om den snurrar.

Gör den inte det, byt pump.
 
A
hedde skrev:
Tog bort den lilla svarta plastratten som satt för o kollade när jag satt på varmvattnet o det händer inte någonting.
Då vet du vart felet är!
Nu är det bara fråga om varför den inte går, om den har "tappat" strömmen eller om det är fel på givaren som säger åt den att du tappar varmvatten. Det är nog läge att ta in en elektriker?
 
Det kan gå att hjälp starta cp med en skruv mejsel bakom skruven du just tagit bort har det kommet smuts där så orkar inte cp starta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.